;
رابطه و ازدواجسبک زندگی

یافته عجیب دانشگاه هاپکینز: بر خلاف فیلم ها، متاهل های خائن پشیمان نمی شوند!

متاهل های خائن پشیمان نمی شوند: پی‌بردن به خیانت همسر، شاید تلخ‌ترین اتفاق ممکن در رابطه عاشقانه باشد و تجربه آن فرد را به‌شدت آسیب‌پذیر و بی‌اعتماد کند. اعتراف همراه با سرافکندگی هر یک از همسران به رابطه خارج از ازدواج، صحنه آشنای تراژدی‌های عاشقانه است.

نیویورک‌پست با اشاره به پژوهش‌هایی در این زمینه، می‌نویسد که با این حال، بیشتر مردان و زنانی که به همسرشان خیانت می‌کنند، از این کار پشیمان نیستند و به لحاظ جنسی و عاطفی راضی‌اند.

پژوهشگران بخش علوم روانشناسی و مغز دانشگاه جانز هاپکینز تقریبا از دو هزار کاربر «اشلی مدیسون»، وبسایت محبوب افراد جویای روابط خارج از ازدواج، در این باره نظرسنجی کردند.

نتایج این نظرسنجی که در نشریه «آرشیوهای رفتار جنسی» منتشر شد، شکاف گسترده میان واقعیت خیانت و شیوه نمایش آن را در فیلم‌ها نشان داد.

چیزی به نام حس گناه وجود ندارد

متاهل های خائن پشیمان نمی شوند: دیلان سلترمن، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «در رسانه‌های پرمخاطب، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و کتاب‌ها، افرادی که رابطه مخفی دارند، به شدت احساس گناه می‌کنند، درحالیکه در این شرکت‌کنندگان [در نظرسنجی] چنین چیزی نمی‌بینیم.»

پژوهش‌های پیشین نشان داده است که بیشتر مردم، نگاهی منفی به خیانت دارند و رابطه خارج از ازدواج را از عوامل اصلی طلاق می‌دانند. نظرسنجی ۲۰۱۹ گالوپ نیز نشان داد که ۸۹ درصد مردم، رابطه خارج از ازدواج را «به‌لحاظ اخلاقی نادرست» می‌دانند.

احتمال خیانت در رابطه در افرادی که شاهد فریبکاری دیگران‌اند بیشتر است

متاهل های خائن پشیمان نمی شوند عکس1
متاهل های خائن پشیمان نمی شوند: نویسندگان مطالعه دانشگاه جانز هاپکینز تاکید می‌کنند: «بیشتر افراد رابطه مخفی را عملی برخورنده می‌دانند که زخم عاطفی ماندگاری بر طرفین یک رابطه به جا می‌گذارد، چون خیانت پیوندهای بسیار مهم رابطه را تخریب می‌کند و از بین می‌برد.»

اما براساس مطالعه دانشگاه جانز هاپکینز، با وجود این خشم اخلاقی، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد متاهل – و ۳۳ تا ۵۰ درصد جوانانی که رابطه عاشقانه دارند – خارج از رابطه رسمی خود، رابطه جنسی داشته‌اند.

این یافته‌ها درمجموع، درمورد وفاداری و بی‌وفایی تصویری پیچیده‌تر از فیلمنامه‌های هالیوودی ترسیم می‌کند و مطالعه جانز هاپکینز نیز موید همین موضوع است.

افرادی که در نظرسنجی وبسایت اشلی مدیسون شرکت کردند، غالبا مردان میانسال بودند و بیشتر آن‌ها گفتند که به همسرشان عشق می‌ورزند و از هیچ مشکل جدی، از جمله خشم یا نبود عشق متقابل، حرفی نزدند.

با این حال، نیمی از آنان نیز گفتند که با همسرانشان رابطه جنسی ندارند و درواقع، نارضایتی جنسی از همسرانشان را دلیل اصلی ایجاد رابطه خارج از ازدواج ذکر کردند.

علت خیانت ها عدم عشق یا ازدواج نامناسب نیست

متاهل های خائن پشیمان نمی شوند: براساس این گزارش، این یافته بر نظریه رایجی که می‌گوید افراد به دلیل ازدواج نامناسب، مشکل‌دار یا بدون عشق، خیانت می‌کنند، خط بطلان می‌کشد. اصل موضوع، سکس است.

سلترمن در بیانیه خبری جانز هاپکینز گفت: «ما مدرک مستدلی که نشان دهد رابطه‌های [جنسی] مخفیانه افراد به کیفیت پایین‌تر رابطه‌شان [با همسر] یا رضایت کمتر از زندگی‌شان ربط دارد، نیافتیم. گاهی حتی با داشتن رابطه‌ خیلی خوب هم این کار را انجام می‌دهند.»

اکثر کاربران وبسایت اشلی مدیسون گفتند که رابطه زناشویی یا عاطفی آن‌ها، چه به لحاظ جنسی و چه عاطفی، رضایتبخش است. حدود ۸۰ درصدشان نیز گفتند که رابطه مخفی خود را از شریک جنسی یا همسرشان پنهان نگه داشته‌اند.

خیانت به این دلیل صورت می گیرد که تک همسری کاری دشوار است

نویسندگان این مطالعه به محدودیت‌های آن نیز اشاره کردند؛ از جمله اینکه نظرسنجی اخیر صرفا از کاربران وبسایت اشلی مدیسون انجام شد و بیشتر (۸۴ تا ۹۰ درصد) شرکت‌کنندگان آن متاهل، میانسال و مرد بودند.

سلترمن گفت:«نکته مهم این مطالعه برای من، این بود که یک عمر حفظ تک‌همسری یا انحصار جنسی، برای آدم‌ها کاری بسیار دشوار است، و به نظرم وقتی به ازدواج متعهد می‌شوند، تک‌همسری را بدیهی می‌پندارند.»

«مردم تصور می‌کنند شریک زندگی‌شان ۵۰ سال تمام از داشتن رابطه جنسی فقط با یک نفر، کاملا راضی خواهد بود. اما بسیاری از آن‌ها در میانه راه ناکام می‌شوند. معنایش این نیست که تمام رابطه‌ها محکوم به فنا است، بلکه به این معنی است که خیانت ممکن است بخش متعارفی از رابطه باشد.»

نظر شما چیست؟ آیا متاهل های خائن پشیمان نمی شوند؟

شما در باره این تحقیق چه نظری دارید؟ آیا خیانت به دلیل کمبودهای زندگی زناشویی شکل می گیرد یا دلایل دیگری دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا