;
اخبار روزتازه ها

وحشت مردم کرمانشاه: آیا نئاندرتال ایرانی آدمخوار بوده است؟!

نئاندرتال ایرانی: در سال ۱۳۷۸ شمسی یک دندان فسیل شده در غار وزمه استان کرمانشاه کشف شد. تحقیقات نشان داد که این دندان متعلق به یک کودک نئاندرتال بوده که حدودا ۴۰ تا ۷۰ هزار سال پیش زندگی می‌کرده است. این کشف، کم‌نظیر اولین مدرک حضور نئاندرتال‌ها در ایران بود و ثابت کرد که آن‌ها زمانی در فلات زاگرس سکونت داشتنند.

با این حال هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند آن ها آدمخوار بوده اند. اما درباره بقیه نئاندرتال ها چطور؟ در ادامه خواهیم خواند!

همچنین ببینید: پیرمرد بانمک ژاپنی دل همه را برد

نئاندرتال های آدمخوار وجود داشته اند

نئاندرتال ایرانی عکس1

غار Toll de Moià یک سیستم غار بین شهرهای Moià و Tona در استان بارسلون اسپانیا است. این غار که در دره‌ی تاِرنت مال واقع شده، با حل کردن سنگ آهک نئوژن شکل گرفته که یک سیستم ۲ کیلومتری ایجاد کرده است.

در مطالعات پیشین، چندین بقایای جانوری از دوره‌های پلیستوسین پسین و میانی پیدا شده است، از جمله خرس‌های غار (Ursus spelaeus)، کفتارها (Crocuta crocuta spelaea)، اسب (Equus ferus)، گوزن قرمز (Cervus elaphus) و نیاگاو (Bos primigenius).

در دوران پارینه سنگی میانه، گروه‌هایی از نئاندرتال‌ها در این غار سکونت داشتند که در اکتشافات قبلی شواهد آن شامل سه کودک نئاندرتال و ابزار سنگی پیدا شد.

نئاندرتال ایرانی عکس2

اما در مطالعه‌ای که اخیرا توسط باستان‌شناسان مؤسسه‌ی دیرینه‌اکولوژی انسانی و تکامل اجتماعی کاتالونیا (IPHES) و مؤسسه CERCA انجام شد، محققان تکه‌هایی از جمجمه‌ی یک نوجوان نئاندرتال و یک استخوان ترقوه را پیدا کردند.

چندین علامت برش روی این بقایا وجود داشت که نشان می‌داد توسط نئاندرتال‌های دیگر ایجاد شده‌اند و احتمالاً توسط بستگانشان در فعالیت‌های مرتبط با هم‌نوع‌خواری خورده شده‌اند. بقایای شناسایی‌شده‌ی دیگر احتمالاً برای دسترسی به مغز استخوان و سایر مواد مغذی موجود در استخوان‌ها، تکه‌تکه شده‌اند.

قدمت این یافته‌ها مربوط به ۵۲۰۰۰ سال پیش است که در ورودی غار روی سطح پراکنده شده و با استخوان‌ها و دندان‌های حیوانات دیگر شکارشده توسط ساکنان نئاندرتال ترکیب شده‌اند.

به گفته محققان: «این نخستین مورد ثبت‌شده‌ی هم‌نوع‌خواری میان نئاندرتال‌ها نیست، اما نخستین مورد شناسایی‌شده در جنوب کاتالونیا است. اگرچه به نظر نمی‌رسد هم‌نوع‌خواری میان این انسان‌های اولیه اتفاق رایجی بوده باشد، اما مکان‌هایی در اروپا وجود دارد که وجود چنین سنت‌هایی در آن‌ها تایید شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا