;
رابطه و ازدواجسبک زندگی

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی (دوست پسرم تکلیف منو روشن نمیکنه)

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی: در جامعه امروز بسیاری از دخترها و پسر‌‌ها در محیط کار، دانشگاه و یا حتی در فضای مجازی باهم در ارتباط هستند که گاهی این ارتباط تبدیل به یک رابطه عاطفی می‌شود. در اکثر مواقع ذهنیت دخترها از یک رابطه، رابطه منجر به ازدواج است، اما بسیاری از پسرها تعابیر دیگری دارند و گاهی برخی از آنها بدون هیچ هدف بلند مدتی وارد رابطه می‌شوند. حتی در مواردی که پسر از انتخاب دختر مصمم است دلایلی مانند عدم توانایی مالی، مشکلات کاری و یا مخالفت خانواده مانع از او می‎‌شود که برای جدی کردن رابطه اقدام کند.

بلاتکلیف ماندن دختر در رابطه دوستی برای مدت طولانی صدمات جبران ناپذیری به موقعیت اجتماعی و آینده او می‌زند. او به عنوان یک انسان بالغ باید از ماندن در یک رابطه بی‌هدف خود‌‌داری کند که البته این الزاما به معنی ترک رابطه نیست بلکه او می‌تواند با افزایش سطح آگاهی خود در زمینه روابط عاطفی، پسر را در صورتی که گزینه مناسبی است، به ازدواج ترغیب کند. بخش سبک زندگی امروز را از دست ندهید.

رابطه بلاتکلیف چیست؟

رابطه‌ای که هدف و مقصد آن مشخص نیست، بی دلیل طولانی و ادامه‌دار شده و طرفین رابطه هدف یکسانی از رابطه ندارند و یا از اهداف یکدیگر بی خبر هستند، رابطه بلاتکلیف نام دارد.

طرز تهیه کتلت آبدار کبابی به شیوه ای آسان که یاد کتلت های مامان پز میفتی!

رابطه بلاتکلیف

 

چه عواملی باعث می‌شود در یک رابطه، بلاتکلیف بمانید؟

در رابطه دوستی بین دختر و پسر غالبا پیشنهاد ازدواج از سمت پسر است در واقع شرم و یا غرور دختر اجازه نمی‌دهد بطور مستقیم تصمیم پسر را در مورد آینده رابطه از او بپرسد. بعضی از پسر‌ها بدون هیچ هدفی برای ازدواج و فقط برای تنها نبودن به یک دختر پیشنهاد دوستی می‌دهند، در این صورت اگر از همان ابتدا این موضوع را مطرح نکنند ممکن است برای دختر این سوء تفاهم پیش بیاید که اورا برای ازدواج انتخاب کرده و برای بودن با او در آینده برنامه ریزی کند. اما گاهی نیز، پیشنهاد دوستی به قصد ازدواج مطرح می‌شود اما بدلیل مشکلاتی از جمله موارد زیر پسر مصمم به ازدواج نیست و بطور خواسته یا ناخواسته دختر را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد:

شک کردن به درست بودن انتخابش
مشکلات مالی مانند نداشتن کار و درآمد مناسب
مخالفت خانواده
شروط سخت از طرف دختر یا خانوده‌اش
ترس از مسئولیت‌های زندگی مشترک
ترس از دست دادن آزادی
سرد شدن نسبت به دختر بدلیل طولانی شدن رابطه و از دست رفتن هیجان‌ها

خطرات بلاتکلیف ماندن در رابطه دوستی

شاید در ابتدای رابطه وقتی هنوز به درستی همدیگر را نمی‌شناسید اینکه بطور قطعی در مورد آینده رابطه تصمیم بگیرید منطقی نباشد، اما اگر در طولانی مدت، هدف و برنامه مشخصی برای رابطه‌تان نداشته باشید احتمال بروز مشکلات زیر به شدت بالا می‌رود:

خطرات رابطه بلاتکلیف

بلاتکلیفی آسیب شدیدی به عزت نفس می‌زند

اگر از وضعیت رابطه‌تان ناراضی باشید، ممکن است شروع کنید به سرزنش کردن خودتان و برای خودتان احساس تاسف کنید. در این وضعیت پا در هوا از خودتان می‌پرسید که: “واقعاً من حق ندارم احساس امنیت کنم؟” یا این که “به اندازه کافی برای برقراری یک رابطه پایدار خوب نیستم؟”

این سوالات دائماً فکرتان را مشغول می‌کند و عزت نفس و اعتماد به نفس‌تان را به شدت کاهش می‌دهد. اگر نتوانید انتظارات خود را مدیریت کنید و رابطه‌تان را سامان دهید، این افکار مسموم مانند گردابی شادی و عزت نفس‌تان را می‌بلعد. به تدریج باور می‌کنید که شایستگی دریافت عشق را ندارید، و هر چیزی را که سر راهتان قرار می‌گیرد، قبول می‌کنید. شاید خودتان متوجه نباشید، اما به آهستگی در دام خطرناکی می‌افتید که بیرون آمدن از آن دشوار است و هر روز که می‌گذرد عزت نفس‌تان کمتر و کمتر می‌شود.

شانستان برای یک ازدواج موفق پایین می‌آید

اگرچه آگاهید که آینده شما در این رابطه مشخص نیست اما ممکن است از بقیه فرصت‌های خود برای داشتن یک رابطه مطمئن‌تر که به ازدواج ختم می‌شود امتناع کنید زیرا هنوز امید دارید که شرایط عوض بشود و دوست پسرتان برای ازدواج مصمم شود، در نتیجه خواستگارهایتان را بدون اینکه به خوبی در موردشان فکر کرده باشید رد می‌کنید.

با گذشت زمان و بالا رفتن سنتان اینکار باعث می‌شود شانس شما برای داشتن یک خواستگار مناسب و یک ازدواج موفق پایین بیاید چون دختر‌ها در جامعه ما عمدتا انتخاب می‌شوند بجای اینکه انتخاب کنند و وقتی سن دختر بالا می‌رود احتمال داشتن خواستگار خوب و مناسب نیز کمتر می‌شود. علاوه بر این، این موضوع غیر قایل انکار هست وقتی بعد از یک رابطه بلند مدت و بلاتکلیف تصمیم می‌گیرید با فرد دیگری وارد یک رابطه پایدار مثل ازدواج بشوید او ممکن است با این مسئله به سختی کنار بیاید و جلب کردن اعتمادش کار دشواری باشد.

عدم مسئولیت‌پذیری

وقتی جایگاهتان در رابطه مشخص نشده باشد، طرف مقابل در قبال شما و زندگی‌تان احساس مسئولیت نمی‌کند. وقتی به مشکلی برمی‌خورید یا بیمار می‌شوید، طبعاً دوست دارید که عشقتان به ملاقاتتان بیاید تا با او درد و دل کنید، آیا این خواسته در رابطه‌ی شما توقع نابجایی است؟ بلاتکلیفی در رابطه فقط برای فردی مفید است که می‌خواهد زیر بار هیچ مسئولیتی در زندگی نرود. این افراد بی‌خیال دوست روزهای خوشی هستند، اما در روزهای سخت جا می‌زنند. از چنین افرادی نمی‌توانید توقع زیادی داشته باشید، مطمئن باشید که این بی‌خیالی و بی‌توجهی در روزهای دشوار به نحو دردناکی آزارتان خواهد داد.

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی2

استرس مزمن

بلاتکلیف بودن در رابطه باعث می‌شود که احساس تنهایی و خستگی کنید و سایه‌ی غم و ناراحتی تمام زندگی‌تان را تیره و تار کند. درست است که وقتی کنار هم هستید، سرخوشانه می‌خندید و از بودن در کنار هم لذت می‌برید، اما اگر بلاتکیف باشید و مدت‌ها از آخرین باری که به طور جدی درباره سر و سامان دادن به رابطه‌تان صحبت کردید، گذشته باشد، دچار ناسازگاری می‌شوید. از دوستی با هم لذت می‌برید، اما این که او هنوز از شما خواستگاری نکرده و اجازه نمی‌دهد که وارد زندگی‌اش شوید، مانند خوره روحتان را می‌خورد.

بلاتکلیفی در رابطه استرس و احساس تزلزل و ناامنی را به شما تحمیل می‌کند. حتی گاهی اوقات به عاقل بودن خودتان شک می‌کنید. خودتان را گول نزنید! اگر بیشتر از یک سال است که دوست پسرتان شما را بین آسمان و زمین نگه داشته است، این بلاتکیفی خراج جبران‌ناپذیری را از ذهن و جسم شما خواهد گرفت. دو راه پیش رو دارید، یا ساعت‌های طولانی مدیتیشن کنید یا با جدیت با این مشکل روبرو شوید و تکلیفتان را مشخص کنید.

برنامه‌های زندگی‌تان هم بلاتکیف می‌ماند

همیشه آرزو داشتید که با عشق ازدواج کنید و صاحب سه بچه شوید، دلتان می‌خواست یک ویلا کنار دریا داشتید یا برای مهاجرت برنامه داشتید، اما هر بار که درباره این برنامه‌ها با عشقتان صحبت می‌کنید، او طفره می‌رود. همه ما قبل از آن که با نیمه‌ی گمشده‌مان ملاقات کنیم، نقشه‌هایی برای زندگی‌مان در سر داریم، اما وقتی او وارد زندگی‌مان می‌شود، این نقشه‌ها را مطابق روحیه و خواسته محبوبمان تغییر می‌دهیم.

و وقتی در یک رابطه بلاتکلیف هستید، برنامه‌هایی هم که در ذهنتان است را نمیتوانید دنبال کنید چون مطمئن نیستید قرار است چه اتفاقی در آینده بیافتد.

با خانواده‌تان دچار مشکل می‌شوید

باتوجه به تغییراتی که در فرهنگ جامعه بوجود آمده بخش عمده‌ای از خانواده‌ها می‌پذیرند که فرزندشان قبل از تصمیم نهایی برای ازدواج با پسر مورد نظرش معاشرت داشته باشد. رابطه قابل قبول در نظر خانواده‌ها رابطه‌ای با حفظ حد و مرزها و در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه است. زمانیکه تکلیفتان در رابطه مشخص نیست و هر بار که صحبت از رسمی شدن رابطه می‌شود، پسر پا پس می‌کشد در نتیجه خانواده با ادامه رابطه مخالفت می‌کنند و در شرایط بین دوراهی خانواده و پسرمورد علاقه‌‌تان قرار می‌گیرید.

یک روز متوجه می‌شوید که ده سال از عمرتان را در انتظاری بیهوده هدر داده‌اید

به خوبی می‌دانید که جوان‌تر نخواهید شد، اما ایمان دارید که کارها سرانجام روبراه خواهد شد. خوش‌بینی و عشق بی‌قید و شرط خصلت‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما اگر مدتی طولانی است که منتظر معجزه‌ی عشق، تغییر کردن وضعیت و سر و سامان یافتن مانده‌اید، شاید وقتش رسیده که با خودخواهی وارد عمل شوید.

چطور از یک رابطه بلاتکلیف خارج شوم؟

بلاتکلیفی دختر در رابطه دوستی1

اهداف شخصی خودتان را داشته باشید

هدفی که برای رابطه دارید را حفظ کنید و تسلیم خواسته و هدف طرف مقابل نشوید. همچنین برای زندگی خودتان اهداف مشخص داشته باشید. نشان بدهید که زندگی شخصی و مستقل خودتان را دارید و هرگز زندگی و اهداف‌تان را فدای رابطه نکنید.

علت اینکه در رابطه ماندید را کشف کنید

چرا همچنان در رابطه ماندید با اینکه می دانید طرف مقابل قصد جدی ندارد؟ به علت وابستگی است؟ یا به علت ترس‌هایتان؟ دلایل را به کمک مشاور کشف کنید و حتما این موارد را در خودتان حل کنید تا در رابطه بلاتکلیف سال‌های زندگی‌تان را هدر ندهید و بتوانید به دور از احساسات، تصمیم جدی و منطقی بگیرید.

در گذشته هم روابط بلاتکلیف داشتید؟

اگر در گذشته هم روابط بلاتکلیف داشتید، باید این الگوهای تکرارشونده را جدی بگیرید. طرحواره‌ها یا تله‌های ذهنی ما باعث می‌شوند افراد خاصی که افراد اشتباه هستند زیاد به ما جذب شوند. اگر این مشکلات درمان نشوند، این الگوی تکرارشونده همچنان ادامه خواهد داشت و اجازه نخواهد داد ازدواج موفق داشته باشید.

قاطع باشید

درباره هدفی که برای رابطه دارید و ارزش‌هایی که دارید قاطعانه صحبت کنید. قاطعانه برای شریک عاطفی‍‌تان فرصت تعیین کنید تا بتواند شرایط ازدواج را فراهم کند. اگر این کار را نمی‌کند بهتر است تصمیم قاطعانه بگیرید. در برخی مواقع خوب است که خودخواهانه و جدی عمل کنید.

آیا او واقعا شما را می‌خواهد؟

به نشانه‌ها و زنگ خطرهای رابطه خوب دقت کنید. آیا کسی که شما را واقعا بخواهد این چنین رفتار می‌کند؟ آیا رفتار یک عاشق واقعی به این صورت است؟ منطقی این موارد را بررسی کنید. اگر او واقعا شما را بخواهد قطعا برای رسیدن به شما تلاش می‌کند.

برخی از افراد به اشتباه فقط به حرف‌های طرف مقابل اعتماد می‌کنند و فکر می‌کنند همین که طرف مقابل می‌گوید که من را دوست دارد و من را می‌خواهد، کافی است یا همین که قول ازدواج می‌دهد، یعنی او مال من است! اما حرف زدن و قول دادن کافی نیست. شما باید به رفتارهایش هم دقت کنید. آیا رفتارش نسبت به شما و رابطه‌تان با حرف‌هایش هم خوانی دارد یا کاملا فرق دارد؟ مثلا می‌گوید شما را می‌خواهد و شما زن زندگی‌اش هستید اما برای ازدواج قدمی برنمی‌دارد! بهتر است بیشتر به رفتارهایش دقت کنید تا به حرف‌هایش.

رابطه‌تان سالم است یا سمی؟

کیفیت و سلامت رابطه‌تان را بررسی کنید. اگر رابطه‌تان سمی و اشتباه باشد، نباید انتظار داشته باشید که به ازدواج موفق برسد. به نشانه‌ها بیشتر دقت کنید.

چطور دوست پسرم را ترغیب کنم برای ازدواج پا پیش بگذارد؟

اول مطمئن شوید که دوست پسرتان صرفا جهت تفریح و پر کردن وقت با شما ارتباط ندارد و شما را برای یک رابطه جدی و پایدار می‌خواهد. قبل از اینکه بخواهید برای ترغیب او به ازدواج تلاش کنید، یک بار دیگر بررسی کنید آیا او گزینه مناسبی برای ازدواج و زندگی مشترک هست یا خیر. سپس به دنبال دلیل او برای امتناع از خواستگاری و ازدواج بگردید زیرا خیلی از این دلیل‌ها با همکاری و مشارکت دو جانبه قابل حل هستند.

مثلا اگر پسری بخاطر مشکلات مالی برای ازدواج پیش قدم نمی‌شود می‌توانید برخی از انتظارات را برای مراسم عروسی و بقیه مسائل کم کنید و به او این اطمینان را بدهید که بعد از ازدواج با او در امور مالی همکاری و همیاری خواهید کرد. سعی کنید حامی و همدل او باشید. از هنر زنانه استفاده کنید تا بتوانید رابطه خوب و لذت بخشی را با او داشته باشید. نشان بدهید زن زندگی هستید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که هر دلیل که وجود داشته باشد مهمترین مسئله این است که شما نباید بهترین سال‌های عمرتان را بدون هدف و بلاتکلیف بگذرانید.

بلاتکلیف ماندن دختر در رابطه دوستی به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد گاهی این موضوع به این دلیل است که پسر صرفا بخاطر پر کردن تنهایی‌اش وارد رابطه می‌شود و هدف دیگری ندارد. گاهی پسر به دلیل مشکلاتی مانند مشکلات مالی، مخالف خانواده و یا ترس از مسئولیت و آینده برای ازدواج پیش قدم نمی‌شود. بلاتکلیفی برای دختر عواقبی از جمله پایین آمدن اعتماد به نفس، از دست دادن موقعیت‌های ازدواج، تنها ماندن در شرایط سخت، استرس و بروز مشکلات با خانواده را به همراه دارد.

برای ترغیب پسر به ازدواج اول از نیت او مطمئن شده و سپس برای اینکه اورا تشویق کنید تا هرچه زودتر برای ازدواج محیا شود، سعی کنید نشان دهید شما دقیقا همان آدمی هستید که او می‌خواد، از او حمایت و مراقبت کنید، در شرایط سخت همراهش باشید، او را برای ازدواج بطور مستقیم تحت فشار قرار ندهید، تمام خودتان را برایش نگذارید و نشان دهید انسان مستقلی هستید و بعد از مدتی از کمی از او فاصله بگیرید تا به او فرصت دهید در مورد آینده تصمیم نهایی را بگیرد.

سوالات متداول

رابطه بلاتکلیف

۱. آیا بلاتکلیفی در رابطه طبیعی است؟

اگر چه تا حدودی عدم اطمینان در رابطه طبیعی است اما اضطراب، بی قراری، شک و تردید و بی هدف بودن در رابطه نشانه خوبی نیست و باید برطرف شود.

۲. در رابطه بلاتکلیف چقدر صبر کنم؟

ما نمی توانیم مدت زمان خاصی را مشخص کنیم چون کاملا بستگی به رابطه و شخصیت طرف مقابل دارد. در کل اگر طرف مقابل‌تان تلاش می‌کند هدف رابطه را مشخص کند و شرایط جدی شدن رابطه را فراهم می‌کند، می‌توانید صبر کنید تا کارها و تلاش‌هایش به اتمام برسد و تکلیف رابطه مشخص شود اما اگر هیچ تلاشی نمی‌کند، نباید عمرتان را هدر بدهید و سال‌ها صبر کنید. بهتر است در این شرایط یک مدت زمان معقول و درستی را تعیین کنید تا او کارهایش را انجام بدهد و تکلیف رابطه را مشخص کند. اگر به آن مدت زمان تعیین شده متعهد نبود و یا همچنان تلاشی نکرد، بهتر است تصمیم جدی برای رابطه‌تان بگیرید. فردی که نخواهد تلاش کند و یا نخواهد تکلیف رابطه را مشخص کند، شما هر چند سال هم که منتظر بمانید، اتفاقی نخواهد افتاد.

۳. وقتی در رابطه بلاتکلیف هستم چه کنم؟

به او زمان بدهید: اگر قبلا زمانی تعیین نکرده بودید، اکنون وقت آن است که مدت زمانی را تعیین کنید تا در این زمان فکرهایش را بکند و تلاشش را بکند تا اگر می‌خواهد تکلیف رابطه مشخص شود.
به او فضا بدهید: در این مدت زیاد گیر ندهید و بیش از حد با او در ارتباط نباشید. اجازه بدهید کمی تنها باشد، فکر کنید و مسائلش را حل کند تا بداند با رابطه‌تان چه کار می خواهد بکند.
روی خودتان کار کنید: اگر وابستگی دارید، این موضوع را درمان کنید به کمک مشاور و همچنین روی نقاط ضعف‌تان کار کنید و آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید. این کار به رشد شخصیتی و تقویت جذابیت و استقلال‌تان کمک می کند و هم به رابطه‌تان کمک می‌کند و هم برای خودتان مفید و ضروری است.

۴. رابطه رو بلاتکلیف نگه داشته. یعنی منو دوست نداره؟

ما می‌توانیم عشق را نسبت به هر فردی تجربه کنیم. عشق فقط یک احساس است و انواع مختلفی دارد، می‌تواند وابستگی باشد یا هوس و… هر عشقی، عشق واقعی و عشق کامل نیست. طرف مقابل شما هم ممکن است شما را دوست داشته باشد اما نمی‌توان گفت عشقش واقعی است چون در عشق واقعی میل به رسیدن به معشوق و متعهد شدن به او وجود دارد. عشق واقعی با ازدواج موفق همراه است و نه جدایی.

۵. بهم میگه فعلا با هم باشیم تا ببینیم چی میشه. ادامه بدم یا نه؟

می‌توانید مدتی مثلا ۶ ماه در رابطه باشید تا یکدیگر را بشناسید اما اگر متوجه شدید ایشان قصد جدی از رابطه ندارد و فقط برای تفریح کردن با شما وارد رابطه شده است و یا متوجه شدید که برای یکدیگر مناسب نیستید، بهتر است تصمیم جدی برای رابطه بگیرید.

۶. چه زمانی از رابطه بلاتکلیف خارج بشم؟

وقتی مدت زمان زیادی از رابطه‌تان گذشته اما او هیچ کاری برای جدی کردن رابطه انجام نداده است (مثلا یک سال یا بیشتر).
به شما بی احترامی می‌کند.
نمی‌توانید روی او حساب کنید و به او تکیه کنید.
شما در اولویت او نیستید.
افرادی که شما را دوست دارند مثل دوستان صمیمی و خانواده، به شما گفته‌اند که این فرد را ترک کنید چون او مرد زندگی نیست.
او بیشتر علاقه‌مند بدن و فیزیک شما است تا روان و شخصیت شما.
وقتی تنها باشد و نیاز داشته باشد با شما صحبت می‌کند وگرنه خبری از شما نمی‌گیرد.
با هم تفاهم ندارید و در بسیاری از موارد از هم متفاوت هستید.

۷. وقتی می‌گوید:«شاید ازدواج کنیم» یعنی چه؟

معمولا برای مردان گفتن کلمات و عباراتی مثل «شاید»، «کسی از آینده‌اش خبر نداره که چی میشه»، «نمیتونم قول بدم»، «دوست دارم اما….»، «فکر نمی‌کنم» و… به معنی «نه» است! پسوقتی این موارد را شنیدید نباید زیاد روی او حساب کنید که قرار است فکری به حال رابطه بکند.

۸. چطور بفهمم رابطه‌مون سمی هست؟

در رابطه‌تان دروغگویی و پنهان کاری وجود دارد.
در رابطه‌تان رفتار کنترل‌گری وجود دارد.
بی محلی کردن وجود دارد.
احساس ناامنی وجود دارد.
وابستگی افراطی وجود دارد.
خیانت و بی تعهدی وجود دارد.

۹. چرا دوست نداره با من ازدواج کنه؟

علت این موضوع فقط مسائل مربوط به شما نیست. مسائل شخصی، ترس‌ها، باورهای ذهنی و… هم باعث می‌شوند فرد برای ازدواج کاری انجام ندهد و تلاشی نکند. پس خودتان را بابت این موضوع سرزنش نکنید چون مقصرش فقط شما نیستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا