;
سلامتبیماری ها

چرا معمولاً واکسن ها بالای بازو تزریق می شوند؟

در طول سال گذشته و امسال، میلیون‌ها نفر برای دریافت واکسن کووید-19 تزریق در بالای بازوی خود را تجربه کرده اند. اما این سوال در اینجا مطرح می شود و شاید تا به حال به این موضوع فکر کرده باشید که چرا به طور خاص روی بازو واکسن می زنیم؟ ما در بخش سلامت علت را به شما خواهیم گفت. بنابراین با مجله گفتنی همراه باشید.

چرا واکسیناسیون و واکسن در قسمت بالایی بازو تزریق می شود؟

همچنین بدانید:بهترین فصل برای تزریق واکسن آنفولانزا چه زمانی است؟

اول از همه، باید توجه داشت که بیشتر، اما نه همه‌ی واکسن ها به عضله داده می شود که این به عنوان تزریق عضلانی شناخته می شود. برخی از انواع دیگر واکسن ها مانند واکسن روتاویروس به صورت قطره در دهان تزریق می شوند.

واکسن های دیگر مانند سرخک، اوریون و سرخجه دقیقا زیر پوست تزریق می شوند. با این حال، بیشتر انواع واکسیناسیون ها به عضله داده می شود.

 اهمیت زدن واکسن به عضلات چیست؟ به طور خاص در عضله دلتوئید واقع در بازو؟

سلول های ایمنی عضلانی-علت تزریق واکسن در بازو

همچنین جالب است: 5 علامت دیابت که کمتر شناخته شده: از شوره سر تا بهبود بینایی

ماهیچه ها محل ایده آلی برای تزریق واکسن هستند زیرا بافت عضلانی حاوی سلول های ایمنی مهم است. این سلول های ایمنی یک آنتی ژن را تشخیص می دهند که یک قطعه کوچک از ویروس یا باکتری است که از طریق واکسیناسیون به بدن وارد می شود تا پاسخ ایمنی را تحریک کند.

در مورد واکسن‌های COVID-19، معرفی یک آنتی ژن نیست، بلکه تجویز طرحی برای تولید آنتی‌ژن است.

سلول های ایمنی در بافت ماهیچه ای این آنتی ژن ها را می گیرند و به غدد لنفاوی ارائه می کنند. تزریق واکسن به بافت عضلانی آن را موضعی نگه می‌دارد و به سلول‌های ایمنی اجازه می‌دهد زنگ خطر را به صدا درآورند و به سایر سلول‌های ایمنی اعلام کنند که شروع به کار کنند.

هنگامی که واکسیناسیون توسط سلول های ایمنی در عضله شناسایی شد، این سلول ها آنتی ژن را به عروق لنفاوی حمل می کنند که سلول های ایمنی حامل آنتی ژن را به غدد لنفاوی منتقل می کنند.

غدد لنفاوی، که اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن ما هستند، حاوی سلول‌های ایمنی بیشتری هستند که آنتی‌ژن‌های موجود در واکسن‌ها را تشخیص می‌دهند و فرآیند ایمنی برای تولید آنتی‌بادی‌ها را آغاز می‌کنند.

خوشه های غدد لنفاوی در نواحی نزدیک به محل هایی که واکسن تزریق شده است قرار دارند. برای مثال، بسیاری از واکسن‌ها به عضله دلتوئید تزریق می‌شوند، زیرا نزدیک به غدد لنفاوی درست زیر بغل است.

به همین ترتیب در کشاله ران، زمانی که واکسن‌ها در این ناحیه تزریق می‌شوند، عروق لنفاوی برای رسیدن به غدد لنفاوی در کشاله ران مجبور نیستند مسافت زیادی را طی کنند.

عضلات تحریک را در جای خود نگه می دارند

بافت‌های عضلانی نیز تمایل دارند واکنش‌های پیوند را موضعی نگه دارند. تزریق آن به عضله دلتوئید ممکن است باعث التهاب یا درد موضعی در محل تزریق شود.

اگر واکسن های خاصی به بافت چربی تزریق شوند، احتمال تحریک و واکنش التهابی افزایش می یابد زیرا بافت چربی جریان خون ضعیفی از بافت عضلانی دارد و در نتیجه برخی از اجزای واکسن جذب ضعیفی دارند.

واکسن هایی که شامل استفاده از ادجوانت ها هستند – یا موادی که پاسخ ایمنی به آنتی ژن را تقویت می کنند – باید در ماهیچه ها تزریق شوند تا از تحریک و التهاب گسترده جلوگیری شود. ادجوانت ها به روش های مختلفی برای تحریک یک پاسخ ایمنی قوی تر عمل می کنند.

یکی دیگر از عوامل مهم در محل تزریق واکسن اندازه ماهیچه است

بزرگسالان و کودکان سه سال و بزرگ تر تمایل به دریافت واکسیناسیون در قسمت بالای بازو در عضله دلتوئید دارند. کودکان کوچک تر واکسیناسیون خود را در وسط ران دریافت می کنند، زیرا عضلات بازوی آن ها کوچک تر و کمتر توسعه یافته است.

نکته پایانی-علت تزریق واکسن در بازو

این است که دریافت واکسیناسیون در ناحیه بازو برای بهورز و گیرنده واکسیناسیون آسان‌تر و سریع‌تر است، به‌ویژه در مورد واکسیناسیون علیه بیماری‌های همه‌گیر، یعنی بیشترین تعداد واکسیناسیون ممکن در زمان کوتاهی میسر خواهد شد.

لینک های مرتبط:

درمان چین و چروک با تزریق هیالورونیک: چرا از بوتاکس بهتر و

پولیپ روده بزرگ و علائمی که باید بدانید

سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا