;
سبک زندگیمهارت های زندگی

درمان سریع بواسیر در خانه: بهترین نسخه های گیاهی برای درمان و کاهش درد

بواسیر چیست؟

درمان سریع بواسیر در خانه: بواسیر یا هموروئید بیماری است که در اثر متورم شدن و دردناک شدن وریدهای مقعد یا راست روده ایجاد می‌شود. این بیماری در همه‌ی سنین احتمال بروز دارد اما بیشتر در سنین بین ۴۰ تا ۶۰ سال شایع است. اگرچه راه‌های مختلف درمانی برای این عارضه وجود دارد اما درمان طب سنتی بواسیر در مراحل ابتدایی بیماری با داروی گیاهی ضد بواسیر یک روش ساده، کاربردی و کم‌هزینه است. می توانید با متخصص داخلی گفت و گو کنید .

میزان بواسیر یا هموروئید بیرون زده ممکن است کم یا زیاد باشد و بر این اساس بواسیر از خفیف تا شدید دسته بندی می‌شود. درصورتی‌که تشخیص و درمان در مراحل خفیف بیماری آغاز شود، طول دوره‌ی درمان کوتاه‌تر می‌شود و اثربخشی آن هم بالاتر می‌رود.

راه‌های درمان بواسیر چگونه است؟

درمان سریع بواسیر در خانه: درمان بواسیر مبتنی بر روش‌هایی که درد، سوزش و خارش را کم کند و در مواردی که فرد برای نشستن و اجابت مزاج دچار مشکل شده است، وی را به زندگی عادی برگرداند. در مراحل خفیف می‌توان بواسیر را با اقدامات خانگی بواسیر و طب سنتی درمان نمود.

درمان خانگی بواسیر چگونه است؟

درمان سریع بواسیر در خانه: درمان بواسیر در مراحل اولیه بیماری با روش‌های خودمراقبتی و خانگی امکان‌پذیر است. این روش‌ها اگر طی مدت ۷ تا ۱۰ روز مشکل بواسیر را حل نکرد باید نزد پزشک مراجعه کنید.

  • اگر احساس درد و التهاب در مقعد داشتید می‌توانید یک تکه یخ را روی محل دردناک قرار دهید، سرما باعث انقباض رگ‌های متورم شده و کاهش درد می‌شود.
  • مقعد را روزانه بشویید یا دوش بگیرید. حتماً حواستان باشد از الکل یا صابون برای پاک کردن مقعد استفاده نکنید و بعد از شستشو با حوله یا پارچه آن را خشک کنید.
  • استفاده از حمام سیتز یکی از روش‌های خانگی درمان بواسیر است. برای انجام این روش باید روزانه ۲ یا ۳ مرتبه و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه
  • داخل لگن آب گرم بنشینید. به آب سرکه سیب، جوش شیرین یا نمک اضافه کنید.
  • استفاده از رژیم غذایی حاوی فیبر باعث حجیم شدن مدفوع و پیشگیری از یبوست می‌شود. همچنین بهتر است روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • ورزش کردن روش مؤثری برای افزایش جریان خون در بدن می‌شود. با این حساب خون در مقعد هم به گردش در می‌آید و از تورم ناشی از حبس خون جلوگیری می‌کند. برای درمان یبوست ورزش خاصی پیشنهاد نمی‌شود. هر فعالیتی مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری برای درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری مؤثر است.
  • داروهای مسکن خوراکی و بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوبروفن را برای تسکین موقت درد استفاده کنید.
  • محتویات کپسول ویتامین E می‌تواند زخم را نرم نگه دارد و سوزش و خارش ناشی از بواسیر را کم کند. برای استفاده فقط کافی است چند عدد کپسول را سوراخ کنید و محتویات آن را روی مقعد بمالید.
  • صابون مراغه از چربی حیوانی ساخته شده است. اگر مقعد به مدت ۲۰ دقیقه به این صابون آغشته کنید و سپس بشویید میزان خارش و سوزش زخم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

راه‌های درمان بواسیر در طب سنتی

درمان سریع بواسیر در خانه: طب سنتی برای درمان بواسیر راهکارهای مختلفی مثل تغییر در رژیم غذایی، درمان بواسیر با طب گیاهی و تغییر در سبک زندگی را ارائه می‌کند. اما برای بواسیر در طب سنتی دو نکته‌‌ی زیر را به خاطر داشته باشید.

درمان سنتی و گیاهی بواسیر یک فرایند زمان‌بر است و نیازمند صبر و حوصله‌ی فراوان است.
درمان بواسیر به‌صورت گیاهی در مراحل ابتدایی بواسیر که بیماری خفیف است استفاده می‌شود. چون در مراحل پیشرفته بیماری با درد و سوزش زیادی همراه است و بیمار طاقت تحمل درد را ندارد و روش‌های تسکین فوری درد را ترجیح می‌دهد.

درمان بواسیر در طب سنتی با تغییر رژیم غذایی

درمان سریع بواسیر در خانه عکس 1

درمان سریع بواسیر در خانه: متخصصان طب سنتی عقیده دارند غذاهایی که عامل سودا هستند باعث غلیظ شدن خون و تجمع و حبس آن در مقعد می‌شود و اگر در رژیم غذایی این افراد غذاهای سودازا حذف شود بیماری بهبود می‌یابد یا پیشرفت نمی‌کند.

افرادی که بواسیر دارند غذاهای زیر را نباید مصرف کنند:

  • گوشت‌ها: گوشت گاو و گاومیش، آهو، ماهی شور
  • سبزیجات تند و تیز و نفاخ، بادمجان، کلیم، سیر و پیاز
  • غذاهای فست‌فودی، سوسیس، کالباس
  • ادویه‌های تند، فلفل و خردل

افرادی که بواسیر دارند میزان غذاهای زیر را در وعده‌های غذایی باید بیشتر کنند:

  • غذاهای آبکی و غذاهایی که سریع هضم می‌شوند مانند انواع سوپ‌ها
  • سبزیجات پخته شده که فیبر بالایی داشته باشد و مدفوع را رقیق کند.
  • همچنین توصیه می‌شود این افراد حداقل روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و از مایعات زیاد استفاده کنند.
  • مصرف زردآلو، انجیر، آب انگور، آلو خشک، تمر هندی و آب هندوانه

راه‌های درمان گیاهی بواسیر چیست؟

درمان سریع بواسیر در خانه: راه‌های درمان گیاهی بواسیر بسیار متنوع است. درمان گیاهی بواسیر و شقاق حاصل از آن با استفاده از روغن‌ها، ضماد کردن گیاهان مختلف بر محل و عرقیات گیاهی امکان‌پذیر است.

راه‌های درمان بواسیر با روغن‌های گیاهی

درمان سریع بواسیر در خانه: زخم‌های بواسیر سوزش و خارش دارند. یک راه درمان گیاهی زخم بواسیر برای کاهش سوزش و التهاب استفاده از روغن‌های گیاهی است. درمان بواسیر کودکان در طب سنتی با استفاده از روغن‌های گیاهی یا ضماد کردن گیاهان بر مقعد آسان‌تر از جراحی و سایر روش‌های پزشکی است.

درمان گیاهی بواسیر با روغن نارگیل

درمان سریع بواسیر در خانه: روغن نارگیل می‌تواند خونریزی ناشی از بواسیر را کاهش دهد. همچنین با دارا بودن ویتامین A، زخم را نرم می‌کند و از سوزش آن جلوگیری می‌کند. استفاده‌ی موضعی از روغن نارگیل باید روزانه تکرار شود و استمرار داشته باشد.

درمان گیاهی بواسیر با روغن زیتون

درمان سریع بواسیر در خانه: زیتون گیاهی است که خواص سرشاری دارد استفاده‌ی موضعی از آن در ناحیه‌ی مقعد باعث نرم شدن منطقه می‌شود و از خارش جلوگیری می‌کند. برای استفاده از روغن زیتون، ابتدا پوست مقعد را با دستمال مرطوب تمیز کنید، بعد از خشک کردن روغن زیتون را با پنبه یا انگشت به ناحیه‌ی دردناک بمالید. روزانه ۳ تا مرتبه می‌توانید این کار را تکرار کنید.

درمان گیاهی بواسیر با روغن بادام

درمان سریع بواسیر در خانه: درمان گیاهی سوزش بواسیر با روغن بادام یکی از روش‌های مؤثر است. روغن بادام به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند و آن را نرم می‌کند. همچنین سلول‌های مرده سطح پوست را از بین می‌برد و از این طریق با تولید سلول‌های تازه در پوست خارش و التهاب کم می‌شود.

درمان گیاهی بواسیر با روغن تره

درمان سریع بواسیر در خانه: تره گیاهی است که آب فراوان دارد و استفاده از روغن آن رطوبت رسان بسیار خوبی برای درمان بواسیر است. برای استفاده کافی است بعد از هر بار اجابت مزاج، مقعد را بشویید و خشک کنید و با پنبه آن را به روغن تره آغشته کنید.

درمان بواسیر با روغن زنجبیل

درمان سریع بواسیر در خانه: روغن زنجبیل مانند گیاه آن خاصیت گرمی دارد و می‌تواند با نرم کردن پوست و آبرسانی آن زخم بواسیر را درمان کند. تهیه روغن زنجبیل ساده است و با جوشاندن ریشه‌ی زنجبیل و روغن کنجد انجام می‌شود.

درمان بواسیر با آلوئه‌ورا

درمان سریع بواسیر در خانه: آلوئه‌ورا گیاهی آبرسان است که می‌تواند زخم‌های خشک را مرطوب و آبرسانی کند. همچنین آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و درد و سوزش را هم کم می‌کند. آلوئه‌ورا برای بواسیر داخلی و خارجی قابلیت درمانی دارد. می‌توانید گیاه را از وسط برش دهید و ژل آن را بر روی زخم قرار دهید یا این‌که تکه‌هایی از ژل آن را داخل فریزر منجمد کنید و برای درمان بواسیر داخلی شیاف نمایید.

درمان بواسیر با سرکه سیب

درمان سریع بواسیر در خانه: سرکه سیب آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند پوست را از آلودگی و میکروب بزداید. استفاده از سرکه سیب برای شستشو و ضدعفونی محل زخم با سوزش همراه است و ممکن است این سوزش آزاردهنده باشد اما می‌تواند بعد از چند ثانیه محل را پاک نماید و درد را تسکین دهد.

درمان بواسیر با زردچوبه

درمان سریع بواسیر در خانه: زردچوبه گیاهی دارویی حاوی آنتی اکسیدان است. استفاده از آن به صورت یک خمیر و ضماد کردن آن بر روی زخم بواسیر درد و التهاب را بسیار کاهش می‌دهد. می‌توانید برای تهیه‌ی خمیر زردچوبه از ترکیب آن با آب یا با ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید.

درمان بواسیر با چای سیاه

درمان سریع بواسیر در خانه: چای سیاه با دارا بودن اسید تانن می‌تواند تورم و درد ناشی از بواسیر را کم کند. برای استفاده از آن یک عدد چای کیسه‌ای را در آب گرم مرطوب کنید و بعد از سرد شدن روی رگ‌های متورم قرار دهید. مدت‌زمان قرار دادن کیسه ۱۵ دقیقه است و روزانه دو یا سه بار می‌توانید این کار را انجام دهید.

درمان بواسیر با موم عسل

درمان سریع بواسیر در خانه: موم عسل خاصیت نرم‌کنندگی زیادی دارد، به همین جهت می‌تواند برای تسکین التهاب و درد بواسیر به‌صورت موضعی استفاده شود. همچنین می‌توانید عسل و آب گرم را مخلوط کنید و صبح‌ها بنوشید.

درمان گیاهی بواسیر با عرقیات گیاهی

درمان سریع بواسیر در خانه: یکی از روش‌های استفاده از گیاهان دارویی در طب سنتی درآوردن عرق گیاه است. عرقیات گیاهی زیر می‌تواند بواسیر را درمان کند.

درمان بواسیر با عرق اسفرزه

درمان سریع بواسیر در خانه: گیاه اسفرزه گیاهی علفی با خاصیت از بین برنده یبوست است. استفاده‌ی روزانه یک فنجان عرق اسفرزه صبح‌ها و عصرها می‌تواند مدفوع را آبکی و درد ناشی از بواسیر را کاهش دهد.

درمان بواسیر با عرق بابونه

درمان سریع بواسیر در خانه: بابونه گیاهی است که خاصیت التیام دهندگی درد و تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد. بابونه به شیوه‌های مختلف مانند روغن، دمنوش و عرق قابل استفاده است. عرق بابونه برای افرادی که از بواسیر رنج می‌برند مؤثر است.

درمان بواسیر با عرق بومادران

درمان سریع بواسیر در خانه: عرق بومادران یکی از بهترین درمان‌های بواسیر در طب سنتی است. بومادران را می‌توانید به‌صورت عرق استفاده کنید یا این‌که گیاه آن را مخلوط با بابونه دم کنید.

درمان گیاهی بواسیر با جوز هندی

درمان سریع بواسیر در خانه: جوز هندی دانه‌ی درخت جوز یک داروی مؤثر برای درمان بواسیر است. استفاده‌ی خوراکی دو بار در روز از جوز هندی التهاب و تورم رگ‌های مقعد را بهبود می‌بخشد.

درمان گیاهی بواسیر با خاکشیر

درمان سریع بواسیر در خانه: تهیه‌ی شربت خاکشیر و استفاده‌ی روزانه از آن موجب نرم شدن مدفوع و کمتر شدن فشار به مقعد و وریدهای آن می‌شود.

درمان گیاهی بواسیر با پنج انگشت

درمان سریع بواسیر در خانه: پنج انگشت گیاهی است که فواید دارویی فراوان دارد و می‌تواند بواسیر را درمان کند. برای استفاده از آن باید دمنوش گیاه پنج انگشت را تهیه کنید. برای تهیه دمنوش مقداری از گیاه را با آب گرم روی حرارت غیرمستقیم دم کنید و روزانه دو فنجان بنوشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان سریع بواسیر در خانه: افرادی که وضعیت اجابت مزاج در آن‌ها تغییر می‌کند، در مدفوع خون مشاهده می‌کنند و هنگام نشستن نشیمنگاه دردناکی دارند باید برای تشخیص علت دقیق بیماری نزد پزشک بروند. بواسیر در مراحل اولیه به‌سادگی درمان می‌شود اما پیشرفت آن با درد و عوارض شدیدتر همراه است و درمان را مشکل‌تر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دو =

دکمه بازگشت به بالا