;
تازه هاعلم و فناوری

نابغه ترین مرد ایرانی با 18 دکترا از سیستان و بلوچستان

نابغه ترین مرد ایرانی کمال سرابندی متولد ۱۴ آبان ۱۳۳۵، در زابل پژوهشگر و عضو شورای مشورتی ناسا است.

فارغ التحصیل لیسانس برق دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس ریاضیات کاربردی و دکترای مهندس برق از دانشگاه میشیگان «ان آربر» ایالات متحده آمریکا است.

دارای ۱۸ مدرک دکترای افتخاری بوده و یکی از شاخص ترین چهره های برتر جهان در زمینه علمی به شمار می رود و از سوی موسسات علمی به عنوان نابغه ترین فرد جهان شناخته شده است.

خانواده و اصالت

پروفسور کمال سرابندی در شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمده و وابسته به طایفه سربندی می باشد که خانواده پدری اش در حال حاضر ساکن شهرستان کرج هستند.

تحصیل در شریف تا کار در مخابرات

سال ۱۳۵۹ مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی برق را از دانشگاه صنعتی شریف تهران دریافت کرد و از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۳ در مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان مهندس ماکروویو مشغول به کار بود.

مهاجرت به آمریکا

بیوگرافی کمال سرابندی

برای ادامه تحصیلات به آمریکا نقل مکان نمود کرد و ابتدا در شهر میشیگان ساکن شد و شروع به تحصیل در رشته ریاضیات کاربردی در دانشگاه ایالتی میشیگان واقع در شهر ان آربور کرد و سال ۱۳۶۵ مدرک کارشناسی ارشد خود را در این رشته از این دانشگاه اخذ کرد

او مجددا برای ادامه تحصیل در دانشگاه میشیگان اینبار تحصیل در رشته مهندسی برق را در پیش گرفت و سال ۱۳۶۸ دکترای خود را در رشته برق از این دانشگاه دریافت نمود.

بعد از پروفسور سرابندی در زمینه های دیگری نیز به تحصیل پرداخت و به طوری که تاکنون موفق به اخذ ۱۸ مدرک دکترای افتخاری شده است و رشته های علم ریاضیات، علم رادار و علم الکترونیک از مهم ترین رشته های تحصیلی ایشان می باشد.

مدیر آزمایشگاه پرتو افشانی میشیگان

سرابندی سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیر آزمایشگاه پرتو افشانی میشیگان در گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه میشیگان منصوب شد و تا سال ۲۰۲۱ در آزمایشگاه خدمت کرد.

این آزمایشگاه بیش از شش دهه نقش اساسی در توسعه و پیشرفت حوزه الکترومغناطیسی کاربردی داشته است.

عضویت در شورای مشورتی ناسا

سال ۲۰۰۶ توسط مدیر ناسا به عنوان عضو شورای مشورتی ناسا منصوب شد و برای دو دوره متوالی تا سال ۲۰۱۰ عضو این شورا بود

استاد دانشگاه

کمال سرابندی، استاد ممتاز دانشگاه فواز تی اولابی در EECS و استاد مهندسی روفوس تیزدیل در گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه میشیگان است.

۶۲ دانشجوی Ph.D زیر نظر او فارغ التحصیل شده اند و سرپرستی بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد و فوق دکتری را بر عهده داشته است.

هرگاه شخصی اقدام به تحصیل در ۳ رشته پرفسوری علم ریاضیات، علوم رادار و علوم الکترونیک بکند می بایست پروفسور کمال سرابندی ایشان را تایید کند تا بتواند مدرک مورد نظر خود را اخذ نماید.

مشاغل دیگر

در سال‌ های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به عنوان رئیس IEEE Geoscience and Remote Sensing Society (GRSS) مشغول فعالیت بوده است.

بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رئیس کمیسیون F USNC/URSI بود و پروژه های متعدد ناسا را رهبری کرده و به عنوان عضوی از تیم علمی ماموریت SMAP ناسا فعالیت داشته است.

یکی از اعضای هیئت تحریریه ProCEEDINGS IEEE و یکی از سردبیران IEEE TRANSACTIONS ON ANTENNAS AND PROPAGATION و مجله سنسورهای IEEE بود.

همینطور یکی از بنیانگذاران EMAG Technologies، یک شرکت فناوری پیشرفته، در آن اربور میشیگان است.

زمینه های موردعلاقه

زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه او شامل سنجش از راه دور رادار امواج مایکروویو و میلی متری، متا مواد، انتشار امواج الکترومغناطیسی و کوچک سازی آنتن است.

او دارای ۲۵ سال تجربه در زمینه انتشار امواج در رسانه های تصادفی، مدل سازی کانال های ارتباطی، حسگرهای مایکروویو و سیستم های رادار است.

محقق پروژه های بزرگ

کمال سرابندی

سرابندی تاکنون مدیر اجرایی بسیاری از پروژه‌ های تحقیقاتی وابسته به ناسا (NASA)، آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)، دفتر تحقیقات ارتش (ARO)، دفتر تحقیقات دریایی (ONR)، آزمایشگاه تحقیقات ارتش (ARL)، بنیاد ملی علوم (NSF)، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) و تعداد زیادی از صنایع خدمت کرده است.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ رهبری مرکز میکروالکترونیک و حسگرها را با بودجه آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش بر عهده داشت و در حال حاضر رهبری یک مرکز تازه تاسیس در زمینه فناوری حسگر مایکروویو را عهده دار است.

در حال حاضر رهبری یک گروه تحقیقاتی بزرگ در آزمایشگاه پیشرانه جت شامل ۲ دانشمند محقق و ۱۶ دانشجوی دکتری را بر عهده دارد.

فعالیت های مهم

پروفسور سرابندی یکی از رهبران و محققین جهان در زمینه اسباب آلات کنترل از راه دور و ماکرویو است و یک روش علمی و عملی در فن مهندسی مایکرویو بوجود آورده که ظرفیت حوزه مایکرویو رادار را چندین برابر نموده و مورد استفاده قرار گرفته است که جزء پیشرفته ترین و دقیق ترین مدلهای ریاضی می باشد.

همچنین ایشان با استفاده از سیستمهای جدید تصویری رادار به تحقیق و تجسس در اطراف کره زمین و فضای سبز اقدام نموده است.

کار پیشگامانه وی در طراحی رادارهای پلاریمتری، توسعه مدل های پراکندگی الکترومغناطیسی پیچیده برای اهداف طبیعی و راه حل های معکوس آنها برای نظارت بر پوشش گیاهی، رطوبت خاک و برف، امروزه پیامدهای مهمی برای درک بهتر فرآیندهایی که منجر به گرمایش جهانی میشوند، داشته است.

او اولین کسی بود که ارتباط بین حوزه های نامنسجم و منسجم قطب سنجی راداری را برقرار کرد و اولین و تنها مخترع، هواپیمای رادار گریز بدون سرنشین در جهان است. وی همینطور دروس جدیدی را به جای دروس گذشته در دوره دکترا و فوق دکترا بکار گرفته است.

تالیفات و انتشارات

استاد سرابندی اخیراً یک کتاب درسی در مورد الکترومغناطیسی برای دانشجویان سال اول تحصیلات تکمیلی تالیف کرده است که این کتاب به صورت رایگان برای همه دانشجویان و محققین در سراسر جهان ارائه شده است.

همچنین بیش از ۳۲۵ مقاله در مجلات داوری، ۷۷۰ مقاله کنفراسی از وی منتشر شده است.

همینطور در چند سال گذشته، مقالات مشترکی توسط دانشجویان وی در تعدادی از سمپوزیوم های بین المللی ارائه شده و به همراه دانشجویانش برنده ۳۵ جایزه مقاله برتر شده است.

جوایز و افتخارات

در سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه فواز تی اولابی منصوب شد
فوریه ۲۰۲۱ به عضویت آکادمی ملی مهندسی درآمد
نوامبر ۲۰۱۹ عضو آکادمی ملی مخترعان (NAI) گردید
مارس ۲۰۱۸ جایزه تعالی تیم هیئت علمی خانواده تد کندی را به خاطر رهبری شایسته مرکز فناوری پیشرفته میکروالکترونیک و بیومیمتیک عینی، کالج مهندسی، دانشگاه میشیگان دریافت نمود
۱۵ ژوئن ۲۰۱۷ جایزه دستاورد گروه ناسا را برای کمک های برجسته اش در توسعه ماموریت غیرفعال رطوبت خاک و نشان دادن تاثیر علمی و اجتماعی آن، اخذ نمود
نوامبر ۲۰۱۶ به عضویت (AAAS)، یک انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم، به دلیل مشارکت گسترده اش در زمینه الکترومغناطیسی کاربردی، آموزش مهندسی، و رشد اقتصادی پایدار، درآمد
سال ۲۰۱۶ – ۲۰۱۵ جایزه Stephen S. Attwood از دانشکده مهندسی را کسب نمود که این جایزه بالاترین افتخاری است که توسط دانشکده مهندسی به یکی از اعضای هیأت علمی اعطا می‌ شود
سال ۲۰۱۶ جایزه برجسته ترین فارغ التحصیلان را از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از ۵۰ فارغ التحصیل برتر این دانشگاه در طول ۵۰ سال اخیر کسب کرد
سال ۲۰۱۳ جایزه IEEE Geoscience and Remote Sensity Education Society را دریافت کرد
سال ۲۰۱۱ جایزه IEEE Judith A. Resnik را برای کمک به تحقیقات سنجش از راه دور رادار قطبی امواج مایکروویو و امواج میلی متری سطح زمین برای کاربردهای غیرنظامی و نظامی، بدست آورد
سال ۲۰۱۰ جایزه دستاوردهای برجسته هیئت علمی را از سوی دانشگاه میشیگان را کسب کرد
ژانویه ۲۰۰۹ به عنوان استاد مهندسی Rufus S. Teesdale منصوب گردید، این مقام استادی به منظور قدردانی از برتری پایدار سرابندی در تحقیق، تدریس و خدمات در دانشکده مهندسی، به وی اعطا گردید
آوریل ۲۰۰۸ جایزه پژوهشی humboldt از بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان را دریافت کرد که این جایزه به دانشمندان تمامی رشته‌ ها که اکتشافات بنیادی و نظریه‌ های جدید داشته اند و یا بینش‌ هایشان تاثیر قابل ‌توجهی بر رشته خودشان داشته، اعطا می‌ شود
مارس ۲۰۰۷ گواهی قدردانی ناسا برای مشارکت قابل توجه در علم مرتبط با معماری اکتشاف ماه، دکتر مایکل گریفین، مدیر ناسا و سناتور هریسون اچ. اشمیت، رئیس شورای مشورتی ناسا را کسب کرد
سال ۲۰۰۶ به عنوان ارائه دهنده برترین مقاله در کنفرانس علوم ارتش آمریکا برگزیده شد
اکتبر ۲۰۰۵ جایزه تقدیر از هیئت علمی دانشگاه میشیگان، برای مشارکت برجسته به عنوان یک معلم، محقق و عضو جامعه دانشگاه را دریافت نمود
جولای ۲۰۰۵ جایزه دستاورد برجسته، IEEE Geoscience and Remote Sensing Society، برای تحقیقات برجسته اش در پیشرفت سنجش از دور رادار نظری و تجربی را کسب کرد
مارس ۲۰۰۴ جایزه تعالی پژوهشی دانشکده مهندسی دانشگاه میشیگان را بدست آورد
ژانویه ۲۰۰۰ برای کمک به مدل‌ سازی سنجش از راه دور راداری و ایجاد ارتباط بین حوزه‌ های منسجم و نامنسجم قطب‌ سنجی راداری جایزه موفقیت ممتایز را از انجمن علوم سنجش از دور و علوم IEEE کسب نمود
سال ۱۹۹۹ به عنوان سخنران برجسته وزارت آموزش و پروش علوم دولت فدرال آلمان انتخاب گردید
آوریل ۱۹۹۷ جایزه تجهیزات HP را برای تأسیس آزمایشگاه آموزش مایکروویو دریافت کرد
ژانویه ۱۹۹۷ بالاترین جایزه اعطا شده در دانشگاه میشیگان به نام جایزه هنری راسل را کسب کرد
مارس ۱۹۹۶جایزه تعالی تدریس، گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر، دانشگاه میشیگان را اخذ کرد
ژوئن ۱۹۹۳ جایزه تجهیزات HP را کسب نمود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا