;
سلامتبیماری ها

پس از مرگ چه اتفاقی در بدن می افتد؟

وضعیت بدن بعد از مرگ: بدن انسان پس از مرگ دستخوش تغییرات مختلفی می شود. آن ها بخشی از یک فرآیند پویا هستند و با انقراض قطعی عملکردهای حیاتی شروع می شوند.
مرگ یک موضوع ناراحت کننده و حساس برای اکثر مردم است. به طور کلی نگرانی پنهانی در مورد وضعیت بدن بعد از مرگ و مراحل مختلفی که بدن طی می کند وجود دارد. از این نظر، برخی افراد متعجب می‌شوند که ساعت‌ها پس از مرگ چه اتفاقی در بدن می‌افتد.

توقف برگشت ناپذیر عملکردهای حیاتی که امکان حیات را فراهم می کند، یک پدیده پویا است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارد. مطالعات تایید می‌کنند که بدن بعد از مرگ، یک سری تغییرات ساختاری، فیزیکی و شیمیایی به نام پدیده‌های جسد در بدن ایجاد می‌شود .

به این ترتیب روند مرگ چندین مرحله را طی می کند. هر یک از این تغییرات فیزیکی در یک بازه زمانی خاص رخ می دهد و برای پزشکی قانونی مفید است. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

حالت مرگ

اکثر مردم حالت مرگ را نداشتن نبض و قطع تنفس می دانند. با این حال، این وضعیت فرآیند پیچیده ای را توصیف می کند که فراتر از فروپاشی گردش خون و ریه است که در برخی موارد ممکن است با احیا قابل برگشت باشد.

در حال حاضر، مطالعات الکتروکاردیوگرافی بیماران فوت شده نشان می دهد که مغز انسان تا 10 دقیقه پس از مرگ به کار خود ادامه می دهد. از این نظر، بدن می تواند به نوعی از نزدیک بودن مرگ آگاه بماند.

به این ترتیب متخصصان بهداشت از معیارهای مختلفی برای اعلام مرگ یک فرد استفاده می کنند. این موارد شامل عدم پاسخگویی به رفلکس ها و عدم انقباض مردمک در برابر نور و همچنین توقف برگشت ناپذیر نبض و تنفس است.

شاید برایتان جالب باشد که مقاله زیر را بخوانید: چرا روی ناخن هایم خط ایجاد می شود و چگونه آن ها را از بین ببرم؟

بدن بعد از مرگ چه تغییراتی می کند؟

در لحظه ای که حیات خاموش می شود، بدن انسان دستخوش تغییرات متعددی می شود که ناشی از فرآیندهای بیوشیمیایی جسد و قرار گرفتن در معرض محیط اطراف است. از این نظر می توان این تغییرات فیزیکی را به تغییرات اولیه و دیررس طبقه بندی کرد .

نبض را بگیرید.

اگرچه نبض به طور سنتی عنصری است که مرگ را تعیین می کند، اما حقیقت این است که پارامترهای مختلفی باید در آن زمان برای اعلام مرگ تأیید شوند.
تغییرات اولیه تغییراتی هستند که 24 ساعت پس از مرگ در بدن رخ می دهند . با پیگیری آن ها می توانیم موارد زیر را بیابیم.

تغییرات اولیه(وضعیت بدن بعد از مرگ) عبارتند از:

1. Livideces

با توقف پمپاژ خون از قلب، پوست در چند دقیقه اول مرگ تمایل به رنگ پریدگی دارد . سپس خون شروع به توزیع خود از طریق گرانش در قسمت‌هایی از بدن می‌کند که به زمین نزدیک‌تر هستند، و تشکیل لیویدیت‌ها یا livor mortis را می‌دهند . این ها چیزی بیش از لکه های ارغوانی در مناطق زوال نیستند.

به طور کلی، این ضایعات در تعیین موقعیت بدن در هنگام مرگ کاربرد زیادی دارند. این موارد را می توان با جابجایی لاشه در 12 ساعت اول تغییر داد. پس از 24 ساعت مرگ، هیچ مورد جدیدی تشکیل نخواهد شد.

2. سرد شدن

علامت مشخصه مرگ کاهش دمای بدن یا آلگور مورتیس است. این سرد شدن جسد در 24 ساعت اول پس از مرگ رخ می دهد تا زمانی که جسد به دمای هوای اطراف برسد.

پس از مرگ، اتلاف گرما با نرخ 1 درجه سانتیگراد در ساعت، بسته به شرایط جوی رخ می دهد. سردی معمولاً در دقایق اولیه صورت و دست ها و بعد در گردن و زیر بغل مشهودتر است. افراد دارای اضافه وزن معمولا دیرتر سرد می شوند.

3. سختی

در یک ساعت اول پس از مرگ، تمام عضلات صاف و مخطط بدن در مرحله ای به نام شلی اولیه شروع به شل شدن می کنند. به همین دلیل مفاصل بدن انعطاف پذیر می شوند، پلک ها رنگ خود را از دست می دهند و فک تمایل به باز شدن دارد.

بعداً حالتی از سخت شدن و سنگ‌شدن ماهیچه‌ها به نام ریگور مورتیس ایجاد می‌شود . این از کوچکترین ماهیچه های صورت شروع می شود و به بقیه بدن فرو می رود و باعث جمع شدن آن می شود. بین 12 تا 15 ساعت پس از مرگ به حداکثر شدت خود می رسد.

مقاله زیر را بخوانید: چرا هنگام خواب دست ها بی حس می شوند؟

4. کم آبی بد

این پدیده نتیجه تماس مداوم و غیر فعال مایعات بدن با محیط است. کم آبی معمولاً با پوست پوست، خشک شدن غشاهای مخاطی و اندام تناسلی و فرورفتن کره چشم خود را نشان می دهد.

به طور مشابه، برجسته شدن برجستگی های استخوانی در قفسه سینه، سینه و باسن رایج است. علاوه بر این، کاهش وزن ناگهانی و عمومی در کودکان خردسال دیده می شود.

تغییرات دیرهنگام(وضعیت بدن بعد از مرگ)

تغییرات دیررس بدن پس از 24 تا 36 ساعت اول پس از مرگ رخ می دهد . آنها از تکامل طبیعی جسد پیروی می کنند و منجر به تخریب تدریجی اندام ها و بافت ها می شوند. از این نظر می توانیم پدیده های زیر را بیابیم.

1. اتولیز یا خود هضم

هضم خودکار زمانی شروع می شود که قلب از تپش باز می ایستد و بافت ها از اکسیژن محروم می شوند. با این حال، تغییرات فیزیکی چند ساعت بعد شروع به آشکار شدن می کنند. تحقیقات تأیید می کند که این مرحله نتیجه عمل آنزیم های خود بدن بر روی غشای سلولی است.

به طور مشابه، این پدیده معمولاً با شدت بیشتری در کبد، کلیه ها، غدد فوق کلیوی و معده شروع می شود. علاوه بر این، مغز به دلیل محتوای بالای آب در معرض اتولیز قرار می گیرد.

اتولیز در مرگ

تخریب غشای سلولی همان چیزی است که اتولیز را مشخص می کند.

گندیدگی

اکوسیستم جسد از باکتری هایی تشکیل شده است که در سطح بدن و روی آن زندگی می کنند. میکروبیوتای روده ، به ویژه سکوم، منبع اصلی میکروب ها در بدن انسان است. با این حال، در حالی که یک فرد زنده است، اکثر اندام ها فاقد میکروب هستند.

به این معنا، اندکی پس از مرگ ، سیستم ایمنی خاموش می شود و باکتری ها می توانند آزادانه به تمام بافت ها پخش شوند. این واقعیت شروع پوسیدگی را در نتیجه عمل تخمیری آنزیم های باکتریایی بر روی سلول ها شرط می کند.

در 24 تا 48 ساعت اول، لکه‌های مایل به سبز و سیاه در اطراف شکم به دلیل اثر باکتری‌های بی‌هوازی روی رگ‌ها ظاهر می‌شوند. بعداً گاز حاصل از عمل میکروبی باعث اتساع شکم، بیرون زدگی چشم ها و بیرون زدگی زبان می شود.

این واقعیت جای خود را به مرحله نهایی تجزیه می دهد که به عنوان مایع سازی شناخته می شود . در این حالت بافت ها از بین می روند و به صورت مایع قهوه ای و پوسیده دفع می شوند. به همین ترتیب، حجم بدن به تدریج کاهش می یابد و بعداً توسط حشرات و سایر حیوانات از بین می رود.

فرآیند پیچیده ای که با توقف عملکردهای حیاتی آغاز می شود

مرگ یک حالت بیمارگونه پیچیده است که با فروپاشی غیرقابل برگشت عملکردهای حیاتی و توقف ظرفیت های مغز آغاز می شود. بدن انسان پس از مرگ دستخوش یک سری تغییرات و تغییرات فیزیکی و بیوشیمیایی می شود که منجر به تجزیه همه اندام ها و بافت ها می شود.

به طور کلی، این تغییرات به طور مداوم در همه جسد رخ می دهد که تحت تأثیر علت مرگ و تغییرات محیطی قرار دارد. به همین ترتیب، آن ها موضوع اصلی مطالعه پزشکی قانونی هستند.

لینک های مرتبط:

7 علامت هشدار دهنده گردش خون ضعیف که گاهی اوقات آن ها را نادیده می گیریم

آیا کرون روده خطرناک است؟ هر چیزی که باید بدانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا