;
بیماری هاسلامت

اگه این نوع خال رو داری زودتر به پزشک مراجعه کن چون سرطانیه

نشانه خال های سرطانی: هر نوع تغییر رنگ مشخص در پوست را خال می گویند. خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. خال‌ها در همه جای پوست بدن مانند صورت و اندامها امکان رشد دارند. خال‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تیره یا مشکی با لبه واضح دیده می‌شوند. رنگ خال به دلیل وجود سلول‌های رنگدانه دار پوستی (ملانوسیت) است.خال می تواند نوعی تومور بد خیم هم باشد. با بخش سلامت و بیماری مجله اینترنتی گفتنی همراه باشید.

ملانوما که جدی ترین نوع سرطان پوست است، در سلول ها ( ملانوسیت ها ) که ملانین تولید می ‎کنند و رنگدانه ای که به پوست شما رنگ می ‎دهد، رشد می ‎کند. ملانوما همچنین می‎ تواند در چشم و به ندرت در اندام های داخلی مانند روده شکل بگیرد. علت دقیق همه ملانوما ها مشخص نیست اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورائ بنفش در اثر نور خورشید یا لامپ ها و تخت های برنزه، خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می‎ دهد. محدود کردن قرار گرفتن در معرض اشعه ماورائ بنفش می ‎تواند به کاهش خطر ملانوما کمک کند.

این هم مفیده: بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D: اینجوری بخور

به نظر می‎ رسد خطر ابتلا به ملانوما در افراد زیر 40 سال، به ویژه زنان در حال افزایش است. دانستن علائم هشدار دهنده سرطان پوست می ‎تواند به شناسایی علائم این بیماری و درمان آن پیش از گسترده شدنش کمک کند. اگر ملانوما زود شناسایی شود، با موفقیت قابل درمان است. ملانوما می‎تواند در هر قسمتی از بدن شما رشد کند و آن ها اغلب در قسمت هایی رشد می ‎کنند که در معرض آفتاب قرار گرفته اند، مانند:پشت، پا ها، بازو ها و صورت.

ملانوما همچنین ممکن است در قسمت هایی که در معرض آفتاب قرار نمی ‎گیرند هم رشد کند، مانند:کف پا، کف دست ها و زیر ناخن انگشتان دستتان.این ملانومای پنهان بیشتر در افرادی که پوست تیره دارند رایج است.

علائم اولیه خال سرطانی یا ملانوما اغلب موارد زیر است:

  1. تغییر در خال های موجود در بدن
  2. ایجاد شدن رنگ و یا تغییر غیر عادی بر روی پوست
  3. ملانوما همیشه به صورت خال ایجاد نمی ‎شود و ممکن است بر روی پوست هایی که ظاهر طبیعی دارند نیز ظاهر شود.

نشانه خال های سرطانی-خال گوشتی

این هم جالبه: ۴ روش درمان سیاتیک در خانه که کاربردی و راحته

مشخصات خال های معمولی

خال های معمولی معمولا یک رنگ یکنواخت هستند، مانند:برنزه، قهوه ای و یا سیاه، با یک مرز مشخص که خال را از پوست شما جدا م ی‎کند و آن ها بیضی شکل و یا گرد هستند و معمولا حدود 6 میلی متر به اندازه ی یک پاک کن قطر دارند. بیشتر افراد بین 10 تا 45 خال روی پوست بدن خود دارند. بسیاری از این موارد از سن 50 سالگی بروز می ‎کنند، اگرچه ممکن است خال ها با گذشت زمان از نظر ظاهری تغییر کنند، برخی حتی با افزایش سن از بین می ‎روند.

برای کمک به شناسایی خصوصیات خال های غیر معمول که ممکن است نشانگر ملانوم باشند، به موارد زیر توجه کنید:

  1.  خال هایی با اشکال نا متقارن، مانند دو نیمه بسیار متفاوت هستند.
  2.  خال هایی با مرز های نامنظم، شکاف دار یا پیچ خورده که از ویژگی های ملانوما است.
  3.  رشد علائمی بر روی پوست با توزیع نا موزون رنگ.
  4.  رشد جدید خال با قطر بیشتر از حدود 6 میلی متر.
  5.  ایجاد تغییرات با گذشت زمان، مانند:بزرگ شدن سایز خال و یا تغییر شکل یا رنگ آن.
  6.  خال ها همچنین ممکن است در ایجاد علائم و نشانه های جدید مانند خارش یا خونریزی جدید تکامل یابند.
  7.  خال های سرطانی(بدخیم) از نظر ظاهری تفاوت زیادی دارند و برخی ممکن است تمام ویژگی های ذکر شده در بالا را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر فقط یک یا دو ویژگی غیر معمول دارند.

مشخصات خال سرطانی یا ملانومای پنهان

ملانوما همچنین می ‎تواند در قسمت هایی از بدن ایجاد شود که در معرض آفتاب کم و زیاد نباشد، مانند فضای بین انگشتان پا و کف دست، کف پا، پوست سر و یا دستگاه تناسلی. این موارد گاهی اوقات ملانومای پنهان گفته می ‎شود زیرا در قسمت هایی از بدن رخ می ‎دهد که بیشتر مردم به فکر بررسی آن ها نیستند. ملانوما در افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر در قسمت های پنهان رخ می ‎دهد.

نوع دیگری از ملانوم، ملانوم مخاطی است که در غشای مخاطی ایجاد می شود که بینی، دهان، مری، مقعد ،مجاری ادراری، و باسن شامل آن می شوند. تشخیص ملانومای مخاطی دشوار است زیرا می ‎توان آن ها را به راحتی با سایر شرایط بسیار رایج اشتباه گرفت.

ملانومای چشم که به آن ملانومای چشمی نیز گفته می ‎شود و اغلب در یووآ رخ می ‎دهد، لایه ی زیر سفیدی چشم( اسکلرا). ملانوم چشم ممکن است باعث ایجاد تغییر در بینایی شود و ممکن است در طی معاینه چشم تشخیص داده شود.

نشانه خال های سرطانی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید‎

در صورت مشاهده هرگونه تغییر پوستی که غیرعادی به نظر می ‎رسد، با پزشک خود ملاقات داشته باشید.

علل خال های سرطانی یا ملانوما

ملانوما هنگامی رخ می‎دهد که چیزی در سلول های تولید کننده ملانین(ملانوسیت) که به پوست شما رنگ می ‎بخشند، خراب شود.به طور معمول، سلول های پوستی به صورت کنترل شده و منظمی ایجاد می‎شوند و سلول های جدید و سالم سلول های مسن تر را به سمت سطح پوست شما سوق می دهند، جایی که می ‎میرند و سرانجام از بین می‎ روند اما وقتی بعضی از سلول ها آسیب دی ان ای ایجاد می کنند، ممکن است سلول های جدید از کنترل خارج شوند و در نهایت می ‎توانند توده ای از سلول های سرطانی را تشکیل دهند.

این که دقیقا چه چیزی به سلول های پوستی آسیب می ‎رساند و چگونه منجر به ملانوما می ‎شود مشخص نیست.این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل، از جمله عوامل محیطی و ژنتیکی باعث بروز ملانوما می ‎شود اما با این حال، پزشکان معتقدند که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید و لامپ های برنزه، علت اصلی ملانوما است.

اشعه ماورا بنفش باعث ایجاد تمام ملانوما ها نمی‎شود، به خصوص مواردی که در قسمت هایی از بدن که در معرض نور خورشید نیستند ایجاد می شوند. این نشان می‎دهد که عوامل دیگر ممکن است در خطر ابتلا به ملانوما نقش داشته باشد.

این مطلبم جالبه:

من نقاط قرمز زیادی روی پوستم دارم آیا باید نگران این خال های قرمز باشم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا