;
فرهنگ و هنرهنرمندان

عصر قاجار؛ از عکس یادگاری در مکتب‌خانه تا قدیمی‌ترین عکس خیمه‌شب‌بازی

عصر قاجار: کودکانی که در کنار معلمین خود مقابل دوربین عکاس نشسته‌اند، رهگذرانی که در میدان توپخانه در حال رفت آمد هستند و نوازندگانی که کنار بساط خیمه‌شب‌بازی مشغول نواختن هستند؛ با این عکس‌ها شما را به تماشای صحنه‌هایی از زندگی ایرانیان در عصر قاجار می‌بریم.

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

به گزارش فرادید؛ این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا شکل و شمایل خانه‌ها و خیابان‌ها و هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

عکس نخست امروز تصویری قدیمی از میدان توپخانه و گذر عابران در آنجا است. در این تصویر ساختمان بانک شاهنشاهی ایران که در زمان ناصرالدین‌شاه تاسیس شد به وضوح مشخص است.

جالبه ببینید: ارسطو و نقی معمولی در سریال پایتخت+ عکس زن و بچه شون بیرون سریال

عکس‌های دوم و سوم شاید قدیمی‌ترین تصاویر به جا مانده از یک نمایش خیمه‌شب‌بازی در ایران باشند. عروسک‌های این نمایش با شکل و شمایل شاه و درباریان ساخته شده‌اند و بنابراین به احتمال زیاد این نمایش مخصوص اجرا در دربار بوده است. در اولین عکس تصویر نوازندگان و اجراکنندۀ نمایش خیمه‌شب‌بازی را نیز می‌بینیم. در عکس دوم نیز جزئیات عروسک‌ها مشخص است. نکتۀ جالب در این عکس وجود یک اتوموبیل اسباب‌بازی در سمت چپ تصویر است.

از دست ندهید: عکس های پشت صحنه سریال جومونگ برای اولین بار!

عکس آخر نیز تصویری از محصلان و معلمان یک مکتب‌خانۀ عهد قاجار است. بچه‌ها هر کدام کتاب نسبتا قطوری در دست دارند و بر روی کلاه‌هایشان نیز وصله‌هایی دوخته شده که احتمالا برای نوشتن اسمشان به کار می‌رفته است. (این عکس در اصل سیاه و سفید بوده و با استفاده از ابزارهای دیجیتال به صورت رنگی درآمده است).

خیلی جالب هستند:

سکانس حماسی جومونگ: درهم شکستن سواره نظام آهنی که به وجد میای!

دختران شایسته ایران دهه 50: افسانه بایگان چی بوده+ عکس

بازیگران سریال امپراطور افسانه ها + عکس های جذاب بیرون سریال

بازیگران فرار از زندان در گذر زمان (سارا مثل همیشه خوشگل) + عکس ها

سحر دختر آقا ماشالا در سریال خانه به دوش چی شده+ عکس بزرگسالی

سرنوشت دختران محمدرضا شاه چه شد؟+ عکس

افشاگری آشا محرابی و خیانت پدر معروفش+ 40 ساله باهاش قهرم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا