;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

خواص و فواید رازیانه چیست؟ چگونه مصرف می شود؟

خواص رازیانه: گیاهی است چند ساله و بسیار معطر ، تا ارتفاع 120 سانتی‌متر، بسیار منشعب، با برگ‌های پر و گل‌های زرد رنگ که به صورت چتری دسته‌بندی شده‌اند. در خندق ها، لبه های مزرعه، حاشیه جنگل ها و  دشت ها دیده می شود. چه کسی فکرش را می‌کرد که یک گیاه معطر که معمولاً به صورت خود رو در لبه‌های مسیرها رشد می‌کند،دارای خواص بی نظیر در سلامت باشد. با بخش سلامت از وبسایت گفتنی همراه باشید تا با مزایای فوق العاده این معجزه طبیعت آشنا شوید.
رازیانه گیاه بومی حوضه مدیترانه است و قرن‌هاست که کشت می‌شود. این ماده به دلیل عطر و طعم لطیف خود در غذاهای مدیترانه ای بسیار مورد قدردانی قرار می گیرد و همچنین دارای خواص دارویی بسیاری است .تمام قسمت های این گیاه از ساقه تا دانه های آن مورد استفاده داشته و دارای فواید گوناگونی می باشد، این گیاه در هر جایی(حتی در مناطق خشک و همراه با سنگ) قابلیت رویش دارد.

یکی از مزایای رازیانه تنظیم سیستم گوارش است، یک تصفیه کننده طبیعی است و مقداری قدرت ضد التهابی دارد.
قبل از بحث در مورد خواص رازیانه، مهم است که رازیانه وحشی و شیرین را تشخیص دهیم . اولی خود به خود رشد می کند و فقط از ساقه و دانه آن برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده می شود. نوع شیرین آن یک سبزی محسوب می شود. قسمت خوراکی آن پیازی گوشتی، معطر و لطیف است. همچنین ساقه هایی لطیف و ترد با طعم بادیان از آن بیرون می آید. این نوع معمولا در فصل پاییز در بازارهای سبزی فروشی عرضه می شود.

برای اطمینان از تازه بودن آن ها، بررسی کنید که قسمت پیاز آن بسیار سفید و بدون آثار سبز باشند. آن ها نباید لکه یا کبودی داشته باشند و برگ ها باید سفت باشند. انتخاب سایزهای کوچک بهتر است، زیرا هم زیباترند و هم در زمان کمتری طبخ می شوند. آن ها را می توان در یخچال در شرایط عالی برای چندین هفته نگهداری کرد.

از همه قسمت های رازیانه (از دانه ها گرفته تا ساقه و پیاز) می توان در آشپزخانه استفاده کرد. همه بخش‌ها از نظر خوراکی و دارویی اهمیت دارند، چیزی که از زمان‌های دور مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین بدانید: خواص بی نظیر گزنه برای درمان دیابت و فشار خون

فواید رازیانه

از خواص رازیانه می توان به تنظیم سیستم گوارش، کمک به هضم بهتر غذا و دفع گازها اشاره کرد.
از زمان های قدیم به دلیل خواص مفید آن برای مشکلات معده استفاده می شده است، مانند خواصی که به عنوان مثال توسط بادیان یا زیره ارائه می شود.مصرف آن به صورت دم کرده، اشتها را باز کرده و به کاهش درد معده و نفخ کمک می کند.

به دلیل قدرت ادرارآوری که دارد یک تصفیه کننده طبیعی است و به همین دلیل به ما در دفع مایعات و سموم کمک می کند (با نوشیدن چای رازیانه بعد از هر وعده غذایی می توانید از اضافه وزن نیز جلوگیری کنید).

همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی آن، شستن چشم ها با دم کرده رازیانه توصیه می شود. بنابراین یکی دیگر از مزایای رازیانه بر طرف کردن التهاب پلک و گل مژه می باشد.  اگر دچار خستگی چشم شدید می توانید مقداری از دم کرده ی آن را به روی چشم های بسته با ملایمت مالش دهید.

از فواید رازیانه می‌توان به کنترل التهاب لثه، عفونت های دهان و  از بین بردن بوی بد دهان نیز اشاره کرد. همچنین خاصیت خلط آوری آن باعث می شود دستگاه تنفسی پاکسازی شده و سرفه های مزمن را آرام تر کند.

رازیانه برای قاعدگی های دردناک توصیه می شود. مانند استروژن طبیعی برای زنان عمل می کند و باعث افزایش تولید شیر در مادران شیرده می شود.

خواص رازیانه

میوه ها (دانه ها)، برگ ها و جوانه رازیانه حاوی قند، فیبر، نمک های معدنی (پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر) و ویتامین های A، B3 و C، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، اسید فولیک و اسانس ها می باشد.

دانه های رازیانه حاوی اسانس غنی از آنتول و با نسبت مواد دیگری مانند استراگول و آلفا پینن هستند. برگ های رازیانه حاوی فلاونوئید و ریشه آن حاوی کومارین است. همه این ها باعث می شود رازیانه گیاهی با کاربردهای متعدد در طب طبیعی باشد.

رازیانه یک گیاه دارویی قدرتمند است که به دلیل قدرت در متعادل کردن عملکرد دستگاه گوارش برجسته است ، اگرچه خلط آور و ضد التهاب نیز هست.

خواص رازیانه-دانه های رازیانه

خواص رازیانه در آشپزخانه

رازیانه هزاران سال است که در آشپزی استفاده می شود . در انواع خورش ها به ویژه خورش های حاوی حبوبات مانند عدس بسیار استفاده می شود و به دلیل خواصی که دارد باعث هضم بهتر غذاها می شود. همچنین معمولاً در غذاهای دریایی که دارای طبعی سرد هستند به عنوان چاشنی با خاصیتی مشابه بادیان مصرف می شود.

از فواید رازیانه می توان به استفاده ی گسترده آن در غذاهای مدیترانه ای اشاره کرد. به ویژه در ایتالیا، آن را با سسی که مقداری ادویه دارد ترکیب می کنند. همچنین به صورت تفت داده شده همراه با سبزیجات دیگر استفاده می شود و به غذا طعم متفاوت و بی نظیری می بخشد. رازیانه دارای طعم بادیان کوهی است، به همین دلیل با حبوبات در آشپزخانه به خوبی ست می شود.

نحوه خوردن رازیانه

از دانه های آن برای تهیه نان، شیرینی و حتی کیک استفاده می شود. می تواند جایگزینی برای بادیان باشد چرا که از خواص رازیانه باد شکن بودن آن است. همچنین می توان آن را به صورت دم کرده برای اهداف ضد نفخ مصرف کرد.

به طور گسترده ای درطبخ انواع کباب ها استفاده می شود، آن را به به صورت چاشنی و ادویه در کنار گوشت یا ماهی قرار می دهند. همچنین می توانیم ساقه رازیانه خام و خرد شده را به سالاد اضافه کنیم و یا آن ها را بجوشانیم و مثل مارچوبه آن را مصرف کنیم.

درمان های طبیعی با رازیانه

چای رازیانه برای نفخ شکم

برای استفاده از خواص رازیانه گیاه‌پزشکان یک فرمول را توصیه می‌کنند که از ترکیب دانه‌های رازیانه با سایر گیاهان نفخ‌آور مانند انیسون سبز، زیره سیاه و گشنیز با تقویت‌کننده انیسون ستاره‌ای تهیه می‌شود.

طرز تهیه :

یک قاشق غذاخوری از مخلوط را به مدت 3 دقیقه به ازای هر فنجان آب بجوشانید و در صورتی که نفخ زیادی دارید تا 2 قاشق غذاخوری در هر پیمانه آب قابل افزایش است.

نحوه مصرف:

به صورت جرعه جرعه، گرم و در طول روز میل شود.

دم کرده رازیانه و بادیان برای تصفیه مجاری ادراری

گیاه شناسان فرمول جدیدی را پیشنهاد می کنند که در آن 25 گرم رازیانه و بادیان ستاره ای با 15 گرم از دم اسب، قاصدک، بادرنجبویه و برگ درخت شاهی ترکیب می شود.

طرز تهیه :

در هر نیم لیتر آب دو قاشق غذاخوری از مخلوط را به مدت 2 دقیقه بجوشانید.

روش نوشیدن:

اجازه دهید 10 دقیقه استراحت کند، آن را صافی رد کنید و هر زمان که احساس تشنگی کردید بنوشید.

نحوه استفاده از رازیانه برای تسکین چشم های خسته

می توانید دم کرده رازیانه را با نمک به صورت موضعی استفاده کنید.

نحوه استفاده:

یک تکه پنبه را در دم کرده خیس کنید. به آرامی روی پلک های بسته بکشید.

مطالب مرتبط:

آیا رزماری واقعا حافظه و توانایی های شناختی را بهبود می بخشد؟

کالری هر عدد خرما+ آیا خرما برای سلامتی مفید است؟

10 ماده غذایی برای کمک به کاهش نفخ

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یازده =

دکمه بازگشت به بالا