;
تازه ها

قبیله ای که به دلیل جهش ژنتیکی خود می توانند تا اعماق دریاها شنا کنند

جهش ژنتیکی و شنا در اعماق دریا: قبیله باجائو در اندونزی اولین انسان های شناخته شده ای هستند که از نظر ژنتیکی با غواصی سازگار شده اند. مردم این قبیله زندگی بسیار آبی خاکی دارند و اکنون ثابت شده است که آنها ساختار ژنتیکی برای انجام این کار را دارند. مردم باجائو که بیش از 1000 سال در سواحل اندونزی زندگی می کنند، در قایق های خانگی زندگی می کنند و بیشتر عمر خود را در دریا می گذرانند.

همانطور که انتظار می رفت، آنها در غواصی و ماهیگیری با نیزه در اعماق دریا مهارت بالایی دارند و همچنین دارای ظرفیت استثنایی ریه و توانایی های قوی شنا هستند. اعضای این قبیله تنها با استفاده از یک مجموعه وزنه و یک جفت عینک چوبی می توانند تا ارتفاع 71 متری شنا کنند.

ملیسا ایلاردو از دانشگاه کمبریج به بی‌بی‌سی گفت: «آنها روزانه هشت ساعت به طور مکرر شیرجه می‌زنند و حدود 60 درصد از زمان خود را زیر آب می‌گذرانند. اما مشخص شد که فقط مهارت‌های آن‌ها نیست که به آن‌ها کمک می‌کند تا به این هدف دست یابند، بلکه یک جهش ژنتیکی منحصربه‌فرد – معروف به «ژن عشایر دریایی» – که به توانایی غواصی آن‌ها نیز کمک می‌کند. آنها طحال بسیار بزرگی دارند.

ببینید: زنده شدن زنی پس از اعلام مرگ وی که باعث شوکه شدن خانواده اش شد

جهش ژنتیکی و شنا در اعماق دریا در قبیله باجائو

طحال زمانی که بدن در آب غوطه ور می شود شروع به کار می کند و نقش کلیدی آن را در پاسخ غواصی انسان برجسته می کند. طحال منقبض می شود و گلبول های قرمز اکسیژن دار را به جریان خون تزریق می کند، که می تواند اکسیژن را در خون فرد تا 9 درصد افزایش دهد. بنابراین منطقی است که با داشتن طحال بزرگتر، افراد باجائو هنگام شنا در زیر آب مزیت ژنتیکی دارند.

دکتر ایلاردو گفت: “در مورد طحال انسان از نظر فیزیولوژی و ژنتیک اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما ما می دانیم که فوک ها مانند فوک Weddell، طحال بزرگی دارند.”

ما معتقدیم که در باجائو آنها سازگاری دارند که سطح هورمون تیروئید آنها را افزایش می دهد و در نتیجه اندازه طحال آنها را افزایش می دهد. هورمون های تیروئید و اندازه طحال در موش ها با هم ارتباط دارند. اگر موش‌ها را از نظر ژنتیکی تغییر دهید تا فاقد هورمون تیروئید T4 باشند، اندازه طحال آنها به شدت کاهش می‌یابد، اما این اثر با تزریق T4 برگشت‌پذیر است.

جهش ژنتیکی و شنا در اعماق دریا

به سختی می توان فهمید که مردم باجائو دقیقا چه مدت در زیر آب می مانند، اما برخی از افراد قبیله ادعا می کنند که 13 دقیقه در زیر آب بوده اند.

متأسفانه روش زندگی آنها در حال حاضر در خطر است. روش عشایری آنها به این معنی است که آنها می توانند برای به دست آوردن شهروندی مبارزه کنند، بعلاوه ماهیگیری تجاری منابع غذایی آنها را از بین برده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 17 =

دکمه بازگشت به بالا