;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

چرا عسل با گذشت زمان فاسد نمی شود؟

دلایل فاسد نشدن عسل: عسل علاوه بر طعم لذیذش، یکی از معدود غذاهای بی نظیری است که تقریباً نابود نشدنی است! مهم نیست که چه مدت نگهداری شود تا زمانی که به درستی نگهداری شود، خوراکی باقی می ماند. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه شوید.

همچنین بخوانید: خواص و فواید رازیانه چیست؟ چگونه مصرف می شود؟

چرا عسل خراب نمی شود؟

عسل دارای خواص بی نظیری است که آن را به دارو و درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های مزمن تبدیل کرده است. خواص قوی در درمان زخم های باز، سوختگی ها و بیماری های تنفسی و گوارشی دارد.

تمدن های بشری کهن فواید عسل را می دانستند و از آن برای کارهای استثنایی استفاده می کردند! می گویند بابلی ها مردگان خود را با عسل دفن می کردند و اسکندر مقدونی را در تابوتی که تماماً از عسل ساخته شده بود مومیایی می کردند!

همچنین کشف شد که قدیمی ترین عسل تاریخ در گرجستان پیدا شده است که قدمت آن به بیش از 5000 سال می رسد! اما فرض کنید عسلی را پیدا کرده اید که قدمت آن به هزاران سال پیش می رسد، آیا آن را می خورید؟

خواص شیمیایی عسل!

دلایل فاسد نشدن عسل

همه می دانند که عسل قند است و حتماً در مورد فواید جایگزینی قندهای مصنوعی با عسل برای شیرین کردن نوشیدنی ها و غذاهای مختلف شنیده اید که ثابت شده است که این توصیه همیشه برای بدن مفید نیست زیرا عسل حاوی مقدار مناسبی قند است. و گاهی اوقات از برخی شیرین کننده های مصنوعی فراتر می رود.

اگرچه شکر سفید دانه بندی شده با عسل متفاوت است، اما در نهایت شکر است. یکی از خصوصیات شکر این است که ترکیبی جاذب رطوبت است یعنی در حالت طبیعی رطوبت و آب زیادی ندارد. این بدان معنی است که تعداد کمی از باکتری ها و میکروارگانیسم ها قادر به زندگی در این محیط کم رطوبت هستند.

و با توجه به این که عسل یک ترکیب کم رطوبت است، احتمال زنده ماندن و زندگی میکروارگانیسم ها در آن بسیار کم و حتی نادر است و اگر این اتفاق بیفتد اغلب به دلیل نیاز به رطوبت سریع می میرند.

از این رو عسل غذایی بود که فاسد نمی شد. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود این غذا برای همیشه خوب باشد، به اسیدیته عسل مربوط می شود. PH عسل زنبور عسل بین 3-4.5 (مخصوصاً 3.26-4.48) است. بسیار اسیدی است که تقریباً همه میکروارگانیسم های موجود در این محیط را از بین می برد!

عواملی که به کاهش رطوبت عسل زنبور عسل کمک می کنند

زنبورها تکنیک خاصی برای خشک کردن شهد با بال زدن سریع دارند. روش زنبورها در انتقال شهد به کندو به این صورت است که آن را در شکم خود ذخیره می کنند و سپس دوباره آن را بازیابی می کنند. در معده زنبورها، آنزیم گلوکز اکسیداز به شهد اضافه می شود که از طریق برگشت از شکم خارج می شود.

این آنزیم همراه با شهد شکسته، اسید گلوکونیک و پراکسید هیدروژن تولید می کند. پراکسید هیدروژن هر میکروارگانیسمی را که سعی می کند در عسل زندگی کند را از بین می برد. این بدان معناست که ترکیب شیمیایی و آنزیمی عسل مانع از فساد هر موجود زنده و زندگی در آن می شود.

ذخیره سازی

دلایل فاسد نشدن عسل

عسل در صورت نگهداری نادرست به راحتی فاسد می شود. به این معنی که ترکیبی رطوبت سنجی است، یعنی در صورت وجود رطوبت در اطراف خود، قادر به جذب رطوبت در حالت طبیعی است. بنابراین بسته های عسل باید به خوبی بسته شود تا آب به آن نرسد و در جای خشک نگهداری شود.

کریستال

دلایل فاسد نشدن عسل 

گاهی اوقات کریستال های قند روی سطح ظرف عسل مشاهده می شود این بدان معنا نیست که دیگر خوراکی نیست یا فاسد شده است بلکه برخی از اشتباهات بسته بندی در هنگام فیلتر کردن عسل منجر به باقی ماندن برخی از ذرات می شود که در هنگام نگهداری باعث کریستال شدن روی سطح آن می شود. برای دوره های طولانی

برای جلوگیری از این روند، توصیه می شود عسل را در یخچال نگهداری نکنید. در دماهای متوسط ​​بالا، عسل در برابر تبلور بهتر مقاومت می کند، اما در دماهای پایین تر سریعتر متبلور می شود.

درست است که عسل زنبور عسل فاسد نمی شود، اما این بدان معنا نیست که حاوی میکروب هایی مانند کلستریدیوم لوتئولینوم نیست. این نوع برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال مضر در نظر گرفته نمی شود.

بنابراین توصیه می شود به کودکان زیر یک سال عسل داده نشود تا در معرض مسمومیت با این میکروب قرار نگیرند.

بنابراین، آیا می توانید عسلی را بخورید که 5000 سال ذخیره شده است؟ پاسخ: بله! به شرطی که به درستی و به دور از رطوبت نگهداری شود.

لینک های مرتبط:

آیا آب گشنیز به خواب بهتر کمک می کند؟

11 درمان خانگی برای بوی بد زیر بغل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − شش =

دکمه بازگشت به بالا