;
تازه هاعلم و فناوری

حقایقی درباره‌ی فضا و تاثیر آن بر سلامت فضانوردان…

سلامت فضانوردان: شاید برای همه این سوال پیش بیاید که نیروی جاذبه و فضا چه تاثیری بر عملکرد بدن فضانوردان می گذارد. وقتی کودک بودیم آرزو داشتیم لباس فضانوردی بپوشیم و همچون انیمیشن هایی که می دیدیم در هوا معلق شویم.
این مطالعه اثرات گرانش بر مغز فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی بودند را نشان می دهد.
آیا می دانید وقتی یک فضانورد مدت زیادی را در فضا می گذراند چه اتفاقی برای مغز فضانورد می افتد؟ همیشه توجه همگان به این نکته جلب شده که هنگام سفر فضانوردان به فضا به دلیل کمبود گرانش چه اتفاقی برای بدن فضانوردان می افتد. یک مطالعه جدید داده های جالبی را نشان می دهد، آیا می خواهید آنها را بدانید؟

سلامت فضانوردانهمچنین بخوانید: “چگونه گوشی اندرویدی دزدیده شده را غیرفعال کنیم؟”

سلامت فضانوردان:

دیده‌ایم که کمبود جاذبه باعث شده فضانوردان دچار مشکلات بینایی، مشکلات گوارشی یا آتروفی عضلانی شوند، تا جایی که راه رفتن برایشان دشوار است. یک مطالعه جدید از دانشگاه علوم و بهداشت اورگان، که پنجشنبه 5 می در ژورنال Scientific Reports منتشر شد، تغییراتی را که در مغز فضانوردانی که مدت زمان طولانی را در فضا سپری می‌کنند، نشان می‌دهد.

سایر اثرات مهم عبارتند از کند شدن عملکرد سیستم قلبی عروقی، کاهش تولید گلبول های قرمز خون (کم خونی فضایی)، اختلالات تعادل، اختلالات بینایی و تغییرات در سیستم ایمنی. علائم اضافی شامل توزیع مجدد مایعات است. از دست دادن توده بدن ، احتقان بینی ، اختلال خواب ، و نفخ بیش از حداز دیگر اثرات است. به طور کلی، ناسا به اثرات مخرب مختلف پرواز فضایی بر بدن انسان با نام اختصاری RIDGE اشاره می کند.

بسیاری از شرایط محیطی که انسان در طول پرواز فضایی تجربه می کند ، بسیار متفاوت از شرایطی است که انسان در آن تکامل یافته است. با این حال، فناوری هایی مانند آنچه توسط یک سفینه فضایی یا لباس فضایی ارائه می شود، می تواند از مردم در برابر سخت ترین شرایط محافظت کند. نیازهای فوری به هوای قابل تنفس و آب آشامیدنی توسط یک سیستم پشتیبانی از حیات، گروهی از دستگاه‌ها که به انسان اجازه می‌دهد در فضای بیرونی زنده بماند، برطرف می‌شود. سیستم پشتیبانی حیات هوا ، آب و غذا را تامین می کند. همچنین باید دما و فشار را در محدوده قابل قبول حفظ کند و با مواد زائد بدن مقابله کند. محافظت در برابر تأثیرات مضر خارجی مانند تشعشعات و شهاب‌سنگ‌های کوچک نیز ضروری است.

پژوهشی که توسط محققان مؤسسات علمی آمریکایی انجام شد، به منظور تجزیه و تحلیل تغییرات فضاهای اطراف عروقی در مغز 15 فضانورد قبل از اعزام برای مدت طولانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و پس از بازگشت آنها به زمین انجام شد.

سلامت فضانوردان: وقتی یک فضانورد زمان طولانی را در فضا می گذراند، چه اتفاقی برای مغز یک فضانورد می افتد؟

بر اساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال Scientific Reports ، مغز فضانوردان به دلیل فقدان گرانش در مدار، دچار تغییراتی می شود .

این تجزیه و تحلیل ناهنجاری‌هایی را در فضاهای اطراف عروقی که رگ‌های خونی مغز را احاطه کرده‌اند، در فضانوردانی که برای اولین بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کردند، نشان داد، حجم این فضا بیشتر بود. خوان پیانتینو، مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم، می‌گوید: «این می‌تواند به این دلیل باشد که فضانوردان با تجربه بیشتر – که زمان‌های بیشتری به فضا سفر کرده‌اند – به نوعی هموستاز (توانایی سازگاری و جبران تغییرات) رسیده‌اند.

حافظه در فضانوردان:

فضانوردان هیچ مشکلی در تعادل یا حافظه نشان ندادند ، بنابراین دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم آن‌ها از این تغییرات رنج می برند.

کمبود گرانش، باعث می شود مایعات در قسمت بالایی بدن تجمع پیدا کنند، به همین دلیل است که صورت متورم می شود و همچنین می تواند دلیل کاهش بینایی باشد که چندین نفر از فضانوردان مورد مطالعه دچار آن شده اند.

یافته های تحقیق سلامت فضانوردان:

جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی در مغز به دلیل عدم وجود نیروی گرانش در فضا تحت تأثیر قرار می گیرد، که نشان می دهد تکامل فیزیولوژی انسان در تمام این سال ها با کشش گرانشی سیاره زمین مرتبط است.  این کشف برای چیست؟ خوان پیانتینو، مدیر تیم تحقیقاتی گفت: «این یافته‌ها نه تنها به درک تغییرات اساسی که در طول پرواز فضایی رخ می‌دهد، بلکه به افرادی روی زمین که از بیماری‌هایی که بر گردش مایع مغزی نخاعی تأثیر می‌گذارد رنج می‌برند، کمک می‌کند. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا