;
سبک زندگیمهارت های زندگی

مقایسه قطب شمال و جنوب: باهوش ها بگویید پنگوئن و خرس قطبی برای کدام منطقه است؟

مقایسه قطب شمال و جنوب: برای پاسخ به این سوال قصد داریم در این مطلب تفاوت های قطب شمال و جنوب را برای شما بیان کنیم، این تفاوت ‌ها باعث می‌ شود که این ۲ منطقه کاملا سکونت ناپذیر باشند.

۱۰. سرد و بیش از اندازه سرد

مقایسه قطب شمال و جنوب3

همان‌ طور که گفته شد قطب شمال و جنوب تفاوت‌ هایی باهم دارند که از میان آن‌ ها می‌ توان به سردی ۲ قاره اشاره کرد‌. در واقع دمای هوا در قطب جنوب سردتر از قطب شمال می‌ باشد؛ به ‌نحوی ‌که برف های بعضی از قسمت های قطب جنوب هیچ‌ وقت ذوب نخواهند شد.

میانگین دمای هوا در قطب جنوب ۴۰- درجه و در شمال ۳۴- درجه می‌ باشد که در تابستان این رقم چند درجه بالاتر می‌ رود.

توجه داشته باشید که کمترین دمای ثبت ‌شده بر روی زمین ۸۰- درجه می‌ باشد که مربوط به منطقه ‌ای نزدیک به قطب جنوب می شود. قطب شمال یک لایه یخی است که در برابر تغییرات آب‌ و هوایی تاثیر بسیار زیادی می ‌بیند.

۹. مسکونی و غیرقابل‌ سکونت بودن

مقایسه قطب شمال و جنوب2

یکی از تفاوت های قطب شمال و جنوب سکونت و غیر قابل سکونت بودن آن ها می باشد، در واقع عکس ‌های بسیار زیادی از مکتشفین قطب جنوب منتشر شده‌ که نشان می ‌دهد پرچم ‌های خود را در یخ‌ های قطب جنوب برافراشته اند، اما تنها منطقه‌ ای که در کره زمین به هیچ ‌کسی تعلق ندارد و کسی بر روی آن زندگی نمی ‌کند قطب جنوب می ‌باشد.

البته کاشفان هنوز هم نتوانستند اشیایی را بیابند که نشان از حضور مردم در این منطقه باشد و به این نکته دقت داشته باشید که پیمان ‌نامه‌ ای در قطب جنوب وجود دارد که طبق آن منطقه را اداره می‌ کنند و با توجه به این پیمان ‌نامه این منطقه و منابع آن تنها برای مقاصد علمی و صلح ‌جویانه استفاده می ‌شود.

۸. منابع معدنی و میدان مغناطیسی

مقایسه قطب شمال و جنوب4

همان‌ طور که متوجه هستید قطب جنوب بر روی یک بستر سنگی جای گرفته و منابع معدنی زیادی هم مثل پلاتین، نقره، طلا، نیکل و … در آن وجود دارد که نمی ‌توان آن ‌ها را در قطب شمال پیدا کرد.

در واقع قطب ‌های مغناطیسی نزدیک به قطب شمال و قطب جنوب واقع شده‌ اند، از طرفی باید بگوییم زمانی ‌که حرف از قطب مغناطیسی شمال پیش می ‌آید به منطقه جغرافیایی که در شمال جای گرفته اشاره خواهیم کرد؛ اما این ‌موضوع کاملا اشتباه است؛ چرا که قطب شمال به عنوان قطب مغناطیسی زمین در جنوب معرفی می‌ شود و قطب جنوب مغناطیسی در شمال می ‌باشد. به طور کلی تفاوت قطب شمال و جنوب در منابع معدنی ها می باشد که قابل بهره برداری هستند.

طبق این اطلاعات باید بگوییم که قطب ‌نما شمال مغناطیسی را نشان نخواهد داد، بلکه شمال جغرافیایی را به نمایش می ‌گذارد. به این نکته دقت داشته باشید که قطب مغناطیسی با قطب جغرافیایی کره زمین مساوی نیست؛ چرا که بخش مغناطیسی همیشه در حال تغییر است و طبق این نظریه می ‌توان گفت قطب شمال مغناطیسی به‌ صورت دقیق در قطب شمال وجود ندارد و سالانه به سمت شرق در حال‌ حرکت است، از طرفی قطب مغناطیسی جنوب هم به سمت غرب در حال ‌حرکت می باشد.

۷. گردباد های قطبی

پدیده جالبی که بعضی اوقات برای قطب های زمین رخ می دهد گردباد قطبی نام دارد، این پدیده گرد بادی بسیار بزرگ است که نزدیک به لبه ‌های عمودی زمین اتفاق خواهد افتاد و در بخش ‌های بالایی و میانی تروپوسفر و استراتوسفر شده جای دارد.

گردباد تمام مناطق قطبی را در بر می‌ گیرد، همچنین قسمتی از منطقه‌ آب ‌و هوایی بین جریان ‌های هوایی مناطق گرم همسایه قطب شمال و جنوب در دو نیم کره هستند.

تفاوت قطب شمال و جنوب در خصوص وجود گردباد به شدت آن ارتباط دارد، گردباد قطبی که در جنوب اتفاق می ‌افتد بسیار قوی ‌تر از گردباد منطقه قطب شمال می‌ باشد و بیشتر هم طول می‌ کشد که دلیل آن خشکی ‌های بزرگ در نیمکره شمالی است که موج‌ های اتمسفری را تولید می ‌کند و باعث کاهش شدت گردباد می ‌شود.

۶. کوه های یخی

مقایسه قطب شمال و جنوب5

قطب شمال و جنوب از مناطق یخی برخوردار هستند، اما یخ‌ های قطب جنوب بیشتر از یخ‌ های قطب شمال می‌ باشد. در واقع ۹۰ درصد از یخ‌ های زمین در جنوب واقع شده‌ که برابر با سه‌ چهارم از منابع آب‌ شیرین جهان می‌ باشد.

بسیاری درصدد این هستند که یخ ‌ها را از قطب جنوب جدا کنند و در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند مورد استفاده قرار دهند، حتی می‌ توان گفت که شاهزاده عربستان یعنی محمد الفیصل برای بردن یک قطعه یخ ۱۰۰ میلیون ‌تنی از قطب جنوب به شرق شبه‌ جزیره عربستان طرح ریزی هایی را انجام داده است.

۵. قاره و اقیانوس

قطب جنوب یک قاره را تشکیل داده‌ که در مقابل آن منطقه شمال اقیانوس را تشکیل می دهد و بستری سنگی شکل با دره و دریاچه دور تا دور ان را احاطه کرده اند، البته به این نکته دقت داشته باشید در قاره‌ قطب جنوب یک آتشفشان فعال به نام کوه اربوس همچنان فعالیت دارد.

در واقع قطب شمال از لحاظ اجتماعی و سیاسی منافع بسیاری برای کشورهایی مثل کانادا، گرینلند، روسیه، ایسلند، نروژ، سوئد، فنلاند و آمریکا دارد، اما قطب جنوب به هیچ کشوری متعلق نیست و هیچگاه هم به سکونت افراد در نیامده است.

۴. طلای سیاه

وجود طلای سیاه یکی از تفاوت های قطب شمال و جنوب به شمار می رود که مقدار زیادی از آن در قطب شمال وجود دارد، به همین علت کشور روسیه قسمت اعظمی از آن را برده و سعی می ‌کند که از طریق خط الراس لومانوسوف نفت باقیمانده را استخراج کنند.

وسعت این منطقه حدود ۱۸۰۰ کیلومتر می‌ باشد که بیش ‌از ۱۰ میلیارد نفت خام زیر یخ های آن وجود دارد. از طرفی آمریکا بخشی از این منطقه را از آن خود می‌ داند و کشتی‌ های یخ شکن خود را به آن منطقه انتقال داده تا منطقه آلاسکا را به عنوان قلمرو خود مشخص کند، در واقع منابع نفتی هم زیر قطب جنوب وجود دارد، اما کسی حق استخراج آن را ندارد.

۳. سوراخ شدن لایه ازن

بالای قاره قطب جنوب لایه ازن قرار دارد که سوراخ بزرگی روی آن ایجاد شده و سه ‌برابر مساحت آمریکا می باشد، البته لایه ازنی که بالای منطقه شمال قرار دارد روز به‌ روز نازکتر خواهد شد؛ اما هنوز هیچ گونه سوراخی در آن دیده نشده ‌است.

سوراخ بودن لایه ازن به این معنی نیست که بر روی آن سوراخ ایجاد شده، بلکه ماده‌ ای شیمیایی بنام ازن که در برابر پرتوهای خورشیدی از زمین محافظت می کند به ‌شدت آسیب ‌دیده‌ و در بعضی از جاها از بین رفته‌ است‌.

باید بگوییم صدمه ‌هایی که در نیمکره جنوبی در لایه ایجاد شده بیشتر از قطب شمال است که علت آن بالا بودن دمای نیمکره شمالی می باشد و بر اساس آن از ایجاد ابرهای استراتوسفری که باعث نابودی ازن می شود جلوگیری خواهد کرد.

۲. محل زندگی پنگوئن‌ ها و خرس ‌های قطبی

محل زندگی پنگوئن ها و خرس های قطبی تفاوت قطب شمال و جنوب را به خوبی بازگو می کند. بسیاری از افراد تصور می ‌کنند که خرس‌ های قطبی و پنگوئن ‌ها در یک منطقه زندگی می ‌کند، اما این تصور کاملا غلط است؛ چرا که پنگوئن‌ ها در قطب جنوب جای دارند و هیچگونه دشمن طبیعی ندارند. اگر خرس قطبی و پنگوئن‌ ها در یک منطقه زندگی کنند آن‌ وقت پنگوئن ها غذای خرس های قطبی می شدند..

پنگوئن ‌ها به‌ صورت پرندگان بالداری درآمده ‌اند که بال های آن ها قادر به پرواز کردن نیست، اما هنگام شنا کردن کمک بسیاری می ‌کنند، از طرفی خرس ‌های قطبی به ‌عنوان بزرگ ‌ترین شکارچیان بر روی قطب شمال معرفی می ‌شوند که از گاوهای دریایی، نهنگ ‌های کوچک و خوک‌ های آبی غذای خود را فراهم می ‌کنند.

۱. تغییر شکل قطب شمال و جنوب

قطب شمال که منطقه یخی است به صورت طبیعی یخ‌ های آن در حال ذوب شدن است، به ‌نحوی ‌که در فصل تابستان بیشتر لایه های یخ آن آب می شود و در فصل زمستان دوباره به یخ تبدیل می ‌شوند.

مساحت یخ موجود در قطب شمال به اندازه مساحت آمریکا می باشد، طبق بررسی ‌هایی که انجام ‌شده گفته می ‌شود که یک قطعه یخ موجود در گرینلند در حال ذوب شدن است، به‌ نحوی‌ که تا پایان قرن میلادی چیزی از آن برجای نخواهد ماند، حتی بسیاری این نظریه را می دهند که قطب شمال تا پایان قرن ممکن است در طول تابستان کاملا بدون یخ باشد.

از تفاوت های قطب شمال و جنوب می توان تغییر شکل آن ها را نام برد، چرا که یخ های موجود در این دو قطب از لحاظ ذوب شدن کاملا باهم تفاوت دارند. یخ های موجود در قطب جنوب هرگز آب نخواهند شد به نحوی که در تمام روزهای سال یخ های آن به یک اندازه است، اما تحقیقات جدیدی بر روی قطب جنوب انجام‌ شده است که نشان می دهد گرمای کره زمین بر روی قطب جنوب هم اثر گذاشته‌، بنابراین یخ‌ های آن درحال ذوب شدن هستند.

اگر تمامی یخ هایی که در منطقه قطب جنوب قرار دارند ذوب شوند ارتفاع آب اقیانوس ‌ها و دریاها ۶۰ متر افزایش پیدا می کند، شدت ذوب شدن یخ‌ های قطب شمال سریع ‌تر از قطب جنوب می ‌باشد؛ چرا که یخ های قطب جنوب درون اقیانوس قرار دارند که سرعت ذوب شدن را افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا