;
ریپورتاژ آگهی

راهنمای خرید الکترو موتور abb

راهنمای خرید الکتروموتور abb

الکتروموتور abb یکی از برندهای شناخته شده‌ی الکتروموتور است که در بازار ایران طرفداران زیادی دارد.abb  یک برند چند ملیتی است که در کشور آلمان یا فنلاند ساخته می شود. این برند الکتروموتورهای خود را بر اساس استانداردهای اروپایی IEC و CE تولید و عرضه می کند. خرید الکتروموتور abb مناسب برای صاحبان کسب و کارهای مختلف مخصوصا آندسته از مشاغل صنعتی اهمیت زیادی دارد. با توجه به گستردگی تنوع الکتروموتورهای abb، انتخاب بهترین الکتروموتور کار چالش برانگیزی است. این مطلب یک راهنمای مفید و کاملا کاربردی برای خرید الکتروموتور abb می باشد و شامل نکات اساسی است که به هنگام خرید الکتروموتور باید به آنها توجه داشته باشید.

فاکتورهای موثر در خرید الکتروموتور abb

هنگام خرید الکتروموتور abb به پارامترهای زیر توجه داشته باشید:

1-سرعت الکتروموتور

یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب الکتروموتور توجه به سرعت آن است. سرعت الکتروموتور abb بر اساس تعداد گردش ها در یک ثانیه محاسبه می شود. الکتروموتورهای abb در سه سرعت مختلف طراحی می شوند:

  • 6 پل یا 1000 دور در دقیقه
  • 4 پل یا 1500 دور در دقیقه
  • 2 پل یا 3000 دور در دقیقه

توجه داشته باشید که سرعت های خارج از بازه 10-3000  دور در دقیقه هزینه زیادی برای مصرف کننده ایجاد می کند. همچنین، در زمان خرید الکتروموتور abb باید به اختلاف سرعت در حالت بدون بار و تحت بار توجه داشته باشید. این مسئله در مواقعی که از گیربکس در الکتروموتور استفاده نشده باشد، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

2-میزان گشتاور

گشتاور الکتروموتور با محاسبه گشتاور در شروع حرکت و گشتاور نامی مشخص می شود. منظور از گشتاور نامی گشتاوری است که دستگاه با آن کمترین اصطحکاک را دارد و بدون کمترین مقاومت کار می کند. در این حالت، طبیعتا موتور باید در انجام یک کار سبک بالاترین سرعت ممکن را داشته باشد.

3-درجه حفاظت (IP)

درجه حفاظت الکتروموتور abb یکی دیگر از مواردی است که به هنگام خرید بایستی به آن توجه داشته باشید. الکتروموتورهای ای بی بی با توجه به محیطی که در آن قرار می گیرند، در معرض اجسام و عوامل خارجی هستند. بنابراین، باید از این عوامل محافظت شوند.

الکتروموتور ABB دارای درجه حرارت IP55 است. به این معنا که دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار مقاومت خوبی دارد. همچنین در برابر پاچش آب بدون فشار مانند باران مقاوم است. ابن الکتروموتور بنا به درخواست مشتری تا IP66 قابل ارائه هستند.

4-جنس بدنه الکتروموتور

جنس پوسته‌ی الکتروموتورهای abb تا فریم سایز 160 از آلومینیوم و در فریم سایزهای بزرگتر از چدن می باشد.

5-نحوه نصب

نحوه نصب الکتروموتورهای ای بی بی در مدل های مختلف متفاوت است. اما به طور معمول، الکتروموتورهای ABB با توجه به پایه دار یا فلنج دار بودن و همچنین به صورت افقی و عمودی قابل نصب هستند که با نماد IM بر روی پلاک موتور مشخص شده است. هنگام استفاده از الکتروموتورهای عمود نصب باید از نفوذ مایع در امتداد شفت جلوگیری شود. بهتر است این نوع الکتروموتورها با کاور محافظتی نصب شوند.

الکتروموتورهای ABB قابلیت نصب آپشن های مختلف از جمله هیتر، ترمز مگنتی، سنسور PTC – PT100، فن اکسترنال و اینکودر را دارند.

 

6-راندمان

راندمان مصرفی یکی از فاکتورهای بسیار مهم در طراحی الکتروموتورها است. بازده به صورت درصد بیان می شود و عبارت است از توان خروجی موتور تقسیم بر توان ورودی آن ضرب در صد است. به عبارت دیگر، بازده موتور نشان می دهد که چه مقدار از توان ورودی به بار تحویل داده می شود. برند ABB الکتروموتورهای خود را در چهار کلاس زیر طراحی می کند:

IE1: موتور با بازدهی استاندارد

IE2: موتور با بازدهی بالا

IE3: موتور با بازدهی برتر

IE4: موتور با بازدهی عالی

به این ترتیب، الکتروموتورهای abb با عموم کاربری ها و محیط ها انطباق و سازگاری دارد.

7-ولتاژ ورودی

ولتاژ الکتروموتورهای سه فاز در سایزهای کمتر از 4kw، 220 v در حالت مثلثی و 380 v در حالت ستاره است. و در سایزهای 4 kw و بالاتر در حالت مثلثی 380 v و در حالت ستاره 660 v است.

8-توان موتور

توان الکتروموتورهای abb از 0.37 تا 375 کیلو وات است که تقریبا برابر با 0.5  اسب بخار تا 502 اسب بخار است ولی تا توان 450 KW به صورت روتین و در سایزهای بزرگتر به صورت سفارشی وارد می شوند.

 

9- کلاس خنک کاری و تهویه

کلاس خنک کاری یکی از فاکتورهایی است که اغلب به هنگام خرید الکتروموتور ABB نادیده گرفته می شود. بسیاری از مشتریان به این دلیل که سازنده الکتروموتور را بر اساس استاندارد کاردهی برای بار نامی تعهد کرده است و دمای الکتروموتور از محدوده دمای مجاز خارج نمی شود، به کلاس خنک کاری توجه نمی کنند. با این وجود، در الکتروموتورهای بزرگتر با کارکرد صنعتی که نیاز به فیلتر کردن هوای اطراف دستگاه و تامین هوای تمیز برای الکتروموتور است، توجه به کلاس خنک کنندگی به هنگام انتخاب و خرید الکتروموتور اهمیت بسیاری دارد. روش خنک سازی الکتروموتور ای بی بی به صورت هوا خنک و از طریق پروانه پلاستیکی است که در انتهای دستگاه نصب می شود.

10-کلاس عایق بندی و دمای مجاز سیم پیچ

کلاس عایق بندی الکتروموتور توانایی عایق بندی موتور در سیم پیچ برای تحمل گرما بدون آسیب دیدن را نشان می دهد. کلاس حرارتی موتور در الکتروموتورهای  ای بی بی F است که نشان می دهد سیم پیچ های داخل این الکتروموتورها تا دمای 155 سانتی گراد می توانند حرارت را بدون آسیب دیدگی تحمل کنند. الکتروموتور abb همچنین در دمای محیط -20 درجه تا 40 درجه سانتی گراد بدون مشکل کار می کنند. چنانچه دمای محیط برای طولانی مدت بیشتر از 40 درجه سانتی گراد باشد، توصیه می کنیم از یک الکتروموتور با سایز بزرگتر با همان کلاس راندمان استفاده شود.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات مهم در رابطه با خرید الکتروموتور ABB را رائه دهیم. با توجه به مطالب بالا، توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی ابتدا نوع کاربری، شرایط کاری و محل نصب را مشخص کنید. سپس با توجه به این موارد، توان، سرعت، کلاس عایق بندی، کلاس خنک کنندگی، گشتاور الکتروموتور را مشخص کنید.

به یاد داشته باشید که بودجه‌ی شما نقش مهمی در انتخاب الکتروموتور مناسب دارد زیرا به شما کمک می کند تا از بین دستگاه های متنوع موجود در بازار، به راحتی بهترین الکتروموتور را خریداری کنید. به عنوان آخرین نکته، توصیه می کنیم محصول خود را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید. مجموعه الکترومتحد با ارائه مجموعه کاملی از انواع الکتروموتور ، خرید الکتروموتور weg  و …  به همراه توضیحات و گواهی سلامت و اصالت کالا، خرید الکتروموتور را برای شما آسان می سازد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 19 =

دکمه بازگشت به بالا