;
تازه هاپزشکی

همه چیز درباره‌ درد شکم

درد شکم دلایل زیادی دارد که برخی از آنها جدی تر از بقیه هستند. چیزی که شبیه معده درد است ممکن است از اندام دیگری در شکم شما یا خارج از دستگاه گوارش شما باشد. اگر درد شکم شما بی دلیل، مداوم یا شدید است، همیشه به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

درد شکم چیست؟

ناراحتی در هر نقطه از شکم شما – بین دنده ها و لگن شما است. ما اغلب در مورد درد شکم به عنوان “معده درد” یا “معده درد” فکر می کنیم، اما درد در شکم شما می تواند از سایر اندام ها نیز باشد.

درد می تواند در دیواره شکم، پوسته بیرونی (پوست، ماهیچه ها) شکم شما نیز باشد. و گاهی اوقات، دردی که در شکم خود احساس می کنید ممکن است از جای دیگری مانند سینه، لگن یا پشت شما باشد.

درد شکم می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و می تواند معانی زیادی داشته باشد.

حتما بخوانید: چرا زنان مهربان عاشق مردان بدجنس می شوند؟

درد شکم

همچنین بخوانید: “بهترین مولتی ویتامین ها برای تقویت بدن زنان”

علائم ممکن است:

_خفیف یا شدید.
_کسل کننده یا تیز.
_سوزش یا درد
_گرفتگی
_ثابت یا متناوب.
_موضعی (در یک نقطه) یا عمومی (در سراسر).
در نهایت، درد شکم یک علامت ذهنی است که فقط شما می توانید آن را توصیف کنید. از آنجایی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نمی تواند آن را اندازه گیری کند، این همان چیزی است که شما می گویید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همیشه درد شکم شما را جدی می گیرد.

درد معده چقدر شایع است؟

تقریباً همه در برخی مواقع درد شکم را تجربه خواهند کرد. بیشتر اوقات، جدی نیست و خود به خود برطرف می شود. با این حال، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی یا حتی یک اورژانس باشد.

چهار نوع درد رایج چیست؟

از آنجایی که شکم شما محل بسیاری از اندام‌ها است، ممکن است پزشک بخواهد با محدود کردن ناحیه‌ای که در آن احساس می‌کنید، نوع درد شما را کاهش دهد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اغلب شکم را به چهار قسمت یا چهار قسمت تقسیم می‌کنند. آنها ممکن است بپرسند که آیا درد شما در این موارد است:

_ فوقانی راست.
_ربع فوقانی چپ.
_یک چهارم پایین سمت راست.
_قسمت تحتانی چپ.
_محل درد شکم به شما چه می گوید؟
مکان یک سرنخ مهم برای درد شکم شما است، اگرچه این تنها عامل نیست. ممکن است نشان دهد که کدام اندام ها درگیر هستند. به عنوان مثال، درد در ربع بالای سمت راست ممکن است نشان دهنده مشکل در کبد یا کیسه صفرا باشد.

با این حال، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین می‌خواهد در مورد احساس درد شما، هر چند وقت یک‌بار و شدت آن بیشتر بداند. این به آنها سرنخ های بیشتری در مورد نوع بیماری شما می دهد.

شایع ترین علل درد چیست؟

بیشتر علل موقتی هستند و جدی نیستند. آنها ممکن است با هضم غذا، قاعدگی یا یک ویروس در حال عبور مرتبط باشند. مثلا درد شکم بعد از غذا خوردن ممکن است به دلایل زیر باشد:

سوء هاضمه .
یبوست .
اسهال .
آلرژی و عدم تحمل غذایی .
مسمومیت غذایی .
التهاب
تحریک یا عفونت در اندام های شما می تواند باعث التهاب موقت شود، مانند:

گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای معده).
بیماری زخم معده .
رفلاکس اسید مزمن (GERD) .
عفونت دستگاه ادراری (UTI) .
چرخه تولید مثل زن

دردهای قاعدگی .
درد تخمک گذاری

دلایل جدی تر چیست؟

گاهی اوقات درد شکم نشان دهنده یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به درمان دارد. درد در نواحی مختلف ممکن است نشان دهنده درگیری اندام های مختلف باشد.

چگونه درد شکم را تسکین می دهید؟

درد معده علل و درمان های مختلفی دارد. برخی از شرایط، مانند سنگ کیسه صفرا یا آپاندیسیت، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. سایر موارد، مانند زخم یا عفونت، ممکن است با دارو کاهش یابد. و گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید یک دوره آنفولانزای معده یا سنگ کلیه را تا زمانی که از بین برود، پشت سر بگذارید.

اگر نمی دانید چه چیزی باعث درد شکم شما می شود، مهم است که متوجه شوید، به خصوص اگر به خودی خود از بین نرود. به یاد داشته باشید که حتی موارد خفیف نیز می تواند جدی باشد. با این حال، اگر ایده بسیار خوبی دارید که معده درد شما با هضم غذا مرتبط است، می توانید با درمان خود با موارد زیر شروع کنید:

استراحت روده . از خوردن دست بکشید یا فقط غذاهایی با هضم آسان مانند کراکر یا موز بخورید.
هیدراتاسیون _ مقدار زیادی آب یا فرمول هیدراتاسیون بنوشید.
گرما درمانی . یک بطری آب گرم یا حمام را امتحان کنید.
درمان های خانگی . شیرین بیان را برای گاز، زنجبیل برای سوء هاضمه یا نعناع فلفلی را امتحان کنید تا ماهیچه های روده خود را آرام کنید.
چه زمانی با دکتر تماس بگیرید
چه زمانی باید در مورد درد شکم خود به پزشک مراجعه کنم؟
اگر درد شما بدون دلیل، مداوم یا شدید است، یا اگر آسیب دیده اید یا باردار هستید، همیشه به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد شما با هر یک از علائم زیر همراه است به پزشک مراجعه کنید:

تب مداوم
حالت تهوع یا استفراغ مداوم.
وجود خون در مدفوع، ادرار یا استفراغ.
تورم و حساسیت به لمس.
زردی (زردی چشم و پوست).
درد در هر قسمت دیگری از بدن شما.
تنگی نفس یا علائمی که با تلاش بدتر می شوند.

چیزهای زیادی می تواند باعث درد شکم شود که اجتناب ناپذیر است همه ما هر از گاهی آن را تجربه خواهیم کرد. علل شایع مانند گاز معده و سوء هاضمه، دردهای قاعدگی یا حتی مسمومیت غذایی و آنفولانزا ممکن است فوراً قابل تشخیص باشند. علل دیگر ممکن است مرموزتر باشد. و گاهی اوقات درد معده نشانه یک وضعیت غیر قابل مشکوک یا جدی است.

درمان علل شایع اغلب آسان است و تشخیص بیماری می تواند به شما در یافتن تسکین کمک کند. حتی اگر درد معده شما خفیف است، اگر از بین نرفت، دوباره عود کرد یا بدتر شد، مطمئن شوید که به پزشک خود مراجعه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یک =

دکمه بازگشت به بالا