;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

خواص فوق العاده جینسینگ و انواع آن برای سلامتی را بدانید

خواص فوق العاده جینسینگ: گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده Araliaceae، با ریشه دوکی شکل و چنگال دار، یادآور ران انسان. ساقه استوانه ای شکل آن به صورت قائم رشد می کند و می تواند تا 50-80 سانتی متر برسد. بلند، با برگ‌هایی با دمبرگ‌های بلند، به پنج برگچه بیضی شکل و دندانه‌دار سبز تیره تقسیم شده است. میوه های قرمز رنگ آن از سال سوم متولد می شود و ریشه آن زودتر از سال هفتم پس از کاشت برداشت می شود.

جینسینگ، گیاهی از طب سنتی چینی، و شاید یکی از مفیدترین آن ها باشد.
خواص فوق العاده جینسنگ که به عنوان “سلطان گیاهان” شناخته می شود، در سراسر جهان گسترش یافته است. فواید زیادی در طب شرقی به آن نسبت داده شده است که طبق افسانه ها، خدای کوه زمانی که آن را به انسان داد، آن را «راز زندگی» نامید. در حال حاضر ما می توانیم آن را در انواع فروشگاه ها به صورت قرص یا مکمل پیدا کنیم، اما آیا همه آن ها یکسان هستند؟ اثرات واقعی آن چیست؟ ما به شما کمک می کنیم اسرار این ریشه باستانی را کشف کنید که تا هنوز در حال بررسی است. با بخش سلامت از وبسایت گفتنی همراه باشید.

این گیاه چند ساله که در نواحی مرطوب و سایه‌دار کوه‌ها رشد می‌کند، بیش از 5000 سال است که تقریباً قدرت جادویی برای بهبود عملکردهای مختلف مانند حافظه یا تمایلات جنسی به آن نسبت داده می‌شود . برگ‌های آن شبیه بوته‌های گل رز است، اگرچه بزرگ‌تر از این‌ها هستند و گل‌های کوچک و قرمز رنگی دارد که به‌صورت دسته‌ای در انتهای ساقه جوانه می‌زنند. بخشی از جینسینگ برای مصارف پزشکی، ریشه پیازی و انسان شکل آن است که ما را به یاد شکل یک مرد کوچک می اندازد و طول آن تا یک متر می رسد، اگرچه این گیاه معمولاً از 50 سانتی متر بیشتر نمی شود.

جینسینگ در بدن انسان به صورت تطبیق زایی عمل می کند، یعنی توانایی افزایش مقاومت فیزیکی و روانی در برابر شرایط نامطلوب مانند استرس ، بازگرداندن تعادل و نرمال بودن عملکردهای خود را دارد.

این مطلب هم مفیده:  نوشیدنی شیر با زعفران: اگر کم انرژی هستید اینجوری بخورید

جینسینگ 2

خواص فوق العاده جینسینگ

انواع جینسینگ

خواص فوق العاده جینسینگ، اصطلاح جینسنگ انواع یا گونه‌های مختلف گیاهان را در بر می‌گیرد ، اما رایج‌ترین و محبوب‌ترین آن Panax ginseng یا جینسنگ چینی است که عمدتاً از چین و کره می‌آید، اگرچه در مناطقی از روسیه، مکزیک و کانادا نیز رشد می‌کند. امروزه کشت هایی از نوع Panax Quinquefolius نیز در آمریکا یافت می شود . امروزه بیشترین تقاضا برای جینسینگ قرمز از کره – که بزرگترین تولید کننده در جهان است- است و پس از آن جینسنگ چینی و جینسینگ آمریکایی قرار دارند.
اگرچه این گیاه دارای خواص مشابهی است، جینسنگ سیبری یا الوتروکوکوس که از یک خانواده است، متعلق به یک جنس متفاوت است، بنابراین گیاه دارویی مشابهی محسوب نمی شود. این جایگزین ارزان‌تر محصول، اگرچه خواص مشابهی دارد، اما حاوی جین‌سنوزیدهایی نیست که در انواع دیگر یافت می‌شود، بنابراین فواید آن یکسان نیست.

خواص فوق العاده جینسینگ، مواد فعال مسئول اعمال اصلی جینسینگ پاناکس ساپونوزیدها هستند که بیشتر به عنوان جین سنوزیدها شناخته می شوند و همچنین گروهی از پلی ساکاریدها به نام پاناکسوسیدها. ریشه جینسینگ همچنین حاوی مقادیر دیگری از ویتامین‌های گروه B ، اسیدهای آمینه، اسانس‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی است.

خواص فوق العاده جینسینگ-جینسینگ کره ای

خواص فوق العاده جینسینگ، در حال حاضر جینسینگ قرمز کره ای بیشترین تقاضا را دارد و همچنین بیشترین قیمت را در بازار دارد. این به این دلیل است که نوع زمین یافت شده در کره مناسب ترین زمین برای کشت در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، بهترین گیاهان، به گفته کارشناسان، گیاهانی هستند که به مدت شش سال در خاکی که حداقل به همین تعداد آیش بوده، بالغ شده اند. همه این ها، همراه با نیازهای کشت ارگانیک و بدون آفت کش، باعث می شود جینسنگ قرمز کره ای نسبت به بقیه گونه های دیگر، میزان جینسوزیدها را سه برابر کند.

جینسینگ احتمالاً برای موارد زیر مؤثر است:

1. افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی(فواید جینسینگ) :

در مواقعی که نیاز به فشار بیش از حد ذهنی و جسمی باشد، عملکردهای ذهنی و حافظه را تحریک می کند. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که باعث تقویت ظرفیت فرد در حالت های فرسودگی روانی، افزایش ظرفیت روانی، کاهش احساس خستگی و به عنوان یک مقوی عمومی عمل می کند. با توجه به اثرات تقویت کننده حافظه و تمرکز جین سنوزیدها در دانش آموزان، مطالعاتی که خواص ضد فراموشی آنها را با درمان آلزایمر مرتبط می کند اخیراً ترویج شده است، اما نتایج آنها به اندازه کافی قطعی نبوده است که در حال حاضر یک توصیه قاطع ارائه دهد.

جنسینگ

2. سیستم ایمنی را فعال کنید:

خواص فوق العاده جینسینگ، مطالعات مختلف از اثربخشی جین سنوزیدها در تکثیر لنفوسیت ها حمایت می کند و در افراد مسن و بیماران دارای ظرفیت ایمنی ضعیف بسیار مفید است. این یکی دیگر از فواید این گیاه است. افزایش ظرفیت دفاعی در برابر عوامل سمی مانند ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی ، و افزایش اثرات واکسن آنفولانزا.

3. مبارزه با پیری:

خواص فوق العاده جینسینگ، از دیگر مزایای جینسینگ مبارزه با پیری است. به دلیل تأثیر آن بر سیستم ایمنی و حافظه، بهبود کیفیت زندگی و فعالیت گردش خون، عملکرد بدن را در افراد مسن طولانی تر می کند. اعتقاد بر این است که می تواند بر کاهش خطر ابتلا به آنژین صدری و از دست دادن نورون های مغز تأثیر بگذارد.

4. محافظت از سیستم قلبی عروقی :

تجویز مقدار معینی از جینسینگ به دلیل فعالیت ضد پلاکتی، فشار خون و سطح ضربان قلب را کاهش می دهد و از تشکیل ترومبوز جلوگیری می کند. همچنین از تصلب شرایین محافظت می کند .
افزایش سطح انسولین، به لطف خواص هیپوگلیسمی جین سنوزیدها، برخی از مطالعات جینسینگ را به عنوان یک درمان کمکی برای دیابت توصیه می کنند.

5. جلوگیری از ایجاد زخم های ناشی از استرس:

عصاره جینسینگ با کاهش تولید اسید کلریدریک در دستگاه گوارش از فعالیت زخم معده جلوگیری می کند.

6. با اختلال نعوظ و انزال زودرس مبارزه کنید.

خواص فوق العاده جینسینگ، چندین مطالعه به استفاده از جینسینگ خوراکی پاناکس برای درمان ناتوانی جنسی مردان با موفقیت حمایت می کنند.

7. جینسینگ احتمالا برای موارد زیر بی تاثیر است:

خواص فوق العاده جینسینگ افزایش عملکرد در ورزشکاران، تقویت روحیه و مبارزه با عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی .
هیچ داده ای برای حمایت از اثربخشی استفاده از آن در برابر انواع مختلف سرطان مانند سینه، کبد، ریه و پوست و غیره وجود ندارد. همانطور که داده های مربوط به استفاده از آن در برابر برونشیت ، افسردگی ، کم خونی ، فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن ثابت شده نیست.

لینک های مرتبط:

خواص و فواید رازیانه چیست؟ چگونه مصرف می شود؟

خواص بی نظیر گزنه برای درمان دیابت و فشار خون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 8 =

دکمه بازگشت به بالا