;
فرهنگ و هنرسینما

خلاصه و نقد فیلم سینمایی برادران لیلا: جدیدترین اثر جنجالی سعید روستایی

فیلم برادران لیلا جدیدترین اثر سعید روستایی محسوب می شود. در این بخش از فرهنگ و هنر، به معرفی و خلاصه فیلم سینمایی برادران لیلا و نقدهای پیرامون آن اشاره خواهیم کرد. مطلب را تا آخر در وب سایت گفتنی دنبال کنید.

خلاصه فیلم سینمایی برادران لیلا

خلاصه داستان: لیلا در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده دائما با هم بحث می‌کنند و با زیر بار بدهی‌ خرد می‌شوند. لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه‌اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد.

حتما ببین: تام هنکس: بهترین فیلم های تام هنکس که باید دید

در حالی‌که آنها به‌شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است و این اوضاع را در این خانواده از هم پاشیده ملهتب تر می کند…

خلاصه فیلم سینمایی برادران لیلا- پیمان معادی

همچنین بخوانید:آیا سریال اجتماعی یاغی ارزش دیدن دارد؟ همه آن چه باید بدانید

اطلاعات فیلم برادران لیلا

  • کارگردان و نویسنده: سعید روستایی
  • مدت زمان: دو ساعت و ۴۵ دقیقه

معرفی عوامل فیلم برادران لیلا

  • ترانه علیدوستی در نقش لیلا
  • نوید محمدزاده در نقش علیرضا
  • پیمان معادی در نقش منوچهر
  • فرهاد اصلانی در نقش پرویز
  • سعید پورصمیمی در نقش پدر
  • اسماعیل محمدعلی محمدی در نقش فرهاد

شاید جالب باشد: آیشواریا رای و دخترش در مت گالای هندی: دخترش به خودش رفته یا آبیشک؟

نقد فیلم سینمایی برادران لیلا

سعید روستایی را شاید بتوان از جهاتی با اصغر فرهادی مقایسه کرد و این کارگردان تا به حال اثرهای موفقی خلق کرده است که البته انتقادات زیادی هم به همراه داشته است از جمله : “متری شیش و نیم”، “ابد و یک روز” و…

اصغر فرهادی در فیلم‌هایش بیشتر تمایل دارد تا جستجوگرانه و اشاره‌کننده باشد اما سعید روستایی همه چیز را به شیوه‌هایی بسیار جسورانه به نمایش می‌گذارد و در یکی از همین صحنه‌ها نیز صدها نفر به تصویر کشیده می‌شوند که وسعت آن بسیار شبیه به فیلم‌های سیسیل بی دمیل (Cecil B. DeMille) است.

فیلم درباره آسیب های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا بوده و درباره پدری است که مقدار زیادی سکه را برای روزهای مبادا خریداری و مخفی کرده است و فقط لیلا دختر این پیرمرد از مخفیگاه سکه ها خبر دارد. در چهل سالگی، لیلا از تماشا کردن تقلای دائم مادر و چهار برادرش به تنگ آمده‌‌ است. پس از اینکه تنها عضو مشغول به کار ثابت خانواده، علیرضا از کار (در کارخانه) بیکار می‌شود، دیگر نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و اجازه دهد خانواده‌اش خودشان را نابود کنند.

در ابتدای فیلم، یکی از برادران لیلا به نام علیرضا با بازی نوید محمدزاده از شغل کارگری خودش اخراج می‌شود. در سکانسی مهیج، با یورش پلیس ضدشورش به یک کارخانه، تعداد زیادی از کارگران فرار می‌کنند و در همین حین نیز ما متوجه می‌شویم که رئیس شرکت تمام درآمدها را اختلاس کرده است. سه برادر دیگر لیلا نیز شامل منوچهر با بازی پیمان معادی، فرهاد با بازی محمد علی‌محمدی و پرویز با بازی فرهاد اصلانی است. منوچهر فردی آسیب‌پذیر است؛ فرهاد به شغل راننده تاکسی مشغول است که بدنسازی نیز انجام می‌دهد و پرویز نیز سرایداری چاق و اهل خانواده است.

پدر آن‌ها نیز اسماعیل با بازی سعید پورصمیمی است که می‌خواهد بچه‌هایش و همچنین خانواده و طایفه‌اش به او احترام بگذارند، به خصوص پس از اینکه پدرسالار پیر این خاندان از دنیا می‌رود و همین باعث می‌شود تا اسماعیل خودش را فرد مناسبی برای جایگاه او ببیند.

برادران لیلا در پیچ و خم تهران معاصر اتفاق می‌افتاد. بین صحنه‌هایی از آپارتمان‌های قدیمی و کثیف خانواده و زندگی‌های اشرافی دیگران متغیر است. نزدیک به پایان فیلم، اقتصاد ایران به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا متحول می‌شود. در طول یک مونتاژ، قیمت طلا چندین برابر می‌شود و این به مشکلات خانواده می‌افزاید. اگر آن‌ها چهل سکه اسماعیل را نگه داشته بودند، اوضاع فرق می‌کرد. اما خواهر و برادران از ابتدا مدام یک دیگر را زیر سوال می‌بردند. در نهایت روستایی ما را با این سوال ترک می‌کند: وقتی که اعضای یک خانواده از هم حمایت نمی‌کنند، چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خود جامعه درست کار کند؟

نظر منتقدان دیگر

بازیگران فیلم برادران لیلا در جشنواره کن

اسکرین‌دیلی – لیزا نسلسون

وزن سنت و پیوندهای خانوادگی در فیلم «برادران لیلا» نقش متقاعدکننده‌ای دارد. فیلم یک بررسی عمیق از دینامیزم درون یک خانواده فقیر و تا به حال صادق تهرانی ارائه می‌دهد که صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند.

سعید روستایی، نویسنده و کارگردان، با اطمینان کامل در فیلم جدید از لحاظ بصری و مضمونی جاه‌طلبانه‌اش که در ادامه فیلم قبلی شگفت‌انگیزش «متری شیش و نیم» ساخته شده، حقیقت، دروغ، انگیزه‌های متضاد، سقوط اقتصادی و عدم امکان هر آنچه بتوان به عنوان پیشرفت اجتماعی در نظر گرفت را نشان می‌دهد.

هالیوود ریپورتر

منتقد هالیوود ریپورتر جردن مینتزر نیز این فیلم ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه‌ای را به رمان عظیم قرن نوزدهمی از زولا یا دیکنز تشبیه کرد که کلاهبرداری، مبارزه طبقاتی، رقابت‌های قبیله‌ای و اقتصادی که همیشه در حال فروپاشی است را تصویر کرده است. وی افزود: روستایی ۳۲ ساله نشان می‌دهد که فیلمسازی است که استادانه کار می‌کند و در جایی که فرهادی بیشتر در حال جستجو و الهام‌بخشی است، روستایی همه چیز را به شیوه‌ای بسیار جسوارنه تصویر می‌کند.

لینک های مرتبط:

8 حقیقت جالب درباره نیکول کیدمن، زن خوش استایل هالیوود

بیوگرافی سینا درخشنده+ 9 نکته جالبی که راجع به او نمی دانستید!

همه آن چه باید درباره اسپین آف های بازی تاج و تخت بدانید+تاریخ پخش سریال خانه اژدها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا