;
سبک زندگیمهارت های زندگی

سس کچاپ در کدام کشور اختراع شده است؟

سس کچاپ: اگر از شما خواسته شود، اولین وعده غذایی کاملا آمریکایی که به ذهنتان می رسد احتمالا یک همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و یک عروسک سس گوجه فرنگی سالم خواهد بود. متأسفانه، هیچ یک از این اقلام در واقع در ایالات متحده منشا نمی گیرند. سیب زمینی سرخ کرده معروف از فرانسه، همبرگر از آلمان و سس کچاپ در واقع در چین باستان اختراع شد.

سرنخ ها در خود کلمه نهفته است، زیرا سس کچاپ در واقع ریشه در کچاپ دارد ، که به گفته اسلیت در زبان هوکیان جنوب فوجیان و تایوان به معنای “سس ماهی نگهداری شده” است ( چاپ به سادگی به معنای “سس” است). زبان غذا نوشته زبان‌شناس دن ژورافسکی، منشأ پدیده جهانی سس گوجه فرنگی را دنبال می‌کند و آغاز فروتنانه‌اش را در ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایجاد یک سس ماهی تخمیر شده تند که در چین ساخته شد، یافت که سپس به ویتنام و اندونزی گسترش یافت.

سس کچاپ1

سس کچاپ که به عنوان یک سس مایع تیره مانند سویا به یاد می‌آید، در اصل چاشنی بود که برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شد. بقایای یک سس مشابه بر پایه ماهی خوش طعم، آمفوره های یک کشتی غرق شده رومی با قدمت 2000 ساله پیدا شده است که به نام گاروم شناخته می شد.

این بمب طعم دهنده در دهه 1600 با ملوانان هلندی و بریتانیایی که به عنوان بخشی از تجارت ادویه به آسیای جنوب شرقی آمده بودند، محبوب شد. سپس به دلیل سهولت و مدت زمان نگهداری آن به اروپا گسترش یافت و طعمی از ادویه را به تجربه آشپزی بی‌نظیر سفرهای دریایی بدون یخچال اضافه کرد.

سس کچاپ2

در دهه 1700، سرآشپزها در بریتانیا و ایالات متحده دست خود را در دستور العمل های سس کچاپ خود امتحان می کردند ، که بسیار دور از اصل بود. این نسخه‌های غربی از ترکیبی با صدای زننده از ترکیبات آنچوی، صدف، قارچ، گردو، صدف و حتی آلو استفاده می‌کردند که با ادویه‌های قوی مانند میخک، زنجبیل و فلفل ترکیب شده بود.

گوجه فرنگی که به عنوان سیب عشق نیز شناخته می شود، تا قرن 18 یک غذای محبوب در اروپا نبود و تنها در قرن نوزدهم به دستور العمل های سس کچاپ اضافه شد. افتخار به جیمز میز ساکن فیلادلفیا می رسد که اولین دستور پخت کچاپ مبتنی بر گوجه فرنگی را نوشت. با گذشت زمان آنچوی ها از بین رفتند. هنگامی که هنری هاینز در سال 1876 شروع به تولید تجاری سس گوجه فرنگی، با نام مستعار catsup کرد – یک اختراع واقعاً آمریکایی – سرکه به عنوان یک ماده نگهدارنده و شکر برای ایجاد طعم شیرین اضافه شد.

این مطالب هم خیلی جالبه:

4 سنت باستانی در آسیا که شاخ در می آورید!

قیمت نان سنگک و بربری در آمریکا چقدر است؟

خبر فوری: این افراد می توانند ۱۰۰۰ لیتر بنزین رایگان بگیرند!

داستان جالب مرد زرنگی که ادعا می کرد زنان را می شناسد!

جمجمه هابیل اولین مقتول جهان پیدا شد!+ عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا