;
سرگرمی

داستان ضرب‌المثل قُمپز در کردن چیه؟

داستان ضرب‌المثل قُمپز در کردن: لغت قمپز برگرفته از نوعی توپ جنگی است که در کوهستان‌ها کاربرد داشته و حتی کشور عثمانی در آن زمان‌ها در مقابل جنگ با کشور ایران از آن استفاده کرده است. جالب این‌جا است که در این توپ گلوله‌ای گذاشته نمی‌شد و خرابی به وجود نمی‌آورد، فقط در آن باروت بسیاری تعبیه می‌کردند و پارچه‌هایی را با فشار داخل این وسیله‌ی جنگی قرارمی‌دادند. بعد به آن چند ضربه محکم می‌زدند که کاملا محکم و سفت شود. بعد از این کارها، توپ را در کوهستان قرار داده و با آتش زدن مواد داخل توپ، صدای مهیبی آن منطقه را فرا می‌گرفت و ترس به جان سربازان دشمن می‌افتاد.

در روایات آمده است که در جنگ‌هایی که بین کشور ایران و کشور عثمانی رخ داده است، عثمانی‌ها از این وسیله برای ترس‌انداختن در جان و دل سپاهیان ایرانی استفاده می‌کردند. اما رفته‌رفته ایرانیان غیور و میهن‌پرست به راز این وسیله‌ی جنگی پی‌ می‌برند و هر زمان که صدای ناخوشایند و وحشتناک این وسیله را می‌شنیدند با خونسردی کامل لبخند زده و به یکدیگر می‌گفتند: نترسید، قُمپوز در می‌کنند. گلوله ندارد و پوچ است.

حتما ببینید: ویدیوی مردی که بچه اش رو از مغز گردو درآورد جهانی شد!

داستان ضرب‌المثل قُمپز در کردن:

این داستان به تدریج به صورت ضرب‌المثل در بین مردم ایران رواج پیدا کرد. بیشتر انسان‌ها دوست دارند از خود تعریف کنند و کارهای بسیار سخت و قهرمانانه که انجام نداده‌اند را به خود نسبت دهند و خود را نزد دوستان و فامیل، مهم و بزرگ جلوه بدهند. این افراد تصور می‌کنند که با گفتن چنین حرف‌هایی اسرار صحبت‌هایشان فاش نمی‌شود. اما سخت در اشتباه‌اند و بالاخره حقیقت امر نمایان می‌شود.

داستان ضرب‌المثل قُمپز در کردن1

وقتی شخصی در جمعی این چنین سخنانی را به خود نسبت می‌دهد، افراد آن جمع لبخندی زیر لب می‌زنند و به یکدیگر اشاره می‌کنند و می‌گویند: «طرف قمپز در می‌کند» به این معنی که حرف‌هایش صحت ندارد و تو خالی و پوچ است.

مطالب جالب پیشنهادی:

تصایر جذاب: 15 پرنسس دیزنی اگر شخصیت های مارول یا دی سی بودند چه شکلی می شدند؟

پیشنهادی: فقط چشمانی به تیزی عقاب می توانند 3 کیسه ساحلی متفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنند.

خیلی جالبه: شخصیت های کارتون شرک اگر انسان بودند چه شکلی می شدند؟

تبدیل شخصیت های دیزنی به انیمه که تصاویر جذابی شده اند!

آن کدام حیوان آبزی است که قسمت دوم نامش نام یک ساز است؟

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا