;
سبک زندگیمهارت های زندگی

مقابله با قلدری در مدرسه و مهد: کودکان خود را اینطوری آماده کنید!

مقابله با قلدری در مدرسه: قلدری یکی از سخت‌ترین شرایطی است که یک کودک می‌تواند با آن روبه‌رو شود. انواع مختلفی از قلدری وجود دارد که می‌تواند افراد را از نظر روحی آزرده کند، از نظر جسمی به آنها صدمه بزند و باعث بروز تروماهایی شود که تا مدت‌ها باید با عواقب آن دست و پنجه نرم کرد.

مقابله با قلدری در مدرسه:

این موضوع برای والدین طاقت‌فرسا است زیرا می‌تواند کنترل امور را از دست آنها خارج کند. با این حال، وقتی فرزندتان مورد آزار و اذیت و قلدری قرار می‌گیرد راه‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد که با آنها می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا بر آن غلبه کند. با بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی مجله گفتنی همراه باشید.

جالبه ببینید: شوگر ددی: چرا برخی زنان جوان مردان مسن را برای رابطه انتخاب می‌کنند؟

کودک مورد آزار «قربانی» است

هرگز کودکی را که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد سرزنش نکنید. مورد یا موقعیت‌ پیش‌آمده مهم نیست. کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد قربانی است.

گوش بدهید

مقابله با قلدری در مدرسه: اول از همه، گوش دادن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک فرد می‌تواند برای کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد انجام دهد. هنگام گوش دادن به روایت کودک نباید عصبانی شوید زیرا با این کار احتمالا باعث می‌شوید او دیگر تمایلی به صحبت کردن در مورد موضوع نداشته باشد.

حتمن ببینید: تفاوت تنبلی با افسردگی: 99 درصد نمی دانند!

مقابله با قلدری در مدرسه2

دنبال دلیل و مقصر نباشید

مقابله با قلدری در مدرسه: قبل از اینکه کسی بتواند در موقعیتی کمک‌ کند، ابتدا باید بداند مشکل چیست. به همین دلیل است که تلاش برای یافتن دلیل اینکه ممکن است تقصیر کودک باشد، فقط اوضاع را بدتر می‌کند و باعث می‌شود کودک سکوت را ترجیح دهد.

بیشتر بخوانید: شخصیت‌ شناسی از روی انگشتان پا: پنجه پای شما شبیه کدوم یکی هست؟+ تفسیر

الگو باشید

برای مقابله با این نوع رفتار الگو بودن برای فرزند و شخصی‌سازی نکردن قلدری ضروری است. این کار می‌تواند برای والدینی که خود در گذشته مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، دشوار باشد.

تلافی نکنید

به یادداشته باشید که در تلاش برای کمک به کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، انتقام‌جویی چه علیه والدین و چه علیه خود فرد قلدر راه مناسبی نیست.

از نفر سوم کمک بگیرید

غریزه ما این است که مستقیماً به منبع اصلی مراجعه کنیم و بخواهیم فوراً آسیب را متوقف کنیم. اما بهتر است برای آرام شدن کمی به خود زمان بدهید و نفر سومی را به عنوان میانجی برای رسیدگی به رفتار فرد قلدر انتخاب کنید.

از تجربیاتتان استفاده کنید

مقابله با قلدری در مدرسه: هر پدر و مادری در زندگی خود نوعی قلدری را در مقطعی تجربه کرده است، حتی اگر قربانی آن نباشد. این تجربه همان چیزی است که می‌توانید برای کمک به فرزند خود در مقابله با قلدری از آن استفاده کنید.

چرا قلدرها قلدری می‌کنند؟

مقابله با قلدری در مدرسه: قلدرها برای بچه‌هایی قلدری می‌کنند که ساکت و آرام هستند یا فکر می‌کنند از آن‌ها عکس‌العمل خاصی مانند واکنش احساسی دریافت خواهند کرد. آنها معمولاً کودکی را انتخاب می‌کنند که توهین یا هر شکل دیگری از سوء استفاده را به دل می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود آنها احساس قدرت کنند.

مقابله با قلدری در مدرسه

نادیده گرفتن باعث ادامه‌دار شدن روند قلدری می‌شود

وقتی کودک توهین یا حضور قلدر را نادیده می‌گیرد، قلدر خسته می‌شود. با این حال، این اتفاق می‌تواند بیش از حد طول بکشد و برای قربانی دردناک باشد.

با مدرسه تماس بگیرید

مقابله با قلدری در مدرسه: به طور کلی، این مسئولیت مدرسه است که جلوی این نوع رفتار را بین دانش آموزان بگیرد. فردی را در بدنه کارکنان پیدا کنید که با موقعیت فرزندتان همدلی داشته باشد و مایل باشد برای کمک کاری انجام دهد.

کارکنان مدرسه می‌توانند تأثیر زیادی داشته باشند

معلمان، مشاوران و مدیران در این نوع موقعیت‌ها قدرت زیادی دارند. به طور کلی، اگر بچه‌ها مجبور شوند قول بدهند که رفتارشان را متوقف می‌کنند، می‌تواند اثربخش باشد.

قلدر خودش هم فقط یک کودک است

مقابله با قلدری در مدرسه: هر چقدر هم که پیشینه کودک قلدر ممکن است ناگوار باشد، که معمولاً به همین دلیل است که در مقابل کودک دیگری قلدری می‌کند، او همچنان یک بچه است که می‌تواند آموزش ببیند.

نقش مدرسه

اگر کودک در موقعیتی باشد که چیزهای خاصی را به والدینش نگوید، ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشد که در مورد آن با یک مشاور مدرسه صحبت کند.

به کودک بیاموزید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است

مقابله با قلدری در مدرسه: کودک باید بفهمد چه اتفاقی در حال رخ دادن است و نامی برای آن داشته باشد: «قلدری». داشتن یک کلمه برای آن به کودک کمک می‌کند تا آنچه را که اتفاق می‌افتد بهتر پردازش کند.

عشق و حمایت

عشق و حمایت چیزهای اساسی هستند که می‌توان به کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد نشان داد. کودک باید بداند که دوست داشته می‌شود و مستحق آن است.

مقابله با قلدری در مدرسه1

والدین نیز به حمایت نیاز دارند

مقابله با قلدری در مدرسه: از آنجایی که شنیدن در مورد کودک‌آزاری موضوعی بسیار استرس‌زا است، ضروری است که در مورد آن با افراد دیگر نیز صحبت کنید. صحبت با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست می‌تواند به تقسیم بار عاطفی کمک کند و از طرفی افراد دیگر نیز ممکن است توصیه‌هایی داشته باشند.

به تقویت عزت نفس در کودک کمک کنید

از آنجایی که قلدری می‌تواند عزت نفس فرد را از بین ببرد، برای کودک می‌تواند سازنده باشد که در طول این دوران و بعد از آن کاری را پیدا کرده و انجام دهد که در آن خوب است. این کار به تقویت اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند.

صبور باشید

مقابله با قلدری در مدرسه: صبوری با کودکی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بسیار مهم است. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا کودکی که مورد قلدری قرار گرفته بتواند بر آن غلبه کند. راه حل سریعی برای این مشکل وجود ندارد و کودک باید متوجه شود که چه اتفاقی برایش افتاده تا در طول زمان دوباره حس کنترل را به دست آورد.

بی‌علاقگی به فعالیت‌ها

از آنجایی که قلدری بر عزت نفس و آسایش عاطفی تأثیر می‌گذارد، کودک مورد قلدری ممکن است بخواهد زمان بیشتری را تنها بگذراند و تمایلی به انجام فعالیت‌هایی که معمولاً از آنها لذت می‌برد نداشته باشد.

ممکن است کودک مایل به صحبت در مورد آن نباشد، اما نشانه‌هایی وجود دارد

طیف وسیعی از احساسات ممکن است باعث شود کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد به والدین یا بزرگسالان درباره آنچه اتفاق می‌افتد چیزی نگوید، بنابراین والدین باید علائم آن را بشناسند.

اجتناب از مکان‌هایی که نظارتی بر آنها نیست

مقابله با قلدری در مدرسه: کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، اغلب از دستشویی یا سایر مناطق بدون نظارت مدرسه اجتناب می‌کنند. اگر قلدر در جایی بدون نظارت حضور داشته باشد، قربانی مایل نیست آنجا باشد.

قلدری آنلاین

از آنجایی که این روزها بسیاری از قلدری‌ها به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد، اگر کودک پس از نگاه کردن به گوشی یا تبلت خود ناراحت شود، نشانه آن است که مورد قلدری قرار گرفته است.

صحبت‌های منفی درباره خود

مقابله با قلدری در مدرسه: به زبان آوردن عبارات منفی در مورد خود می‌تواند نشانه این باشد که شخصی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. یک قربانی می‌تواند شروع به باور آزاری کند که به او شده است.

بسیاری از علائم دیگر نیز وجود دارد، مانند خوب نخوردن یا نخوابیدن، مضطرب به نظر رسیدن، رفتار متفاوت یا بدخلقی و سریع ناراحت شدن که در افراد مختلف متفاوت است.

از دست دادن دوستان

مقابله با قلدری در مدرسه: از دست دادن دوستانی که قبلا داشته‌اند، می‌تواند نشانه این باشد که کودک مورد آزار و اذیت است. دلایل متفاوتی برای این موضوع وجود دارد. یکی از رایج‌ترین آنها این است که دوستان آزاردیده سعی می‌کنند با عدم معاشرت با او از دردسر دور بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا