;
آشپزیسبک زندگی

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: تو سه سوت به این روش نرم میشه؛ بهترین عصرانه تابستانی

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: شیرینی پشت زیک یک نوع شیرینی سنتی مازندرانی است که با مواد در دسترسی تهیه می‌شود. شیرینی پشت زیک در واقع همان سوهان کنجدی به روش مازندرانی و یک شیرینی مفید و خوشمزه است. شیرینی پشت زیک سنتی ایرانی را فوری و سه سوته به راحتی در منزل با ۳ ماده اصلی کره، شکر و کنجد می‌توانید تهیه کنید و برای پذیرایی از مهمانان از آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پشت زیک با شکر و کره

  • کنجد ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره ۲۵ گرم

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۵ دقیقه
مدت زمان لازم جهت تهیه پشت زیک مازندرانی: ۲۰ دقیقه

دربخش سبک زندگی از سری مطالب آشپزی ما به شما طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم را آموزش می‌دهیم. با مجله گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: راهکارهای عالی برای کاهش مصرف برنج؛ اگه عاشق برنج هستی حتمن به دردت می خوره!

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم2

مراحل طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم

پشت زیک یک شیرینی سالم خانگی است. شما می‌توانید پشت زیک را علاوه بر کنجد با انواع مغزیجات مانند گردو و پسته آماده کنید و ارزش غذایی آن را بالاتر ببرید. پشت زیک به ویژه برای افرادی مثل دانش آموزان و دانشجویان و افراد شاغل که فعالیت ذهنی انجام می‌دهند بسیار مفید است. قبل از شروع به کار یک سینی رویی و یا آلومینیومی مناسب بردارید و کف آن را به طور کامل چرب کنید.

مرحله اول: کنجدها را تفت دهید

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: در ابتدا اگر کنجدها نیاز به تمیز کردن دارند آنها را پاک کنید و بشویید. کنجدها را روی یک پارچه نخی پهن کنید تا زمانی که کاملا خشک شوند. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید و کنجدها را در آن بریزید. کنجدها را روی حرارت ملایم تفت دهید تا کمی تغییر رنگ پیدا کنند. در این مرحله مراقب باشید کنجدها بیش از اندازه حرارت نبینند و نسوزند.

مرحله دوم: شکر را ذوب کنید

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم1

 

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: بعد از آنکه کنجدها تفت خوردند و از حالت خامی درآمدند، آنها را کنار بگذارید و شکر را به تابه اضافه کنید. شکر را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. برای هم زدن شکر نباید از قاشق و یا هر وسیله دیگری استفاده کنید. تابه را به صورت دورانی روی حرارت بچرخانید تا تمام شکرها کاملا ذوب شوند.

مرحله سوم: کره را به شکر ذوب شده اضافه کنید

وقتی مطمئن شدید تمام شکرها روی حرارت کاملا ذوب شدند نوبت اضافه کردن کره است. کره باعث می‌شود پشت زیک بافت نرم‌تری پیدا کند. یک قالب ۲۵ گرمی کره را به شکر ذوب شده روی حرارت اضافه کنید. کره و شکر را به سرعت هم بزنید تا به خوبی مخلوط و کاملا یکدست شوند.

مرحله چهارم: کنجد را به ترکیب کره و شکر اضافه کنید

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: در این مرحله از طرز تهیه پشت زیک، کنجدهای بو داده شده را نیز به ترکیب کره و شکر ذوب شده اضافه کنید. کنجدها را کمتر از ۲ دقیقه با باقی مواد مخلوط کنید تا یکدست شوند.

مرحله پنجم: مایه پشت زیک را پهن کنید تا خشک شوند

سپس خیلی سریع مقدار مناسب از مایه پشت زیک را روی آن بریزید. مایه پشت زیک را با قاشق روی سینی پهن کنید. برای داشتن پشت زیک نازک، به وسیله یک گوشتکوب دستی مواد را کف سینی بکوبید تا یک لایه کاملا نازک به وجود بیاید.

در ادامه با چاقوی تیز و یا پیتزا بر پشت زیک‌ها را در اندازه‌های مناسب و به شکل مستطیل‌های کوچک برش دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

مرحله آخر: پشت زیک را سرو کنید

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: بعد از آنکه پشت زیک کاملا خشک شد، تکه‌های آن را از روی سینی جدا کنید. پشت زیک را در کنار چای، انواع دمنوش و یا به تنهایی می‌توانید میل کنید. ضمن آنکه می‌توانید آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید و به مدت طولانی در یخچال از آن نگهداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن پشت زیک

چرا پشت زیک سفت می‌شود؟

طرز تهیه سوهان کنجدی با سه قلم: برای آنکه پشت زیک سفت نشود باید بلافاصله بعد از آنکه از روی حرارت برداشتید داغ داغ و خیلی سریع کف سینی پهن کنید.

چرا پشت زیک طعم تلخ پیدا می‌کند؟

شکر و کنجد را باید با حرارت متوسط ذوب کنید و تفت دهید. در غیر این صورت به سرعت می‌سوزند و پشت زیک طعم تلخی پیدا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =

دکمه بازگشت به بالا