;
فرهنگ و هنرسینما

عذرخواهی اسکار از بازیگر سرخ پوست به دلیل اعتراض به یادماندنی اش در مراسم اسکار

عذرخواهی اسکار از بازیگر سرخ پوست: سخنان «ساشین لتیل فدر» در مراسم اسکار توجهات را به اعتراضات بومیان در سال ۱۹۷۳ در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفه‌ای او در ۵۰ سال گذشته شد و در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.

در این بخش از فرهنگ و هنر با وب سایت گفتنی برای خواندن ماجرای بایکوت این بازیگر همراه باشید.

حتما ببینید: سریال شانتارام با بازی چارلی هونام: چشمان ما دروغ می‌گویند!

ماجرا چه بود؟

داغ و تازه: بروس ویلیس: بازیگر معروف هالیوود زبان پریشی و فراموشی گرفته است!

عذرخواهی اسکار از بازیگر سرخ پوست- مارلون براندو

هنگامی که «مارلون براندو» برای بازی در نقش «ویتو کورلئونه» در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» به عنوان بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار انتخاب شد، از یک دختر ۲۶ ساله سرخپوست به نام «ساشین لیتل فدر» خواست تا روی صحنه برود و جایزه اسکار را به نیابت از او رد کند، اما حضور این چهره روی صحنه اسکار با هو کردن حضار و حرکات نژادپرستانه و حتی تهدید به خشونت همراه شد.

حالا و پس از گذشت پنجاه سال، موزه آکادمی اسکار علاوه بر برگزاری یک برنامه و گفتگوی ویژه با عنوان «عصری با ساشین لیتل فدر» در تاریخ ۱۷ سپتامبر، بابت رفتاری که با او شد، عذرخواهی می‌کند.

حتما ببین: تام هنکس: بهترین فیلم های تام هنکس که باید دید

عذرخواهی اسکار از بازیگر سرخ پوست

حضور نخستین زن بومی

عذرخواهی اسکار از بازیگر سرخ پوست- ساشین لیتل فدر

«لیتل فدر» که حالا ۷۵ ساله است، نخستین زن بومی بود که در سال ۱۹۷۳ در مراسم جوایز اسکار روی صحنه ایستاد.

سخنرانی معروف ۶۰ ثانیه‌ای او در گالری تاریخ جوایز اسکار موزه آکادمی اکنون همراه با دیگر لحظات تاریخی مانند تبدیل شدن «هلی بری» به عنوان نخستین سیاهپوست برنده بهترین بازیگر زن و اعطای جایزه اسکار بهترین فیلم به فیلم کُره‌ای «انگل» نمایش داده می‌شود و جزو تاریخی ترین و درخشان ترین لحظات اسکار محسوب می شود.

سخنان «ساشین لتیل فدر» در مراسم اسکار توجهات را به اعتراضات بومیان در سال ۱۹۷۳ در داکوتای جنوبی جلب کرد و منجر به تحریم، حمله، آزار و تبعیض حرفه‌ای او در ۵۰ سال گذشته شد و در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.

حرکت «مارلون براندو» در رد جایزه اسکار ۱۹۷۳ در واقع اعتراضی به نمایش دادن چهره ای وحشی و خشن از سرخپوستان در صنعت سینمایی هالیوود در آن دوران بود. اما متاسفانه علی رغم خوشحالی “براندو” از این اتفاق و اعتراض مدنی او، «لیتل فدر» که پیش از آن در چند فیلم و سریال محدود بازی کرده بود، دیگر هیچگاه فرصت حضور مجدد در سینما و تلویزیون را نیافت.

با این حال این اقدام مارلون براندو در اذهان عمومی ثبت شد و بالاخره پس از پنجاه سال به بار نشست و آکادمی اسکار از این بازیگر زن و فعال اجتماعی عذرخواهی نمود. لیتل فدر که از دریافت این نامه عذرخواهی شوکه شده است می گوید:« هرگز فکر نمی کردم روزی برسد که این را بشنوم و تجربه کنم. وقتی در سال 1973 بر روی آن سن ایستادم، تنها بودم».

اگرچه به نظر می رسد آکادمی اسکار برای این نامه دیر کرده است اما با این حال از ارزش کار فدر چیزی کاسته نمی شود. او با اعتراض خود در این مراسم پرمخاطب و رسانه ای، توانست صدای خود را به عنوان یک بومی و اقلیت سرکوب شده به گوش همگان برساند و در جایی بایستد که پس از 50 سال از او عذرخواهی و تقدیر شود.

همچنین بخوانید: خبر نامزدی بازیگر هالیوود در 19 سالگی واکنش برانگیز شد!

متن نامه

نامه عذرخواهی اسکار توسط دیوید روبین، رئیس پیشین اسکار، در ماه ژوئن نوشته شده و در آن اشاره می‌کند: «آزاری که شما به دلیل این بیانیه متحمل شده‌اید بی‌دلیل بود و جبران این بار عاطفی و هزینه‌های بعدی آن در شغل شما از سوی ما غیرقابل‌جبران است. هرچند به مدتی طولانی این شهامت شما نادیده گرفته شد اما اکنون ما عمیقانه‌ترین عذرخواهی و تحسین صمیمانه خود را از عملکرد شما اعلام می‌داریم.» رئیس آکادمی در ادامه اظهار کرده که نزدیک به ۵۰ سال پس از آن رویداد با راهنمایی بخش بومی آکادمی، اکنون این تعهد به صورت کامل وجود دارد که صدای بومیان شنیده شود و صنعت سینما فراگیرتر و محترمانه، از تعادل هنر و کنشگری حمایت کند. او افزود: «شما با احترام برای همیشه در تاریخ ما ماندگار شده‌اید.»

لینک های مرتبط:

جذاب ترین بازیگران کره ای که اعتراف کردند جراحی زیبایی انجام داده اند

تام هالند به دلیل فشار روحی از فضای مجازی خداحافظی کرد!

چرا دنیای سینمایی مارول کیفیت گذشته را ندارد و جذاب نیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =

دکمه بازگشت به بالا