;
سلامتبیماری ها

چند بار ادرار کردن در روز طبیعی است؟

تعداد دفعات ادرار طبیعی: ثابت شده است که اکثر افراد هر دو تا سه ساعت یکبار ادرار می کنند. اگر احساس می کنید که نیاز به دفع بیشتر ادرار در روز دارید، به این معنی نیست که مشکلی نیز وجود دارد. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

چند بار ادرار کردن در روز طبیعی است؟

دفعات دفع ادرار در روز همیشه نشانه بیماری نیست. واقعیت این است که معیارهایی برای نرمال بودن وجود دارد، اما ایستا نیستند. میزان دفع ادرار به عوامل زیادی بستگی دارد.

به طور متوسط، بیشتر افراد بین 4 تا 7 بار در روز تمایل دارند که ادرار کنند. با این حال، تعداد دفعات بیشتر به خودی خود نشان دهنده وجود ناهنجاری نیست. آگاهی از سایر علائم و نشانه ها مانند سوزش، درد یا ظاهر ادرار بسیار مهم تر است.

برای تقویت عضلات خودداری راحت است. در عین حال، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی توصیه نمی شود. این می تواند به عملکرد دیواره مثانه آسیب برساند. بنابراین، بهتر است هر چند بار در روز ادرار کنید.

همچنین بخوانید: درد در طحال: علل و درمان

نقش کلیه ها در تولید ادرار

تعداد دفعات ادرار طبیعی

کلیه ها اندام هایی هستند که مسئول تولید ادرار هستند. نقش آنها فیلتر کردن خونی است که با مواد زائد به آنها می رسد. این اندام ها مواد زائد را جدا کرده و به مثانه می فرستند تا تخلیه شوند. آنها به نوبه خود باعث می شوند که خون تصفیه شده به داخل تورنت بازگردد.

سه فرآیند اصلی در کلیه ها انجام می شود:

فیلتراسیون: می توان آن را با صافی مقایسه کرد. خون و پروتئین حفظ می شوند و مقداری از آب و مواد زائد اجازه عبور داده می شود.

بازجذب: عبارت است از عبور مواد مفید به جریان خون.

ترشح: مربوط به عبور زباله هایی است که باید حذف شوند.

ادرار از کلیه به لگنچه کلیه منتقل می شود. سپس وارد حالب می شود که یک لوله بسیار طولانی است که کلیه ها را به مثانه متصل می کند. مایع در آنجا ذخیره می شود تا بعداً از طریق لوله دیگری به نام مجرای ادرار خارج شود که در مردان طولانی تر و در زنان کوتاه تر است.

بنابراین، کلیه ها ادرار تولید می کنند، اما این سیستم ادراری است که مسئول دفع آن است. وقتی مثانه پر است ، میل به تخلیه احساس می شود. این ممکن است مکررا اتفاق بیفتد یا نباشد و تعداد دفعات ادرار کردن در روز را تعیین می کند.

کلیه ها

کلیه ها اولین بخش از فرآیند تشکیل ادرار را انجام می دهند، اما دفع آن به دنبال آن انجام می شود که به بقیه دستگاه ادراری نیاز دارد.

شرایطی که منجر به تکرر ادرار روزانه می شود

تعداد دفعات ادرار طبیعی

معمول این است که یک فرد بالغ به طور متوسط ​​بین 700 میلی لیتر تا 3 لیتر ادرار در روز دفع می کند. به همین ترتیب، معمولاً دفع ادرار در روز اتفاق می‌افتد نه در شب.

هنگامی که حجم ادرار افزایش می یابد، ما از پلی اوری صحبت می کنیم . اگر حجم زیاد نشود، اما دفعات دفع ادرار در روز لازم باشد، به آن تکرر می گویند . هر دو شرایط می توانند به دلایل بسیار متفاوتی ایجاد شوند.

1. مثانه بیش‌فعال

مثانه بیش فعال وضعیتی است که در آن نیاز ناگهانی و فوری به چندین بار ادرار کردن در روز وجود دارد. این نیز در شب اتفاق می افتد. به همین ترتیب، دفع غیر ارادی ادرار نیز وجود دارد.

این اختلال در افراد مسن شایع است. در هر فردی می تواند ناشی از مصرف بیش از حد نوشیدنی های ادرار آور، مصرف زیاد مایعات یا تخلیه ناقص مثانه باشد. همچنین ممکن است بیماری یا دارویی وجود داشته باشد که باعث این واکنش شود.

2. مصرف نادرست مایعات

بدیهی است که هر چه مایعات بیشتری مصرف شود، نیاز به دفع ادرار در روز بیشتر می شود. در شرایط عادی، فرد باید روزانه 2 لیتر آب بنوشد. این باعث می شود که شما به طور متوسط ​​هر 4 ساعت یکبار ادرار کنید. اگر مایع بیشتری نوشیده شود، نیاز به ادرار بیشتر می شود.

غذاها و نوشیدنی هایی هستند که نیاز به ادرار روزانه را افزایش می دهند. قهوه ، چای و نوشابه باعث افزایش ادرار می شود.

3. مشکلات در کلیه ها یا در کل سیستم ادراری

وقتی مشکلاتی در کلیه ها و سیستم ادراری وجود دارد، ممکن است نیاز به دفع بیشتر در روز را نیز احساس کنید. برای مثال عفونت شبیه سیستیت باعث تکرر ادرار می شود. در صورت وجود سنگ کلیه نیز همین اتفاق می افتد. در این موارد علائم دیگری مانند سوزش هنگام ادرار، درد و حتی تب نیز وجود دارد. به همین ترتیب، ظاهر ادرار تیره تر و بوی خاصی است.

4. سیستیت

سیستیت تعداد دفعات ادرار را افزایش می دهد، اما حجم آن ها کم است.

علل دیگر

چندین بیماری وجود دارد که باعث میل به دفع بیشتر ادرار در روز می شود. هیپرپلازی خوش خیم پروستات، مانند پروستاتیت، منجر به تکرر ادرار می شود. همین امر در موارد دیابت شیرین یا دیابت بی مزه نیز رخ می دهد. از طرفی داروهای زیادی وجود دارند که به عنوان یک عارضه باعث افزایش ادرار می شوند. در این مورد، مانند مورد قبلی، باید به علائم مرتبط توجه کنیم.

دفع ادرار بیشتر در روز همیشه پاتولوژیک نیست

توصیه می شود ورزش هایی را برای تقویت کف لگن و در نتیجه پیشگیری یا کاهش بی اختیاری در صورت وجود انجام دهید. معمول این است که فرد در 3 حالت میل به ادرار کردن دارد: وقتی 150 میلی لیتر در مثانه دارد، وقتی 250 و زمانی که بین 400 تا 500 میلی لیتر ادرار دارد. ایده آل این است که در حالت دوم و مورد سوم باشد.

مهم این است که وقتی فردی برای ادرار کردن به دستشویی می رود، آرام باشد و وقت بگذارد. بسیار مهم است که مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید. هر زمان که مورد غیر طبیعی تشخیص داده شد، باید با پزشک مشورت شود.

لینک های مرتبط:

سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

5 علامت دیابت که کمتر شناخته شده: از شوره سر تا بهبود بینایی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا