;
سرگرمی

حکایت ضرب المثل زیر آب را زدن!!!

حکایت ضرب المثل زیر آب را زدن:ضرب المثل‌ها از روزگاران کهن در ادبیات هر کشوری وجود دارند هرچه قدمت یک جامعه بیشتر باشد لذا ضرب المثل‌های بیشتری نیز در ورای ادبیات آن کشور به چشم میخورد ضرب المثل در واقع به معنای مثال زدن می‌باشد که بیان کننده‌ی یک داستان عبرت آموز است.

هر کشوری دارای ضرب المثل‌های فراوانی است اگر چه با گذشت زمان بیشتر آن‌ها به ورطه‌ی فراموشی سپرده شده و از یاد‌ها رفته اند، اما با این حال باز ضرب المثل‌هایی در فرهنگ ما وجود دارد که کاربرد‌های بیشماری دارند.

حکایت ضرب المثل زیر آب را زدن!!!

در یک قرن پیش که هنوز لوله کشی و تصفیه‌ی آب در خانه‌ها وجود نداشت در قسمت انتهایی مخزن آب ساختمان‌ها مکانی به نام زیرآب وجود داشت که برای خالی کردن آب مانده، آن را باز کرده و خالی می‌کردند این زیرآب به یک چاه راه داشت و روش تخلیه‌ی آن به این گونه بود که فردی به داخل حوض می‌رفت و زیرآب را باز می‌کرد تا لجنی که در کف حوض بود از زیرآب به چاه رفته و حوض پاکیزه گردد.

و اگر کسی با شخصی خصومت و کینه‌ای داشت برای تلافی زیرآب خانه‌ی وی را باز میکرد تا آب تمیز داخل حوض خالی گردد و زمانی که مالک خانه از ماجرا با خبر می‌شد خیلی عصبانی می‌شد، چونکه همه‌ی آب پاکیزه‌ی خود را از دست می‌داد و با ناراحتی به دیگران می‌گفت که “زیرآبم را زده اند”

و به این صورت بود که این ضرب المثل توانست در ادبیات کشورمان جایی برای خود پیدا کند و در واقع ریشه ضرب المثل به اینکار بر میگردد؛ و به همین منظور امروزه وقتی میگویند زیرآبش را زدند یعنی اینکه وی را پیش کسی متهم کردند.

ضرب المثل چیست؟

تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی وجود داشتد که بخاطر یک اتفاق بازگو می شدند و ربطی به این اتفاقی که افتاده بود داشته است،تا پیش از این تاریخچه ضرب المثل هایی راکه با عنوانی رواج داشته اند بررسی می کردیم اما در این مطلب قصد داریم خوده ضرب المثل را ریشه یابی کنیم و ببینیم تاریخچه ضرب المثل چیست.

ضرب المثل گونه ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن ها نهفته است. بسیاری از این داستان ها از یاد رفته اند، و پیشینهٔ برخی از امثال بر بعضی از مردم روشن نیست؛ با این حال، در سخن به کار می رود. شکل درست این واژه «مَثَل» است و ضرب در ابتدای آن اضافه است. به عبارتِ دیگر، «ضرب المثل» به معنای مَثَل زدن (به فارسی:داستان زدن) است.

کلمه” مثل ” عربی است و کلمه فارسی آن “ متل ” است . وقتی مثل گفتن صورت بی ادبانه پیدا کند آن را متلک می گویند .
در همه زبانهای دنیا ضرب المثل فراوان است . بعضی از مثل ها در همه زبانها به هم شباهت دارند .
هر قدر تاریخ تمدن ملتی درازتر باشد بیشتر حادثه در آن پیدا شده و مثل های بیشتری در آن وجود دارد و در زبان فارسی نیز ده ها هزار ضرب المثل وجود دارد.

این حکایتها هم جالبه بخوانید:

داستان ضرب المثل یک خشت هم بگذار سر دیگ!!!!

ضرب المثل بشنو و باور نکن!!!!

ضرب المثل دست از سر کچل کسی برداشتن!!

ضرب المثل دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!!

حکایت ضرب المثل بز به پای خود میش به پای خود!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا