(تصاویر) زندگی خصوصی، عکس های شخصی و بیوگرافی علی حاتمی
علی حاتمی کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما بود که در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران متولد شده و در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ بر اثر سرطان درگذشت.
بیوگرافی علی حاتمی ، کارگردان برجسته ایرانی را در ادامه بخوانید.
عکس علی حاتمی
بیوگرافی علی حاتمی
علی حاتمی نام کامل عباسعلی حاتمی و اصالت تفرشی، کارگردان، فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما بود که در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. حاتمی در جایی متولد شد شبیه همان جایی که رضا خوشنویس در هزاردستان به مفتش آدرس میدهد؛ “خیابان شاهپور، خیابان مختاری، کوچهٔ اردیبهشت.”
مادر وی خانهدار بود و پدرش سمت صفحهآرا در یک چاپخانه را داشت و دومین فرزند ذکور خانواده بود. علی حاتمی حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعه تلویزیونی ساختهاست.
شوق نمایشنامهنویسی پای او را به تماشاخانههای لالهزار باز کرد و در آن جا مسحور بازی هنرمندانه جعفر توکل شد و آروز میکرد روزی برسد که توکل در نمایشی به کارگردانی خود او بازی کند. زمانی که وی در کلاس نهم تحصیل میکرد برای آموختن اصول اولیه نمایشنامهنویسی به هنرستان هنرپیشگی تهران میرفت؛ پس از آن به هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک رفت.
ورود به دنیای هنر
حاتمی نخستین نمایشنامهاش را با عنوان دیب (دیو) نوشت و در اردیبهشت ماه ۱۳۴۴ با حضور کودکان در تالار نمایش هنرهای دراماتیک به مدت ۳ شب اجرا کرد. همچنین اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان “حسن کچل” ساخته شد و آخرین فیلم نیمهتمامش با نام “جهان پهلوان تختی” که یکی از بزرگترین پروژههای سینمایی او بعد از مجموعه هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریممسیحی (به نامهای کمیته مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.
پس از موفقیت حسن کچل، حاتمی از تئاتر فاصله گرفت و تواناییهای خود را معطوف به سینما کرد. او بلافاصله بعد از حسن کچل فیلم طوقی (۱۳۴۹) را ساخت. فیلم بعدی حاتمی با نام بابا شمل (۱۳۵۰)، بازگشتی بود به سینمای ریتمیک و موزیکال مورد علاقه حاتمی و درباره لوطی و لوطیگری. حاتمی در سال ۱۳۵۱ فیلمساز پرکاری بود و سه فیلم در کارنامه خود ثبت کرد، فیلمهای “قلندر”، “ستارخان” و “خواستگار”.
حاتمی سپس به تلویزیون رفت و دو سریال داستانهای مولوی (۱۳۵۲) و سلطان صاحبقران (۱۳۵۴) را ساخت.
در سال ۱۳۵۶ با پنج سال فاصله، حاتمی فیلم “سوته دلان” را ساخت. بسیاری از منتقدان سوته دلان را مهمترین و کاملترین فیلم حاتمی در قبل از انقلاب میدانند. در این فیلم هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا وجود دارد.
علی حاتمی در کنار همسر و دخترش (لیلا حاتمی)
پس از اتمام سوته دلان حاتمی مشغول نوشتن فیلمنامه سریال هزاردستان شد که ابتدا «جاده ابریشم» نام داشت. حاتمی برای نوشتن متن این سریال عازم فرانسه شد و موهای خود را از ته تراشید تا رویش نشود به خیابان برود و فقط مشغول نوشتن فیلمنامه باشد. وی بارها این متن را بازنویسی کرد و حتی گفته میشود تعداد بازنویسیهای این متن به بیش از ۱۰ بار رسیده است. ساخت این سریال در سال ۱۳۵۸ کلید خورد و هشت سال طول کشید تا سرانجام «هزاردستان» به آنتن تلویزیون برسد. علی حاتمی برای تولید این سریال دست به ساخت تهران قدیم زد و حاصل کار او به عنوان یک شهرک سینمایی برای تلویزیون و سینمای ایران باقی ماند.
حاجی واشینگتن (۱۳۶۱)، نخستین فیلم حاتمی بعد از انقلاب اسلامی بود. جاجی واشینگتن، ماجرای اولین سفیر ایران در آمریکا را روایت میکند. این فیلم در سال ۱۳۶۱ فقط اجازه نمایش در جشنواره فجر را پیدا کرد و بعد از آن توقیف بود و در زمان حیات علی حاتمی اجازه نمایش پیدا نکرد. سرانجام در سال ۲۰ خرداد ۱۳۷۷ به نمایش عمومی درآمد و چندین بار از تلویزیون پخش شد.
در سال ۱۳۶۲ حاتمی، کمال الملک، فیلمی بر مبنای زندگی نقاش بزرگ ایرانی و رابطهاش با شاه و دربار قاجار را ساخت. حاتمی سعی کرده در این فیلم، هم بعد تاریخی و هم بعد بیوگرافیک فیلم را حفظ کند و با تکیه بر رابطه حکومت با یک هنرمند به ضعفها و چاشهای فرهنگی و هنری در آن زمان بپردازد. این فیلم بهرهمند از بازی خوب بازیگرانش است که هر یک بازیهای خوب و ماندگاری از خود به جای گذاشتهاند.
پس از ساخت جعفر خان از فرنگ برگشته بر اساس نمایشنامهای به همین نام از حسن مقدم، حاتمی در سال ۱۳۶۸ فیلم مادر را ساخت. فیلم بعدی حاتمی، دلشدگان بود که در سال ۱۳۷۰ ساخت.
سبک
درون مایه تمامی آثار حاتمی بر اساس ویژگیهای قومی و انسانهای رشد یافته در این باورها و اعتقادات، شکل گرفته است. شخصیت آثار او اغلب شبیهترین افراد به خصلت و باورهای قومیتهای ایرانی هستند. حاتمی که تقریبا تمامی آثارش را بر اساس فیلم نامههایی از خودش ساخته در انتقال فضا، زمان و شرایط اجتماعی دوره تاریخی که در فیلمش به تصویر کشیده، بسیار موفق بوده است. دیالوگهای فیلمهای او بسیار درخشان و قابل توجه هستند و در سینمای ایران اگر بینظیر نباشند حتما کمنظیر هستند. مجموعههای تلوزیونی علی حاتمی سلطان صاحبقران و هزاردستان نیز به اندازه آثار سینماییاش مورد توجه بسیار قرار گرفتند.
علی حاتمی
فعالیتهای هنری علی حاتمی
فیلم سینمایی
حسن کچل (۱۳۴۸)
طوقی (۱۳۴۹)
باباشمل (۱۳۵۰)
قلندر (۱۳۵۱)
خواستگار (۱۳۵۱)
ستارخان (۱۳۵۱)
سوتهدلان (۱۳۵۶)
حاجی واشینگتن (۱۳۶۱)
کمالالملک (۱۳۶۲)
جعفرخان از فرنگ برگشته (۱۳۶۶)
مادر (۱۳۶۸)
دلشدگان (۱۳۷۰)
جهانپهلوان تختی (۱۳۷۳)
کمیته مجازات (۱۳۷۷)
تهران روزگار نو (۱۳۷۸)
مجموعه تلویزیونی
جنگل و آشپزی (۱۳۴۶)
داستان های مولوی (۱۳۵۲)
سلطان صاحبقران (۱۳۵۴)
هزاردستان (۱۳۵۸–۱۳۶۶)
دیالوگهای ماندگار علی حاتمی
علی حاتمی یکی از کاگردانان صاحب سبک و مؤلف ایرانی است که سعی کرد با استفاده از قصهها، مثلها، فولکلورها یا باورهای عامیانهٔ ایرانی، فرهنگ کهن کوچه و بازار و معماری دیرپای ایرانی ـ اسلامی طرحی نو در سینمای ایران راهاندازی نماید. وی به حق توانست فرهنگ، آداب و ارزشهای فکری و عملی مردم این سرزمین را بر پردهٔ خیال نقاشی کند و به دنیای سینما وارد سازد. از این رو به علی حاتمی به علت استفاده از زبان تصویر و خلق شخصیتهای شاعرانه، لقب سعدی سینمای ایران را نسبت دادهاند.
برخی از این دیالوگهای ماندگار مرحوم علی حاتمی عبارتند از:
فیلم مادر ← «تلخی با قند شیرین نمیشه، شب رو باید بیچراغ روشن کرد»
فیلم مادر ← «مادر مرد، از بس که جان ندارد»
فیلم حاجی واشینگتن: «آیین چراغ، خاموشی نیست»
فیلم کمال الملک ← «کباب بدون سیخ مزهٔ کباب نداره هیچ کبابی هم کباب بازار نمیشه حتی کباب دربار. کبابو باهاس داغ داغ با سیخ به نیش کشید .»
فیلم کمال الملک ← «باب دندون شاه گربههای قاجاریه. پهلوی با دندون ببر کباب میخوره .»
مستند سازی علی حاتمی
مستندی سهگانه به کارگردانی «الهام قرهخانی» و «امیرمهرتاش مهدوی» میباشد که تولید آن از سال ۱۳۷۸ آغاز و در سال ۱۳۸۳ پایان یافت.
مستند “آن معلم بی استاد” به تهیه کنندگی و کارگردانی سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی در سال ۱۳۹۵ به یاد علی حاتمی ساخته شده است. نام این فیلم از مقالهای از بهرام بیضایی به یاد حاتمی میآید که پس از مرگ حاتمی در مجله فیلم چاپ شد.
علی حاتمی
درگذشت علی حاتمی
علی حاتمی در تاریخ ۱۴ آذرماه ۱۳۷۵ در اثر سرطان پانکراس درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر روی سنگ مزار وی یکی از ماندگارترین دیالوگهای فیلم “حاجی واشنگتن” نقش بسته: “آیین چراغ خاموشی نیست”.
سخن آخر
علی حاتمی یکی از بهترین کارگردانان ایران محسوب میشود که آثار او طرفداران بسیاری داشته و دارد. یاد و خاطرهاش گرامی باد.
منبع: ستاره