;
تازه هاعلم و فناوری

7 اشتباه انسانی که مسیر تاریخ را تغییر داد! کارتون ملوان زبل حاصل یک اشتباه بود!

اشتباه انسانی: گاهی اشتباه کردن بسیار مفید است. این به عنوان مثال، با سابقه اشتباه انسانی کشف پنی سیلین یا اشعه ایکس ثابت می شود. اما گاهی اوقات هزینه یک اشتباه انسانی می تواند بمباران اتمی هیروشیما، ناگازاکی یا سقوط دیوار برلین باشد. در تازه های امروز مجله گفتنی به شما خواهیم گفت که چگونه اشتباه انسانی و “سوء تفاهمات آزار دهنده” برخی از افراد مسیر تاریخ را تغییر دادند.

۱. بمب اتم و مشکلات ترجمه

اشتباه انسانی1
ایالات متحده، چین و انگلیس ژاپن را به تسلیم فراخواندند، اما پاسخ به اشتباه ترجمه شد

در سال ۱۹۴۵، پس از پایان جنگ بزرگ ، درگیری با ژاپن در چارچوب جنگ جهانی دوم ادامه یافت. ایالات متحده ، چین و انگلیس سرزمین طلوع خورشید را به تسلیم فرا خواندند. در پاسخ ، نخست وزیر کانتارو سوزوکی کلمه موکوساتسو را گفت. معمولاً به صورت “با تحقیر ساکت رفتار کردن” ترجمه می شود. با این حال ، آنها معنای دیگری را ترجمه کردند.موکوساتسو به این معنا تلقی شد که ژاپن این شرایط را رد کرده‌است، موکوساتسو (سکوت) یک رد صریح در نظر گرفته شد و این پاسخ باعث رنجش سران کشورها شد که منجر به بمباران اتمی شد و منجر به تصمیم رئیس‌جمهور هری ترومن برای انجام بمباران اتمی هیروشیما و ناگاساکی شد.

۲. عدم دقت و کشف پنی سیلین

اشتباه انسانی2
یک تجربه بدون برنامه ریزی به فلمینگ کمک کرد تا پنی سیلین را کشف کند و میلیون ها نفر را از عفونت های باکتریایی نجات دهد

الكساندر فلمینگ زیست شناس انگلیسی دوست نداشت نظم برقرار كند. هنگامی که آزمایشگاه را تمیز نکرد ، استافیلوکوک ها را در ظرف گذاشت و به مدت دو هفته به تعطیلات رفت. وقتی دانشمند بازگشت ، تصویری غیرمنتظره پیدا کرد. استافیلوکوک ها مرده بودند و ظروف آزمایشگاه پر از کپک شدند. یک تجربه بدون برنامه ریزی به فلمینگ کمک کرد تا پنی سیلین را کشف کند و میلیون ها نفر را در آینده از عفونت های باکتریایی نجات دهد!

۳. سقوط غیر منتظره دیوار برلین

اشتباه انسانی3

در ۹ نوامبر ۱۹۸۹ ، سخنگوی دولت GDR ، گونتر شابوفسکی در تلویزیون ظاهر شد و در مورد تغییر قوانین عبور از دیوار برلین صحبت کرد. یکی از روزنامه نگاران آخر متن سخنان این مقام رسمی را شنید که به طور کلی محدودیت ها برداشته می شوند. سپس وی پرسید که چه زمانی تغییرات اعمال می شود ، که گونتر شابوفسکی پاسخ داد: “بلافاصله”. خبر خوب “بلافاصله” در مطبوعات منتشر شد و مردم راهی دیوار شدند. در ابتدا ، مرزبانان سعی کردند با آب پاش جمعیت را عقب برانند ، اما سپس تصمیم گرفتنددیوار را خراب کنند تا شورشی ایجاد نشود. اینگونه بود که سرانجام مردم برلین به هم پیوستند.

۴. شیشه نشکن

شیشه نشکن در صنعت خودرو برای محافظت از رانندگان و مسافران در برابر زخم های شدید ترکش استفاده می شود
در سال ۱۹۰۳، دانشمند فرانسوی ادوارد بندیکتوس به طور تصادفی یک فلاسک حاوی نیترات سلولز را روی زمین ریخت. با کمال تعجب، این فلاسک تکه تکه نشد، بلکه فقط ترک خورد. بندیکتوس توجه خود را به این پدیده جلب کرد و از نظر تجربی شیشه ایمنی را اختراع کرد. این ماده مانند ساندویچ به نظر می رسد: یک لایه شیشه ، یک لایه نیترات سلولز و دوباره یک لایه شیشه. از Triplex تا به امروز استفاده شده است. این شیشه با چکش خرد نمی شود و در صنعت خودرو برای محافظت از رانندگان و مسافران از اصابت ترکش شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. اشعه ایکس

اشتباه انسانی4
رونتگن شگفت زده شد، زیرا او قادر بود از کف دست خود استخوان ها را مات ببیند!

ویلهلم رونتگن فیزیکدان آلمانی کاملاً تصادفی اشعه ایکس را کشف کرد. وی در سال ۱۸۹۵ خواص پرتوهای جدید را آزمایش کرد و اجسام مختلفی را در مسیر آنها قرار داد. ناگهان دست دانشمند به طور تصادفی در منطقه تابش افتاد.رونتگن حیرت زده شد ، زیرا او قادر به دیدن کف دست خود بود ، فقط استخوان ها مات بودند. کشف پرتوهای ایکس دستیابی به موفقیت در پزشکی بود.

۶. اسفناج و ممیز فراموش شده

اشتباه انسانی5
خواص معجزه آسای اسفناج در دهه ۳۰ قرن ۲۰ مشهور شد ، زمانی که کارتونی در مورد ملوان زبل ظاهر شد

در سال ۱۸۷۰ ، اریش فون ولف شیمی دان آلمانی خواص و ترکیب اسفناج را مطالعه کرد. به اشتباه ، دانشمند به جای ۳.۵ میلی گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم محصول ، رقم کیهانی را ۳۵ میلی گرم نوشت. خواص معجزه آسای اسفناج در دهه ۳۰ قرن بیستم ، زمانی که کاریکاتوری در مورد ملوان زبل ظاهر شد ، مشهور شد. این شخصیت محصول را دوست داشت زیرا به او قدرت بی سابقه ای می داد.

۷. آتش سوزی تصادفی در بزرگترین کتابخانه جهان

کتابخانه اسکندریه یکی از بزرگترین و شاخص ترین کتابخانه های جهان باستان است. طبق تخمین های تقریبی ، حدود ۱۰۰ هزار نسخه دست نویس کتاب در آن وجود داشت. تا اینکه در طول جنگ ژولیوس سزار در مصر (۴۸-۴۷ قبل از میلاد) آتش سوزی اتفاقی رخ داد. سربازان آتشی روشن کردند و ناخواسته ، آن را به سراسر اسکندریه گسترش دادند. برخی از کتاب های پاپیروس سوخته بودند ، اما بعداً توسط دیگران تکمیل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =

دکمه بازگشت به بالا