;
آشپزیسبک زندگی

طرز تهیه یتیمچه مشهدی؛ غذایی ساده و خوشمزه

طرز تهیه یتیمچه مشهدی: شگفتی‌های بادمجان تمامی ندارد. بادمجان به عنوان یکی از خنثی‌ترین مواد خوراکی دنیا شناخته می‌شود. همیشه گفته‌اند بادمجان جز بی‌خاصیت‌ترین غذاها است. با این حال ما ایرانی‌ها از آن بسیار استفاده می‌کنیم. به دیده انصاف که نگاه کنید، متوجه می‌‌شوید که غذاهای ایرانی که بر پایه بادمجان هستند، بسیار خوشمزه و لذیذ هستند. یتیمچه هم یکی از همین غذاها است.

پیشنهادی: عکس های بهترین دیزاین سفره شب یلدا برای عروس+ عکس

یتیمچه اصالتا به مشهد برمی‌گردد و طرز تهیه آن خیلی ساده و راحت است. شما حتی اگر تجربه چندانی نداشته باشید، قادر به درست کردن یتیمچه خواهید بود. بنابراین گول اسم عجیب غریبش را نخورید! در این مقاله از آشپزی مجله گفتنی طرز تهیه یتیمچه مشهدی را یاد می‌گیرید. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه یتیمچه مشهدی:
بادمجان خرد شده۸ لیوان
گوجه فرنگی خرد شده۴ لیوان
پیاز خرد شده۱ لیوان
کره۵ قاشق غذاخوری
نمک و زعفرانبه میزان دلخواه

میزان انرژی موجود در این غذا

شاید شما هم دغدغه‌ی رژیم غذایی خود را داشته باشید. در این صورت، احتمالا کنجکاو هستید که یتیمچه چقدر انرژی به بدنتان می‌رساند. ما در این بخش انرژی مواد مورد نیاز این غذا را بررسی کرده‌ایم. خلاصه آن به شرح زیر است:

میزان انرژی موجود در یتیمچه مشهدی:
بادمجان خرد شده۲۰۰ کیلوکالری
گوجه فرنگی خرد شده۱۰۰ کیلوکالری
پیاز خرد شده۲۵ کیلوکالری
کره۴۵۰ کیلوکالری
نمک و زعفرانصفر کیلوکالری

با احتساب این انرژی می‌توانید تصمیم بگیرید ادامه این مطلب را بخوانید یا نه. البته برای کاهش انرژی می‌توانید از چند ترفند استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به جای کره از روغن گیاهی و کم انرژی استفاده کنید. یا در مراحل سرخ کردن زیاد روغن نریزید و از قابلمه‌های نچسب و تفلون استفاده کنید.

یتیمچه

دستور پخت یتیمچه مشهدی

گوجه فرنگی را نگینی خرد کنید. بادمجان را هم پوست بگیرید و نگینی و درشت خرد کنید. این مواد را گوشه‌ای بگذارید و سراغ مرحله بعد بروید.
در بخش دوم پیازها را خرد کنید و در کره سرخ کنید تا سبک شوند و رنگ طلایی به خود بگیرند.
بعد از اینکه پیاز سبک و طلایی رنگ شد، گوجه فرنگی‌ها را اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها آب بیاندازند.
بعد از چند دقیقه، حالا می‌توانید بادمجان‌ها را اضافه کنید.
نمک و زعفران با با کمی آب حل کنید و به غذا اضافه کنید.
کار شما تمام شده است. حالا باید صبر کنید تا غذا جا بیفتد. شما با حرارت کم شعله گاز، به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارید. بعد از پخت غذا می‌توانید یتیمچه را با نان نوش جان کنید. این دستور پخت کلی یتیمه مشهدی است. ولی این ساده‌ترین شکل پخت یتیمچه است. مدل لوکس‌تر و اعیانی‌تر یتیمچه را در ادامه یاد خواهید گرفت.

یتیمچه نیشابوری

روش پخت یتیمچه نیشابوری

شما نیشابور را به چه می‌شناسید؟ آرامگاه عطار؟ آرامگاه خیام؟ سنگ فیروزه؟ نان‌های متنوع و خوشمزه؟ در حقیقت همه این موارد که نام بردیم جزیی از فرهنگ نیشابور است. مورد دیگر که زبان زد عام و خاص است، یتیمچه نیشابوری است. این نوع یتیمچه فقط بادمجان و گوجه نیست. یتیمچه نیشابوری شامل حبوباتی چون عدس، نخود و لوبیا چیتی می‌شود.

از این رو است که این نوع یتیمچه لوکس‌تر است. اگر قرار است در مهمانی‌ها این غذا را سرو کنید، توصیه ما این است که مدل نیشابوری را انتخاب کنید. کمی زحمتش بیشتر است ولی می‌ارزد.

مواد لازم جهت تهیه یتیمچه نیشابوری:
نخودنصف پیمانه
لوبیا قرمز یا چیتینصف پیمانه
عدسنصف پیمانه
بادمجان۳ عدد
پیاز۲ عدد
گوجه خرد شده۲ عدد
کشک و نعنابه میزان دلخواه
فلفل سیاه، نمک و زردچوبهبه میزان دلخواه

دستور پخت یتیمچه نیشابوری

یتیمچه مشهدی

مرحله اول) حبوبات را آماده کنید.

قبل از هر کاری باید حبوبات را آماده کنید. برای این کار، از شب قبل نخود و لوبیا را خیس کنید. هر چند ساعت یک بار آب را تعویض کنید. با این کار، هم نفخ آن‌ها گرفته می‌شود و هم راحت‌تر پخته می‌شود. روز بعد می‌توانید در قابلمه یا زودپز، این حبوبات را بپزید. عدس ولی کمی متفاوت است.

عدس نیازی ندارد به مدت طولانی خیسانده شود. شما کافی است از ۱ ساعت قبل از پخت غذا، آن را خیس کنید. همیشه به یاد داشته باشید که جنس عدس متفاوت است و باید جدا از بقیه پخته شود. بنابراین در یک قابلمه یا زودپز جداگانه عدس را بار بگذارید تا بپزد.

مرحله دوم) بادمجان‌ها را آماده کنید.

بادمجان‌ها را پوست بگیرید و نگینی درشت خرد کنید. سپس به همراه کمی نمک و آب خیس کنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود. بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید آن‌ها را آبکش کنید و بشویید. در نهایت بادمجان‌ها را روی یک پارچه نخی و تمیز پهن کنید تا آبش گرفته شود. حالا می توانید، به همراه کمی روغن، آن‌ها را سرخ کنید.

مرحله سوم) حبوبات را تفت دهید.

پیازها را ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه، سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. بعد از اینکه کمی تغییر شکل و رنگ داد، حبوبات پخته شده را اضافه کنید و کمی آب به مواد اضافه کنید. اجازه دهید مواد کاملا پخته شود.

مرحله چهارم) یتیمچه را آماده کنید.

در ۲۰ دقیقه نهایی پخت کامل غذا، بادمجان و گوجه‌ها را اضافه کنید. به غذا زمان دهید تا غلیظ شود و جا بیفتد. بعد از اینکه خوب جا افتاد، می‌توانید یتیمچه نیشابوری را سرو کنید. نوش جان!

همانطور که دیدید، دو نوع یتیمچه داریم: ساده مشهدی و نیشابوری. مورد دوم برای مهمانی‌های مهم‌تر و بزرگ‌تر انتخاب خیلی خوبی است. البته ممکن است دوست داشته باشید غذای اصلی شما برنج و خورشت باشد ولی یتیمچه هم می‌تواند به عنوان غذای دوم استفاده شود.

شاید برایتان جالب باشد

طرز تهیه ترشی بادمجان کبابی؛ با طعمی عالی

۷ ترفند طلایی برای قرمزتر شدن رنگ رب گوجه‌ فرنگی

طرز تهیه شربت انار خانگی به صورت طبیعی؛ ترش و ملس

طرز تهیه کتلت آبدار کبابی به شیوه ای آسان که یاد کتلت های مامان پز میفتی!

روش‌های درست کردن پودر سوخاری خانگی؛ با نان باگت و لواش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا