;
سبک زندگیآشپزی

بهترین ترفند برای تبدیل آلو زرد به آلو بخارای بازاری در منزل!

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: آلو بخارا یکی از خوشمزه‌ترین انواع آلو خشک است که برای تهیه آن معمولا از آلو زرد استفاده می‌شود، اما برخی افراد نیز این آلو را با آلوی قرمز نیز درست می‌کنند. آماده کردن آلو بخارا در خانه بسیار ساده است و شما می‌توانید از این آلو برای تهیه خورش یا به عنوان تنقلات استفاده کنید. در بخش سبک زندگی از سری مطالب آشپزی می‌توانید با طرز تهیه آلو بخارا خانگی آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

طرز تبدیل آلو زرد به آلو بخارا در خانه

آماده کردن این آلو برای خشک کردن حدود نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن باید چند روز آلوها را در فضای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

مواد لازم برای تبدیل آلو زرد به آلو بخارا

آلوی زرد ۱ کیلوگرم
شکر۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه سفید۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آلو بخارا

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست آلو بخارا خانگی آشنا شوید.

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا2

مرحله اول: آلوها را بجوشانید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: برای شروع باید آلوها را بشویید. سپس یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شکر و سرکه را اضافه کنید. در ادامه آلوهای شسته شده را در آب جوش بریزید.

مرحله دوم: آلوها را آبکش کنید

زمانی که پوست آلوها ترک خورد، می‌توانید آلوها را در آبکش بریزید و بعد مقداری آب سرد روی آلوها بریزید.

مرحله سوم: پوست آلوها را جدا کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: در این مرحله باید پوست همه آلوها را جدا کنید تا آلوهای شما درست مثل آلو بخارای بازاری براق شود.

مرحله چهارم: آلوها را خشک کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: آلوها را در سینی بچینید و سپس مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید. اجازه دهید آلوها برای چند روز در معرض نور آفتاب بمانند و کاملا خشک شوند. سپس می‌توانید آلوها را در کیسه زیپ دار بریزید و در یخچال یا فریزر قرار دهید.

طرز تهیه آلو بخارا با پوست

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا1

آلو زرد و قرمز۲ سبد
جوهر لیمو۱ قاشق مرباخوری سرخالی
شکر۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل طرز تهیه آلو بخارا با پوست

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن آلو بخارا با پوست و با بافتی فوق العاده نرم و براق آشنا شوید.

مرحله اول: آلوی زرد را در شهد بجوشانید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: برای تهیه آلو بخارا به این روش ابتدا باید آلوها را بشویید و دم آن‌ها را جدا کنید. در ادامه در یک ماهیتابه بزرگ و گود آب را همراه با شکر اضافه کنید. ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند و شکر به طور کامل در آب حل شود.

در این مرحله باید جوهر لیمو را به ترکیب آب و شکر اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه بعد می‌توانید آلوها را در ماهیتابه بریزید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا شهد به خوبی به خورد آلوها برود.

مرحله دوم: آلوها را آبکش کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: آلوها را زیر و رو کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید آلوها برای ۵ دقیقه دیگر در شربت بمانند. در این مرحله باید آلوها را آبکش کنید تا شهد اضافه‌شان به طور کامل خارج شود.

مرحله سوم: آلو قرمز را آماده کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: در این مرحله باید شهد را دوباره روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس از آن برای جوشاندن آلوی قرمز استفاده کنید. برای این کار باید همه مراحل را دوباره برای آلو قرمز تکرار کنید.

مرحله سوم: آلوها را خشک کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: در ادامه آلوها را به آرامی روی سینی بچینید و مراقب باشید تا له نشوند. بهتر است برای قرار دادن آلو بخارا در سینی بهتر است از یک قاشق کمک بگیرید. سپس سینی را برای ۲ روز در مقابل نور خورشید قرار دهید تا آلوها به طور کامل خشک شوند.

بهتر است آلوها را برای ۲ ساعت در روز زیر نور آفتاب بگذارید و سپس در سایه بگذارید تا آماده شوند.

مرحله چهارم: آلوها را دوباره در شهد بجوشانید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: برای براق و خوشرنگ شدن آلوها می‌توانید بعد از خشک شدن آن‌‌ها شربت را دوباره روی حرارت قرار دهید و برای چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شوند. سپس آلوهای خشک شده را بشویید و در این شربت بجوشانید و بعد از ۵ دقیقه حرارت را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا آلوها در شربت بمانند.

مرحله پنجم: آلوها را زیر باد پنکه خشک کنید

تبدیل آلو زرد به آلو بخارا: بعد از جوشاندن دوباره آلوها باید آن‌ها را در سینی بچینید و برای ۱ روز در اتاق و زیر باد پنکه قرار دهید و در این مدت چندین بار آلوها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. بعد از یک روز آلوهای شما خشک می‌شوند و حالتی نرم و شیشه‌ای پیدا می‌کنند.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آلو بخارا

برای تهیه آلو بخارا از آلوهای زرد که کمی کشیده‌تر هستند، استفاده کنید.
برای خشک کردن آلو بخارا می‌توانید آلوها را در دستگاه میوه خشک کن قرار دهید و خشک کنید.
جدا کردن پوست آلو برای تهیه آلو بخارا اختیاری است و در صورت تمایل می‌توانید آلوها را با پوست نیز خشک کنید.
به منظور تهیه آلو بخارا بهتر است از آلوی گوشتی، شیرین و سفت استفاده کنید.
له و آبدار بودن آلوها موجب بد فرم شدن آلوهای شما بعد از خشک شدن می‌شود.
برای این که آلو بخارای شما ظاهر براقی داشته باشد و خوش طعم شود، بهتر است از شکر استفاده کنید.
برای تهیه آلو بخارا به روش تیزابی باید ترکیبی از آب و پودر بی‌کربنات پتاسیم خوراکی همراه با روغن سبزه آماده کنید. سپس آلوها را در این محلول قرار دهید تا خشک شوند. تیزاب موجب نازک شدن پوست آلوها و ایجاد منافذ ریز روی پوست می‌شود و موجب می‌شود تا آلوها سریع‌تر خشک شوند.
اگر آلوهایی که برای خشک کردن استفاده می‌کنید، بیش از حد رسیده و نرم هستند، بهتر است آن‌ها را تنها برای چند دقیقه کوتاه بجوشانید و خیلی زود آبکش کنید تا له نشوند.
بسیاری از افراد برای تهیه آلو بخارای براق از دود گوگرد استفاده می‌کنند. در این روش باید مقداری گوگرد را زیر آلوها قرار دهید و آتش بزنید تا دود کنند.
حدود نیم ساعت صبر کنید و بعد آلوها را در مقابل نور خورشید خشک کنید. این کار موجب می‌شود تا آلوها بعد از خشک شدن آبدار و براق شوند. به خاطر داشته باشید که استفاده از گوگرد برای خشک کردن آلو خطرناک است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا