;
بیماری هاسلامت

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه رو بشناسید

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه: سنگ کلیه یک بیماری است که ناشی از تشکیل سنگ‌های جامد در داخل کلیه‌ها است که می‌تواند علائمی از جمله درد شدید و عدم توانایی در ادرارکردن را به همراه داشته باشد. بیماری سنگ کلیه یک اختلال شایع در دستگاه ادراری است که ممکن است باعث درد، ناراحتی و علائم دیگر شود. این بیماری وقتی رخ می‌دهد که املاح و مواد معدنی موجود در ادرار به میزان زیادی تجمع پیدا کنند و به شکل سنگ‌های کوچک در کلیه شکل بگیرند. سنگ کلیه می‌تواند در طی فرایند ادرارکردن باعث ایجاد درد و ناراحتی برای فرد شود.

همه می‌دانیم که داشتن فعالیت و انجام ورزش برای سنگ کلیه خوب است و به دفع زودتر و راحت‌تر آن کمک می‌کند. سوال مهم این است: بهترین ورزش‌ها، برای کسانی که سنگ کلیه دارند، کدام هستند؟ کدام حرکات ورزشی بیشترین کمک را به دفع سنگ می‌کند؟در این مطلب از بخش سلامت در مجله اینترنتی گفتنی، به فواید ورزش در درمان سنگ کلیه و بهترین ورزش‌ها برای درمان سنگ کلیه بیماری می‌پردازیم.

این را هم بخوان: بهترین روش‌های شستشو چشم و راه تمیزکردن آن چیست؟

آیا ورزش به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند؟

به طور کلی پیاده روی و ورزش سبک در پیشگیری و دفع سنگ کلیه می‌تواند موثر باشد؛ اما خود ورزش معمولاً به عنوان یک درمان اولیه برای دفع سنگ کلیه‌ی حاد در نظر گرفته نمی‌شود. دفع سنگ کلیه به عواملی مانند اندازه سنگ، محل آن و آناتومی فردی بستگی دارد.

ورزش منظم عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد

ورزش منظم کمک می‌کند که همه اندام‌های بدن به درستی کار کنند. در مورد سنگ کلیه نیز ورزش می‌تواند موثر باشد. ورزش عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد و در نتیجه به رفع تعدادی از بیماری‌های مرتبط با کلیه کمک می‌کند.

این مطلب جالب رو ببین: سنگ کلیه با این نوشیدنی درمان می شود: خبر خوب برای کسانی که سنگ کلیه دارند!

این هم مفیده: بهترین زمان مصرف قرص ویتامین D: اینجوری بخور

ورزش از سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

ورزش منظم و ملایم در وهله اول، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ورزش‌های با شدت متوسط به بهبود عملکرد کلیه و همچنین به جلوگیری از بزرگ شدن بیشتر سنگ کمک خواهد کرد. ورزش های ملایم مانند دویدن و پرش می‌توانند احتمال چسبیدن نمک ها و مواد معدنی به سنگ را کاهش دهند و در نتیجه اندازه سنگ را کنترل کنند.

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه 1

عبور و دفع سنگ را راحت‌تر می‌کند

انجام ورزش به صورت مرتب، همچنین به فرآیند عبور سنگ‌های کوچک کلیه از طریق ادرار به طور طبیعی کمک می‌کند. در برخی موارد، سنگ‌ها به خودی خود از مجرای ادرار عبور نمی‌کنند و در یک مکان باقی می‌مانند. به عبارتی سنگ‌ها را نمی‌توان بدون کمک خارجی، دفع کرد. در چنین مواردی، تاثیر ورزش در دفع سنگ کلیه مشخص می‌شود و تمرینات ورزشی می‌تواند به تسهیل حرکت سنگ‌ها کمک کند تا بتواند آنها را از طریق ادرار از بدن خارج نماید.

نکته: در حالی که ورزش برای سنگ کلیه‌ی بیماران زیادی مفید و موثر است؛ اما برای برخی دیگر، تاثیری ندارد. گاهی اوقات سنگ کلیه بسیار بزرگ است و نمی‌تواند به طور طبیعی دفع شود، اما خبر خوب این است که ورزش محتاطانه می‌تواند در حرکت دادن سنگ‌‌ها به طور طبیعی مفید باشد. توصیه می‌کنیم که قبل از ورزش با پزشک‌تان مشورت کنید.

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه

کدام ورزش ها برای دفع سنگ کلیه مناسب است؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم ورزش می‌تواند به افراد مبتلا به سنگ کلیه کمک کند تا بهتر با بیماری خود مبارزه کنند و یا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند. معمولاً ورزش‌هایی که شکم و کلیه‌ها را تحت فشار قرار دهند را توصیه نمی‌کنیم.

فعالیت‌های شدید می‌تواند باعث شود که سنگ‌ها دیواره‌های دستگاه ادراری را تحریک کنند. چنین فعالیت‌های بدنی سنگینی، می‌تواند درد ناشی از سنگ کلیه را بدتر کند. در ادامه چند ورزش‌ برای سنگ کلیه معرفی می‌کنیم. این ورزش‌ها بهترین گزینه برای دفع سنگ کلیه به حساب می‌آیند.

۱. بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه-پیاده روی

پیاده روی یک شکل بسیار ایمن و آسان از ورزش است که تقریبا برای همه‌ی افراد مناسب خواهد بود. پیاده روی را می‌توان در هر مکان و در هر زمان انجام داد. افرادی که اصلاً سابقه‌ی ورزشی نداشته‌اند، می‌توانند کار خود را با یک پیاده‌روی کوتاه، آسان و پنج دقیقه‌ای شروع کنند و سپس آن را به ۱۰ دقیقه افزایش دهند. توصیه می‌کنیم که مراقب بدن خود باشید و حواس‌تان به علائم درد یا ناراحتی باشد. اگر همه چیز درست پیش رفت، به آرامی مدت پیاده روی‌تان را افزایش دهید.

بهترین ورزش ها برای درمان سنگ کلیه-پیاده روی

این مطلب هم مفیده: ترجمه جواب آزمایش خون: اگر می خواهید از جواب آزمایش سر در بیارید!

۲. تمرینات یوگا و انعطاف پذیری

این تمرینات به بدن کمک می‌کنند تا انعطاف بیشتری داشته باشند و تمرینات تنفسی برای مدیریت درد یا استرس مفید هستند؛ شما می‌توانید یوگا را به صورت روزانه انجام دهید. مدیتیشن و یوگا به دور نگه داشتن ذهن از استرس و تنش کمک می‌کند. به طور کلی این ورزش برای سنگ کلیه می‌تواند بسیار مفید باشد.

۳. رقص

موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و به آرامی برقصید. رقص یک ورزش شدید نیست و می‌تواند بسیار مفرح و نشاط آور باشد؛ می‌توانید حتی با خانواده یا دوستان از رقص لذت ببرید. توصیه می‌کنیم از این ورزش برای سنگ کلیه غافل نشوید.

۴. شنا

شنا یک شکل عالی از ورزش است که برای همه افراد هم سودمند خواهد بود. از آنجایی که آب، فشار کمی به مفاصل می‌آورد، پس این ورزش برای سنگ کلیه، گزینه بسیار خوبی است.

اگر سنگ کلیه دارید یا حتی اگر سابقه‌ی این بیماری را دارید (کلیه‌هایتان سنگ ساز است)، ورزش و فعالیت‌های خاصی وجود دارد که حتما باید با احتیاط، آن‌ها را انجام دهید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید تا خطر و آسیب‌دیدگی را کاهش دهید.

 

این مطالب هم جالبه:

درمان غلظت خون: برای غلظت خون چه بخوریم؟

عادت‌های خوب اما مضر که الکی از قدیم تو گوشمون خوندن!

در دوران بارداری تا چه میزان اضافه وزن طبیعی و مجاز است؟

بهترین روش های درمان گلودرد با دمنوش های گیاهی در منزل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا