;
سلامتبیماری ها

اختلالات خوردن در بارداری، مشکلی رایج که دست کم گرفته می شود

اختلالات خوردن در بارداری: زنان باردار به دلیل تغییرات بیشتر در معرض اختلالات روانی هستند. متأسفانه اختلالات خوردن در این مرحله بسیار شایع است و اغلب زود تشخیص داده نمی شود.
بسیاری از زنان بارداری را زیباترین مرحله زندگی خود توصیف می کنند. با این حال، این دوره ممکن است در همه موارد خوشایند نباشد. برخی از زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند. آیا می خواهید در مورد اختلالات خوردن در بارداری بیشتر بدانید؟ به خواندن ادامه دهید! بخش سلامت امروز از مجله گفتنی را از دست ندهید.

متأسفانه در سال های اخیر میزان بروز این نوع تغییر در زنان باردار افزایش یافته است. در واقع، طبق مطالعات، از هر 20 زن باردار 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است بروز آن در کشورهای توسعه یافته بیشتر باشد.

اختلالات خوردن در بارداری سلامت مادر و جنین را تغییر می دهد. از این نظر، دانستن بیشتر در مورد موضوع و دانستن چگونگی شناسایی آن مهم است.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

اختلالات خوردن چیست و چه تاثیری بر بارداری دارد؟

اختلالات خوردن چیزی نیست جز تغییرات روانی که شامل اختلالات خاصی در زمان غذا خوردن می شود. این نوع تغییرات معمولاً به تصویر و وزن بدن مربوط می شود. زنان جوان بیشترین آسیب را به ویژه در دوران نوجوانی دارند.

عدم تعادل های مختلفی در بدن به خصوص هورمونی ایجاد می شود. بنابراین، زنان مبتلا به اختلالات خوردن معمولاً عادت ماهیانه نامنظم و مشکلات باروری دارند.

هنگامی که اختلالات خوردن در بارداری رخ می دهد، عوارض و خطرات افزایش می یابد. این به این دلیل است که نیازهای غذایی در مرحله بالاتر است.

یکی از دلایل اصلی بروز این اختلالات در زنان باردار ترس بیش از حد از افزایش وزن است. آن ها همچنین با اضطراب و افسردگی مرتبط هستند که بسیاری از زنان در این دوره تجربه می کنند.

متأسفانه، اختلالات خوردن در بارداری اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد. این واقعیت به این دلیل است که برخی از زنان از اعتراف به مشکل شرم دارند، علاوه بر احساس گناه در مورد خطراتی که این امر برای نوزاد به همراه دارد.

همچنین بخوانید: 4 علامت بدن که مثل یک زنگ خطر است و نشان می دهد چیزی درست نیست!

 شناسایی علائم هشدار دهنده زیر ضروری است:

تمرین های ورزشی دشوار
ترس بیش از حد از افزایش وزن
مصرف زیاد غذای غیرمعمول
افزایش وزن ناکافی در دوران بارداری
اضطراب هنگام صرف غذا یا پرهیز از غذا
ورزش زیاد در بارداری
ورزش بیش از حد در دوران بارداری می تواند شما را نسبت به یک اختلال مداوم هشدار دهد

شایع ترین اختلالات غذایی در زنان باردار چیست؟

زنان باردار ممکن است از اختلالات متعدد مرتبط با غذا رنج ببرند. طول مدت این اختلالات متغیر است و حتی می تواند تا سال ها پس از زایمان باقی بماند.

1. بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی عصبی با محدودیت بیش از حد در مصرف غذا مشخص می شود که باعث کاهش وزن سریع و شدید می شود. زنان مبتلا به این اختلال تمایل به مصرف مقدار بسیار کمی از مواد مغذی دارند که برای تامین نیازهای آن ها کافی نیست.

بی اشتهایی عصبی یکی از شایع ترین اختلالات خوردن در سراسر جهان است. این بیماری با عوارض بارداری مانند افزایش استفراغ معمول بارداری، کم خونی یا زایمان زودرس همراه است.

2. پرخوری عصبی

این احتمالاً شایع ترین اختلال خوردن در زنان باردار است. این بیماری با دوره های منظم پرخوری و به دنبال آن اقدامات پاکسازی یا برخی رفتارهای جبرانی مشخص می شود. اقدامات جبرانی می تواند از استفاده از ملین ها و استفراغ القایی گرفته تا ورزش های شدید باشد.

هدف اصلی رفتارهای جبرانی جلوگیری از افزایش وزن ناشی از پرخوری خواهد بود. خوشبختانه، علائم پرخوری عصبی در دوران بارداری کاهش می یابد. با این حال، کمک تخصصی همیشه ضروری است.

3. اختلال پرخوری

این وضعیت با دوره هایی همراه با پرخوری همراه با احساس از دست دادن کنترل و ناراحتی پس از خوردن غذا مشخص می شود. این بیماری با پرخوری عصبی متفاوت است زیرا هیچ نوع رفتار جبرانی وجود ندارد.

خطر ابتلا به اختلال پرخوری در بارداری افزایش می یابد، زیرا بسیاری از زنان این دوره را فرصتی عالی برای رهایی از رژیم های غذایی محدود می دانند. عواملی که بر ظاهر آن تأثیر می گذارند بسیار متنوع هستند، اگرچه یک تحقیق مشخص کرد که وزن قبل از بارداری تعیین کننده است.

خطرات احتمالی اختلالات خوردن در بارداری

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، اختلالات خوردن در بارداری خطرات متعددی برای مادر و جنین دارد. هر تغییری می تواند عوارض بسیار متفاوتی ایجاد کند.

به طور کلی، آنها با موارد زیر مرتبط هستند:

تولد زودرس
وزن کم هنگام تولد
سقط خودبخودی
دیابت بارداری
مشکلات تنفسی
ناهنجاری های مادرزادی
محدودیت رشد داخل رحمی
افزایش احتمال انجام سزارین
علاوه بر این، اختلالات خوردن در دوران بارداری نیز باعث عوارض پس از زایمان می شود . زنان بیشتر در معرض افسردگی، خونریزی یا مشکلات شیر ​​دادن به نوزاد هستند.

افسردگی پس از زایمان به دلیل اختلالات خوردن در بارداری

افسردگی پس از زایمان بیشتر در بین مادرانی که در دوران بارداری دچار پرخوری یا بی اشتهایی بودند، ثبت می شود.

چرا باید به دنبال کمک حرفه ای باشید؟

کمک حرفه ای به اختلالات خوردن در بارداری برای درمان علائم پاتولوژی و جلوگیری از عوارض بارداری ضروری است. کاری که زنان باید انجام دهند این است که اعتراف کنند که با وجود انگ های اجتماعی مشکل دارند. متأسفانه این آسیب شناسی ها درمان خاصی ندارند و باید توسط گروهی از متخصصان مختلف درمان شوند. در وهله اول روانشناس وظیفه تعیین و درمان منشاء مشکل را بر عهده خواهد داشت.

به نوبه خود، متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسبی را ایجاد می کند که شرایط لازم را داشته باشد و زن بتواند آن را تحمل کند. متخصصان زنان و زایمان و اطفال نیز نقش کلیدی در این رویکرد دارند. آن ها مسئول اطمینان از وضعیت فیزیکی مادر و نوزاد خواهند بود.

یک مشکل رایج و دست کم گرفته شده

اختلالات خوردن در بارداری تغییرات مربوط به دریافت غذا و تصویر بدن است. این تغییرات باعث ایجاد عوارض متعدد در زنان و نوزاد می شود، بنابراین توجه فوری آن ها را نباید به تعویق انداخت. متأسفانه، آن ها اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند، زیرا مادران قادر به شناسایی مشکل نیستند. از این نظر، تشخیص علائم اولیه و کمک پزشکی ضروری است.

لینک های مرتبط:

سندرم ترنر چیست؟ آیا مبتلایان به سندرم ترنر می توانند باردار شوند؟

ده افسانه رایج درباره بارداری که حقیقت ندارد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا