;
سلامتبیماری ها

9 نکته برای پیشگیری از آلزایمر در زنان

بیماری آلزایمر یک بیماری مغزی است که می تواند باعث کاهش سریع توانایی های شما در تفکر، یادگیری، سازماندهی، انجام فعالیت های روزانه و به خاطر سپردن جزئیات مهم شود. این شایع ترین شکل زوال عقل است. بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، تنها 6 میلیون نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند و پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2050 به 12.7 میلیون نفر برسد. تقریبا دو سوم افراد مبتلا به آلزایمر زن هستند. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، مواردی وجود دارد که می تواند خطر را کاهش دهد. تا پایان این مقاله از بخش سلامت همراه ما باشید.

از دست ندهید: چرا روی ناخن هایم خط ایجاد می شود و چگونه آن ها را از بین ببرم؟

چرا بیماری آلزایمر بر زنان تأثیر متفاوتی می گذارد؟

دقیقاً مشخص نیست که چرا زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند، اما عوامل متعددی ممکن است دخیل باشند. به گفته برخی از متخصصان، پس از تشخیص، آلزایمر در زنان سریع تر است. زنان به طور کلی طولانی‌تر از مردان عمر می‌کنند و عامل خطر شماره یک آلزایمر پیری است، اما هنوز ممکن است علت اصلی آن نباشد.

همچنین بخوانید: پولیپ روده بزرگ و علائمی که باید بدانید

یکی از دلایل این امر ممکن است روش های تشخیصی باشد. به عنوان مثال، زنان معمولا حافظه کلامی بهتری نسبت به مردان دارند و آزمون ها اغلب بر روی حافظه کلامی تمرکز دارند. بنابراین، ممکن است تشخیص زودهنگام در زنان انجام نشود.

علاوه بر این، یائسگی و از دست دادن استروژن از موضوعات تحقیقاتی مهم در بیماری آلزایمر است زیرا استروژن هورمونی است که از ناحیه هیپوکامپ مغز که مسئول تشکیل خاطرات جدید است، پشتیبانی می کند. این بخش از مغز در درجه اول در توسعه آلزایمر هدف قرار می گیرد و ممکن است با افزایش سن زنان بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد. علاوه بر این، دلیل دیگری که باعث می شود زنان با افزایش سن بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار داشته باشند این است که آنها حامل ژن مرتبط با آلزایمر هستند که در مراحل بعدی رخ می دهد. از سوی دیگر در برخی از مطالعات بیان شده است که داشتن دو کروموزوم X به زنان در این زمینه برتری می دهد.

دلیل روشنی برای این موضوع وجود ندارد. آلزایمر یک بیماری است که توسط ژنتیک، عوامل محیطی و رفتار ما شکل می گیرد.

حتما امتحان کنید: با این خوراکی ها سریعا لاغر می شوید! تا حالا روغن نارگیل خوردی؟

آیا می توان از بیماری آلزایمر پیشگیری کرد؟

از آن جایی که دقیقاً مشخص نیست چه چیزی در ایجاد آلزایمر مؤثر است، خطرات احتمالی آن زیاد است، اما می توان روی آن ها تمرکز کرد. مطالعات نشان می دهد که تا 40 درصد از افرادی که آلزایمر تشخیص داده شده بودند، در صورتی که خطرات سبک زندگی از قبل شناخته شده بود، قابل پیشگیری بودند.

بیشتر این روش ها رویکردهای کل بدن هستند که بر کاهش خطرات در زندگی سالم تمرکز دارند، اما برخی از آنها به سلامت و رشد مغز مربوط می شوند.

از دست نده: چند بار ادرار کردن در روز طبیعی است؟

1.فشار خون بالا و دیابت خود را درمان کنید

هنگامی که دیابت دارید، بدن شما در برابر هورمون انسولین که قند خون را کنترل می کند، مقاومت پیدا می کند. مقاومت به انسولین با التهاب همراه است و مشخص شده است که التهابات می توانند باعث تجمع پروتئین در مغز شوند و در نتیجه بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند.

به طور مشابه، فشار خون بالا می تواند در آلزایمر موثر باشد زیرا می تواند باعث اختلال در جریان خون لازم برای عملکرد مغز شود. آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است. تغییر رژیم غذایی و کاهش خطر ابتلا به این شرایط می تواند کمک کننده باشد.

2. به طور منظم تمرین کنید

این ممکن است اولین کاری باشد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام داد زیرا اثرات مثبت جدی بر سلامت کلی شما دارد. فعالیت بدنی منظم علاوه بر بهبود سلامت قلب و مغز، در بهبود خلق و خو و کنترل استرس نیز موثر است. تمرین تناوبی با شدت بالا یا HIIT باعث افزایش سطح پروتئین خاصی می شود که به رشد سلول های مغز کمک می کند. اما حتی فعالیت‌های بدنی کم‌تأثیر مانند مدیتیشن، یوگا و تمرکز حواس می‌تواند فوایدی را به همراه داشته باشد.

طبق مطالعات انجام شده، حتی فعالیت های کوچک اما منظم مانند پیاده روی می تواند با افزایش سن برای مغز مفید باشد. ورزش به طور مستقیم از شیمی عصبی حمایت می کند که از سلامت مغز حمایت می کند و به رشد و نگهداری سلول ها کمک می کند. این امر به ویژه در مورد ورزش منظم صادق است.

جالب است: سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

3. از مصرف سیگار و الکل زیاد خودداری کنید

باید از استعمال دخانیات و مصرف بیش از حد الکل که به طور مستقیم به سلامت مغز آسیب می زند دوری کنید. زیرا می توانند در دراز مدت منجر به زوال حافظه و فرآیندهای فکری شوند.

4. آموزش دریافت کنید

ایده اصلی در اینجا این است که مغز بهتری داشته باشید. با آموزش، یادگیری و به کارگیری آنچه در طول زمان یاد می گیرید، مانند یک زره از مغز محافظت می کنید.

هرچه مغز شما بهتر باشد، در بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر بهتر خواهد بود. وادار کردن خود به یادگیری فعال در صورت امکان و بهبود توانایی های شناختی به شما در زندگی کمک می کند، حتی زمانی که آلزایمر دارید.

5. به یادگیری ادامه دهید

راه های زیادی برای بهبود سلامت مغز وجود دارد و بسیاری از آنها شامل تمرین و توجه به جزئیات است. اگر می خواهید همزمان مهارت های دست و حافظه خود را تقویت کنید، می توانید نواختن یک ساز جدید را یاد بگیرید.

اگر می خواهید مهارت های حافظه و واژگان خود را بهبود ببخشید، می توانید پازل های کلمات را حل کنید، بازی های تقویت حافظه انجام دهید و در فعالیت های دیگر شرکت کنید. نکته کلیدی در اینجا یادگیری و به چالش کشیدن خود است.

بخوانید: قاعدگی نامنظم: آن چه باید بدانید؟

6. تغذیه خود را بهبود بخشید

نکته کلیدی در اینجا پرهیز از چیزهایی است که می تواند سلامت مغز و قلب شما را بدتر کند. رژیم غذایی که بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند رژیم غذایی مدیترانه ای است. علاوه بر فوایدی که دارد، برای سلامت قلب و التهاب نیز مفید است.

7. دایره اجتماعی خود را تقویت کنید

بر اساس داده های موجود، آلزایمر نه تنها شما را از نظر اجتماعی مضطرب می کند، بلکه منزوی بودن از نظر اجتماعی خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می دهد.

این ممکن است به دلیل عدم نیاز به فکر کردن و انجام ندادن عمل زیاد باشد، به خصوص زمانی که تنها هستیم. چون وقتی تنها هستیم نیازی به حرف زدن، بحث و گفت و گو و بیان دیدگاه هایمان نداریم. فقدان چنین تحریکات ذهنی می تواند باعث کاهش سرعت پردازش اطلاعات مغز شود و بر خلق و خوی شما تأثیر منفی بگذارد.

کسانی که شبکه اجتماعی ندارند ممکن است علائم بیشتری مانند افسردگی و استرس مزمن را تجربه کنند که همچنین منجر به افزایش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

8. درمان کم شنوایی

این یکی از مشکلات میانسالی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به آلزایمر شود. کم شنوایی تحریکات ذهنی را کاهش می دهد زیرا شما نمی توانید آنقدر که باید صدا بشنوید. در برخی موارد می تواند باعث انزوای اجتماعی نیز شود.

در مراحل اولیه، وقتی صدای پس زمینه وجود دارد، ممکن است افراد در شنیدن مشکل داشته باشند. بنابراین از تعامل اجتماعی اجتناب می کنند و منزوی می شوند که این یک عامل خطر است.

9. از خودتان حمایت کنید

هر چه سن شما بالاتر می رود، به ابزارهای پشتیبانی نیاز بیشتری دارید که قبلاً به آن نیاز نداشتید. بنابراین لیست ها، یادآوری ها، یادداشت ها، هشدارها ممکن است ضروری باشند و این خوب است.

این نوع چیزها راه دیگری برای بهبود حافظه شما هستند زیرا شما فعالانه در تلاش برای بهبود این توانایی برای به خاطر سپردن اطلاعات هستید.

علائم هشدار دهنده اولیه بیماری آلزایمر چیست؟

بسیار طبیعی است که با افزایش سن دچار فراموشی خفیف شویم. متأسفانه آلزایمر مدت ها قبل از ظهور علائم در مغز ایجاد می شود و علائم به آرامی در مدت زمان طولانی ظاهر می شوند. نکته کلیدی در اینجا این است که چقدر شکاف در قضاوت شما رخ می دهد و وضعیت چقدر جدی است.

شاید وقتی کلید خود را گم کردید، ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، می تواند فراموشی ساده باشد. از سوی دیگر، اگر هر روز کلیدهای خود را گم می کنید و هرگز نمی توانید آن ها را پیدا کنید، فراوانی و شدت این وضعیت ممکن است به معنای اتفاقی در زندگی شما باشد.

سایر علائم اولیه عبارتند از:

فراموش کردن رویدادهای مهم مانند تولد
مشکل در یادآوری مکالمات و تجربیات اخیر
غالباً جزئیات خاصی را به درستی به خاطر نمی آورد
مشکل مکرر در بیان کلمات
مشکل در به خاطر سپردن نام اعضای خانواده دور و نام دوستان دور
اگر علائم اولیه آلزایمر را مشاهده کردید یا مطمئن نیستید که فراموشی است یا یک مشکل جدی، با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین سناریویی که پزشک شما می تواند به شما پیشنهاد دهد این است که بعد از صحبت، اسکن ها را انجام دهید و ببینید مشکلی وجود ندارد. گاهی اوقات می توانند مشکلات قابل درمان مانند کمبود ویتامین نیز باشند. علاوه بر این ممکن است ببینید آلزایمر دارید اما وارد مسیر درمان می شوید و می توانید کاربردهای درستی در زندگی خود داشته باشید.

لینک های پیشنهادی برای مطالعه:

شاید جالب باشد: ترفندهای لاغری سلبریتی ها: این چهره های هالیوودی به روش های جالب و آسانی وزن کم کردند!

پس از مرگ چه اتفاقی در بدن می افتد؟

4 علامت بدن که مثل یک زنگ خطر است و نشان می دهد چیزی درست نیست!

چرا هنگام خواب دست ها بی حس می شوند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا