;
تازه هاسیاسی و اقتصادی

شرایط دریافت مهریه بیش از 110 سکه امکان دارد؟

دریافت مهریه زیاد یکی از معضلات خانواده‌ها در سال‌های اخیر است. اگر به دادگاه‌های خانواده سر بزنید زن و شوهرهایی را می‌بینید که بر سر مهریه اختلاف داشته و دچار چالش‌های بسیاری هستند. مهریه قوانین مختلفی دارد که همه افراد باید از آن آگاه باشند تا دچار مشکل نشوند.یکی از سؤالات مهمی که از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا زنان بیشتر از ۱۱۰ سکه را می‌توانند از همسرشان مطالبه کنند؟ یعنی دریافت مهریه زیاد امکان دارد؟

شرایط دریافت بیشتر از ۱۱۰ سکه

طبق قانون مدنی ایران، مهریه با هر میزانی قابل‌تعیین و دریافت است؛ بنابراین طرفین می‌توانند مهریه را با توافق یکدیگر تا هر میزانی که دوست دارند تعیین کنند. در این شرایط مرد در مقابل همسر خود متعهد می‌شود که کل مهریه با هر میزانی که هست را بپردازد. تنها تفاوتی که وجود دارد در این شرایط آن است که مرد در قبال پرداخت بیشتر از ۱۱۰ سکه بازداشت نمی‌شود. یعنی به بیان دیگر بالاتر از ۱۱۰ سکه ضمانت اجرای کیفری ندارد.

ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به محکوم له (در اینجا زن)، اجازه می‌دهد با دستور دادگاه محکوم علیهِ (در اینجا مرد)، یعنی کسی که از حکم دادگاه سرباز می‌زند را تا زمان پرداخت و اجرای حکم محکومیت یا تا زمان رضایت محکوم له یا اثبات اعسار (ناتوانی از پرداخت) بازداشت کند.

نکته مهم آن است که این موضوع در خصوص مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه فقط قابل‌اجرا است؛ بنابراین زن نسبت به مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ سکه نمی‌تواند این ماده را تقاضا کرده و مرد را بازداشت کند. بنابراین برای دریافت مهریه زیاد نمی‌توان وی را بازداشت کرد.

اعسار یا ناتوانی از پرداخت مهریه چگونه اثبات می‌شود؟

ناتوانی از پرداخت مهریه که نام دیگر آن اعسار است؛ مانند سایر محکومیت‌های مالی صورت می‌گیرد. به بیان دیگر یعنی مرد با استشهادیه و معرفی شهود و معرفی اموال خود مطابق مواد قانون اجرای محکومیت‌های مالی دادخواست اعسار خود را به دادگاه صالح یعنی دادگاه خانواده تقدیم می‌کند.

دادگاه برای بررسی و احراز این موضوع از مراجع مرتبط به‌منظور کشف‌کردن واقعیت و اینکه مرد مال دارد یا خیر، استعلام می‌کند. زن هم می‌تواند با معرفی‌کردن اموال مرد و اعلام تمکن، درخواست کند اعسار و ناتوانی مرد رد شود.

همچنین بخوانید:

سکه 25 تومانی 5 میلیون می ارزد؟! نرخ های نجومی فروش آن در فضای مجازی

تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ اعلام شد: ویزیت پزشک متخصص حداقل 135 هزار تومان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =

دکمه بازگشت به بالا