;
تازه هاسیاسی و اقتصادی

بحرین در 100 سال پیش: چه چیزی در این عکس عجیب است؟!

بحرین در 100 سال پیش: مدارس قرآنی تنها شکل آموزش در بحرین در اوایل قرن حاضر بود. اینها مدارسی بودند که بر اساس آموزه های قرآن  به جوانان خواندن و درک کتب آسمانی آموزش داده می شد.

عکسی که در بالا می بینید متعلق به یک مدرسه دخترانه در حدود سال 1928م در بحرین است. مدارس اولیه دخترانه برای همه عموم در دسترس نبود.

این عکس ناب که کمتر کسی آن را دیده یا درباره اش شنیده باعث بحث در میان مردم شده است. آن ها این عکس را با بحرین امروز مقایسه می کنند.

والدینی که توانایی مالی برای تحصیل فرزندان خود را داشتند، اغلب آنها را به مدارس بمبئی یا بغداد می فرستادند. خانواده هایی که عمدتاً مذهبی بودند، اغلب فرزندان خود را به مؤسسات مذهبی در منطقه، به مدارس مکه و الحسا در سرزمین اصلی عربستان برای طلاب سنی و به نجف و کربلا برای طلاب شیعه می فرستادند.

پس از جنگ جهانی اول، آموزش مدرن مطرح شد

بحرین در 100 سال پیش عکس1

بحرین در 100 سال پیش: پس از جنگ جهانی اول، بحرین برای نفوذ جهان غرب بازتر شد. مردم احساس می کردند که مدارس قرآن نیازهای علمی جوانان و در نتیجه آینده بحرین را برای جهانی به سرعت در حال تحول برآورده نمی کند. جنگ همچنین تغییرات سیاسی و اجتماعی را در داخل کشور به همراه داشته و باعث افزایش آگاهی اجتماعی و فرهنگی در بین مردم شده است.

تقاضا برای موسسات آموزشی مدرن مطرح شد. شهروندان برجسته درباره ایجاد یک مدرسه رسمی مدرن، از نظر سیستم، برنامه های درسی و اهداف، بحث و موافقت کردند. خانواده سلطنتی بحرین نیز تأسیس این مؤسسات را تأیید و حمایت کردند.

سال 1919 آغاز سیستم مدارس دولتی مدرن در بحرین بود، اولین کشوری در شورای همکاری خلیج فارس که این کار را انجام داد. مدرسه پسرانه الهدایه الخلیفه در محرق افتتاح شد. اولین کمیته تعلیم و تربیت متشکل از چند تاجر برجسته بود و ریاست آن را مرحوم شیخ عبدالله بن عیسی آل خلیفه که در میان مردم به «وزیر معارف» شهرت داشت، بر عهده داشت. وی همچنین مسئولیت مدیریت مدرسه الهدایه را بر عهده داشت.

اولین مدرسه دخترانه در سال 1928 افتتاح شد

بحرین در 100 سال پیش عکس2

بحرین در 100 سال پیش: در سال 1926، کمیته آموزش دومین مدرسه دولتی پسرانه را در منامه افتتاح کرد و سپس اولین مدرسه دولتی دخترانه را در محرق در سال 1928 افتتاح کرد. هر دو مدرسه در سال 1930 تحت کنترل مستقیم دولت قرار گرفتند.

امروزه، بحرین به مدارس دولتی خود افتخار می کند، جایی که دانش آموزان مقیم و خارج از کشور از آموزش رایگان برخوردار هستند. طبق آمار منتشر شده توسط یونسکو در سال 2015، نرخ باسوادی بحرین 99.77 درصد بود. دولت به بهبود سیستم آموزشی ادامه می دهد و جمعیت دانش آموزی خود را با هدف جذب دانش آموزان از شورای همکاری خلیج فارس و جهان افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

14 دیدگاه

  1. بحرین تا دهه ۷۰ پاره ای از خاک ایران بود
    پس عنوان اولین کشور خلیج‌فارس که آموزش نوین داشت غلط هست
    ایران بیش از این تاریخ و در زمان قاجار مدارس عالی داشت که در اون به سبک جدید حتی مدارک دانشگاهی اعطا می کردند

    1. خب داشت كه يه زماني داشته
      الان چي داره
      خط فقرمطلف درايران طبق اعلام سردمداران دولتي٣٠ميليون تومانه
      حقوق كارمندكه قشرمتوس به بالاجامعه است حول وحوش١٠تومنه
      اصلاكويت وبحرين وديگران روولش كن الان چي داره بااينهمه ثروت رانت اختلاف طبقاتي همه به نوعي اعصاب داغون ودرحدانفجارن
      خيلي ازمرگهايي كه اتفاق ميفته درسته ظاهراخودكشي نباشه ولي اززورغصه وغم وعدم توانايي پاسخ به زن وبچه واينكه حقوقش فقط تا٥روزاول دوام داره دق ميكنه وميميره
      دراخبارهاي اينترنتي سايتهاديدم پول ايران بي ارزش ترين حقوق دنياشده باتوجه به درآمدوامثالهم

    2. اشتباه ملت ايران اينه هميشه درگذشته اين بوديم داريوش وهخامنش داشتيم ووو
      الان چي شديم
      درحال زندگي بايدكردتاريخ مال گذشته است كه من ايراني متاسفانه درسي ازش نگرفته ام

  2. با حجاب و بی حجاب کنار هم هستند این طوری است که کشور ساخته میشود.به فکر هر کسی باید احترام گذاست‌به اقوام و زبان همدیگر باید احترام گذاشت.

    1. این جهان غرب با نفوذش همیشه اول به سراغ حجاب بانوان و دختران میرود؟
      چرا؟!!
      مگر این یک متر روسری و این چهار متر ‌پارچه چادری چه مشکلی برای جامعه ایجاد می کند؟
      ای کاش زنان مسلمان به دنبال جواب برای این سوال می‌بودند

    2. هموطن عزیزم
      این تفکر که حکم خدا در کنار ضد حکم خدا می تواند مسالمت آمیز زندگی کند بسیار غیر منطقی هست
      چرا
      چون در منطق می خوانیم
      ( اجتماع نقیضین محال است)

    3. اصلاحجاب وامثالهم يه زماني مهم بودند
      الن ميشت وزندگي مردم به فنا رفته توخيابون نگاه كن ببين به يه شل حجاب وبي حجاب مردم اصلانگاه ميكنند؟
      اونقدرگرفتارندكه اين مسايل اصل براشون مهم نيست

    4. بحرین هنوز هم باححاب بیخحاب باهم و کنار هم با حجابا به بیحجابا نمیگن شما بیخجابین میرین جهنم همه به عقاید هم احترام میزارن حتی تو خانواده مادر حجاب داره دختر نه خیلی هم واسشون عادیه

  3. مهمترین چیزی که نظرم را جلب کرد آموزش برای همه با هر نوع پوشش و سبک زندگی بدون قضاوت و خود را برتر دانستن در کنار هم هستند

  4. نکته جالب این عکس که گواه تاریخ است .معلم مردی که در جمع بانوان خودرو را داخل خرقه پوشانده نه اینکه زنان در دو را بپوشانند.مطلبی که در گذشته ایران هم بوده.
    در مجالس زنان زمانی که مردی باید حضور داشت (تحت هر عنوانی:معلم،مطربو موعظه…) چک بند یا پوششی میپوشیدن که زنان معذب نباشند ,اکنون برعکس است ،زنان میپوشند که مردان راحت باشند

  5. متاسفانه تاریخ بویو و دیگر کشور های بی تاریخ برایمان بهتر از تاریخ خودمان جا افتاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا