;
سبک زندگیگردش و سفر

تصاویر قدیمی استانبول: 100 سال پیش قبل از اینکه خوشگل بشه!

تصاویر قدیمی استانبول: عکس‌هایی که در اینجا ملاحظه خواهید کرد بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۲۲ گرفته شده‌اند؛ یعنی در آخرین دهۀ حیات امپراطوری عثمانی؛ حکومتی که قریب به ۶۰۰ سال بر آناتولی، قفقاز و سرزمین‌های عربی خاورمیانه حکومت کرده بود.

این عکس‌ها را عکاسان مختلف فرانسوی از جمله فردریک گادامر، آگوست لئون و استفان پاسِت در قالب یک پروژۀ عظیم بین‌المللی با عنوان «آرشیو سیاره» ثبت کرده‌اند. هدف این پروژه که توسط یک بانکدار فرانسوی حمایت می‌شد، ثبت و ضبط تصاویر و ویدئو‌هایی از فرهنگ‌ها و مکان‌های مختلف دنیا بود. در بخش سبک زندگی از سری مطالب گردش و سفر تصاویر قدیمی استانبول را مشاهده کنید. با مجله گفتنی همراه باسید.

تصاویر قدیمی استانبول

عکاسان این پروژه از بهترین و پیشرفته‌ترین امکانات روز عکاسی بهره‌مند بودند و می‌توانستند عکس‌هایی رنگی تهیه کنند که نسبت به بسیاری از عکس‌های باقی مانده از آن دوران، کیفیت بسیار بهتری دارند.

در ابتدای قرن بیستم مدت‌های طولانی بود که امپراطوری عثمانی در حالت ضعف و انحطاط قرار گرفته بود؛ اما شرکت در جنگ جهانی اول و شکست در این جنگ، در کنار جنبش‌های ملی‌گرایانۀ ترکی و عربی، نهایتا به فروپاشی و تجزیۀ کامل این امپراطوری منجر شد.

شهر استانبول از اواسط قرن پانزدهم میلادی و پس از تصرف به دست سلطان محمد فاتح، پایتخت حکومت عثمانی شد و تا فروپاشی این حکومت همچنان به عنوان پایتخت باقی ماند. در سال ۱۹۲۳ و بعد از تشکیل دولت ترکیه، آنکارا به عنوان پایتخت جدید انتخاب شد.

تصاویر قدیمی استانبول6

تصاویر قدیمی استانبول1 تصاویر قدیمی استانبول2 تصاویر قدیمی استانبول3 تصاویر قدیمی استانبول4 تصاویر قدیمی استانبول5

پروژه آرشیو سیاه

آلبرت کان از آنها خواست تا با استفاده از اتوکروم لومیر، یکی از اولین تکنیک های شناخته شده عکاسی رنگی، لحظات مختلف فرهنگ های مختلف، از مراسم مذهبی گرفته تا ارتفاعات مهم سیاسی را ثبت کنند. آلبرت کان تا زمان ورشکستگی خود در سال 1930 ثروت شخصی خود را صرف ایجاد یک “آرشیو سیاره” رنگارنگ کرد. این مجموعه عظیم که تا همین اواخر شناخته شده نبود، با کتاب و مستندی به نام دنیای شگفت انگیز آلبرت کان به نمایش درآمد.

آلبرت کان کیست؟

او در 3 مارس 1860 در فرانسه به دنیا آمد. او کار خود را به عنوان کارمند بانک در پاریس آغاز کرد و به زودی به محافل مختلف فکری دست یافت. او 22 سال را صرف جمع آوری 72 هزار عکس رنگی و 183 هزار متر مجموعه فیلم کرد و به این ترتیب پروژه ای به نام “آرشیو سیاره” را ایجاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا