;
سلامتتناسب اندام و تغذیه

کاهش وزن و لاغری با مصرف روزانه روغن نارگیل + نکات و روش مصرف

لاغری با روغن نارگیل: باید بدانید که روغن نارگیل یکی از معدود خوراکی‌هایی است که می‌توان آن را در دسته سوپرفودها قرار داد. سوپرفود یا ابر غذا به آن دسته از مواد غذایی گفته می‌شود که تاثیر زیاد روی سلامتی مصرف کننده دارند. ترکیب منحصربه‌فرد اسید‌های چرب روغن نارگیل می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی شما داشته باشد. با یک مطلب تناسب اندام و تغذیه دیگر از بخش سلامت مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: با این کارها به سادگی وزن کم کنید | ۱۰ چالش آسان و مؤثر برای کاهش وزن

لاغری با روغن نارگیل

روغن نارگیل خوراکی شامل کمک به لاغری، عملکرد بهتر مغز و فواید شگفت‌انگیز متعدد دیگر است. حتی بدون مصرف خوراکی هم می‌توان از خواص روغن نارگیل برای پوست و مو بهره‌مند شد. خواص روغن نارگیل برای پوست و مو کمتر از خواص خوارکی آن نیست.

لاغری با روغن نارگیل 1
لاغری با روغن نارگیل

نحوه مصرف روغن نارگیل

برای لاغری با روغن نارگیل، محققان بر این باورند که مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل برای سلامت بدن بسیار مفید است. هرچند که توصیه می‌شود که در گام‌های نخست ابتدا روزی ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دلایل استفاده از روغن نارگیل برای لاغری

روغن نارگیل در کشورهای غربی یک ماده غذایی ناشناخته محسوب می‌شود و بیشتر توسط افرادی مصرف می‌شود که برای سلامت و تغذیه خود اهمیت قائلند. در صورتی که در برخی از نقاط کره زمین، نارگیل (که سرشار از روغن نارگیل است) جزئی از رژیم غذایی اصلی محسوب می‌شود که مردم برای نسل‌های متمادی آن را مصرف می‌کرده‌اند.

ولی روغن نارگیل برای لاغری هم می تواند بسیار مفید باشد، در ادامه 3 دلیل و خاصیت روغن نارگیل برای چربی سوزی و لاغری را اشاره می کنیم:

چربی‌سوزی را افزایش می دهد

چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی در سرتاسر دنیاست. در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند چاقی فقط به میزان کالری مصرفی بستگی دارد، بسیاری دیگر باور دارند که منبع دریافت کالری هم مهم است. در واقع مواد غذایی مختلف تاثیر مختلفی روی بدن و هورمون‌های ما می‌گذارند. از این نظر هر کالری با دیگر کالری متفاوت است.

تری‌گلیسریدهای موجود در روغن نارگیل که از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط هستند، در مقایسه با چربی‌هایی با زنجیرهای بلندتر، می‌توانند میزان کالری مصرفی شما را افزایش دهند. نتایج یک تحقیق نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط در روز، مصرف انرژی در ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش می‌دهد که در مجموع چیزی حدود ۱۲۰ کالری در روز می‌شود. روغن نارگیل سرشار از تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط است که می‌تواند کالری مصرفی در طول ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش دهد.

لاغری با روغن نارگیل 2
لاغری با روغن نارگیل

احساس گرسنگی را کاهش داده و به شما کمک می کند تا کمتر بخورید

یکی از خواص جالب اسیدهای چرب روغن نارگیل این است که می‌توانند احساس گرسنگی شما را کاهش دهند. این ویژگی می‌تواند به دلیل نوع سوخت و ساز این چربی‌ها در بدن باشد؛ چرا که کتون‌ها می‌توانند اشتها را کم کنند.

در یک تحقیق، به ۶ مرد سالم رژیمی حاوی مقادیر مختلفی از تری‌گلیسرید با زنجبره متوسط و بلند داده شد. دسته‌ای که بیشترین تری‌گلیسرید با زنجیر متوسط (MCTs) را مصرف کرده بودند، به طور میانگین در روز ۲۵۶ کالری کمتر خورند. تحقیق دیگری که روی ۱۴ مرد سالم انجام شد به این نتیجه رسید که آن‌هایی که در وعده‌ی صبحانه بیشترین میزان تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط را خورده بودند، در وعده‌ی ناهار میزان کالری کمتری مصرف کردند.

این تحقیقات در مقیاس کوچک و دوره زمانی کوتاهی انجام شده‌اند. اگر این تاثیر در مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، می‌تواند در طول چند سال به کاهش وزن منجر شود. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند اشتها را به شکل قابل توجهی کاهش دهند. این کاهش اشتها می‌تواند در طولانی‌مدت به کاهش وزن کمک کند.

لاغری با روغن نارگیل
لاغری با روغن نارگیل

به از دست دادن چربی‌های مضر شکمی کمک می کند

با توجه به این که روغن نارگیل می‌تواند اشتها را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش دهد، به نظر منطقی می‌رسد که بتواند به شما کمک کند وزنتان را کاهش دهید. به نظر می‌رسد روغن نارگیل به ویژه در زمینه‌ کاهش چربی‌های شکمی موثر باشد. این نوع چربی در حفره‌ی شکمی انبار می‌شود و دور ارگان‌های بدن را می‌گیرد. چربی شکمی خطرناک‌ترین نوع چربی است و ارتباط زیادی با ابتلا به بیماری‌های مزمنی از قبیل انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی دارد.

در تحقیقی روی ۴۰ خانم با چاقی شکمی، خوردن ۳۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز، منجر به کاهش چشم‌گیر در BMI (شاخص توده بدنی) و اندازه‌ی دور کمر پس از ۱۲ هفته شد. تحقیق دیگری روی ۲۰ مرد چاق، کاهش ۲.۸۶ سانتی‌متری اندازه‌ی دور کمر را پس از ۴ هفته مصرف ۳۰ میلی‌لیتر (۲ فاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز گزارش کرد.

با وجود تمام این فواید روغن نارگیل، نباید فراموش کنید که این روغن هم کالری زیادی دارد. پس اضافه کردن میزان زیادی از آن به رژیم غذایی فکر خوبی نیست. اما جایگزین کردن برخی از روغن‌های دیگری که در پخت و پز یا به صورت خام در رژیم غذایی استفاده می‌کنید با روغن نارگیل، می‌تواند تاثیر کوچکی بر کاهش وزن داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا