;
سلامتبیماری ها

سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

سوزش و درد در آلت تناسلی: اصطکاک، آلرژی و عفونت های تناسلی اغلب باعث ناراحتی در آلت تناسلی می شوند. خوشبختانه اکثر این شرایط را می توان به سرعت برطرف کرد. اندام های تناسلی مردانه و زنانه از حساس ترین قسمت های بدن هستند. سوزش و درد در آلت تناسلی باعث ناراحتی و نگرانی شدید در مردان به خصوص در هنگام رابطه جنسی می شود. احساس سوزش و درد در آلت تناسلی می تواند در سطح قاعده، بدن، غده یا پوست ختنه گاه رخ دهد. این عارضه مردان را در هر سنی درگیر می کند و شدت آن بسته به علت زمینه ای متفاوت است. معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شود یا به تدریج بدتر می شود. در بیشتر موارد با قرمزی، خارش و تورم همراه هستند. به طور مشابه، این ناراحتی ها می توانند ادرار کردن و نعوظ را دشوار کنند.

علل سوزش و درد در آلت تناسلی از صدمات و حوادث تا عفونت ها و فرآیندهای التهابی متغیر است. پوست این ناحیه بسیار ظریف و حساس است، بنابراین باید مراقب باشید. با بخش سلامت از وبسایت گفتنی همراه باشید.

همچنین بخوانید: درمان بی میلی جنسی: چگونه میل جنسی مان را افزایش دهیم؟

علل سوزش و درد در آلت تناسلی عبارتند از:

1. اصطکاک

اصطکاک با لباس زیر یکی از دلایل رایج سوزش در ناحیه سر و ساقه آلت تناسلی است. این ناراحتی می تواند همراه با قرمزی و خارش در ناحیه آسیب دیده ظاهر شود. آب و هوای گرم و مرطوب و همچنین استفاده از لباس های زیر تنگ و مصنوعی این خطر را افزایش می دهد.

تحقیقات تأیید می کند که اصطکاک حاصل از مقاربت بدون روغن کاری می تواند باعث ناراحتی در ناحیه تناسلی شود. در بیشتر موارد، پس از تماس جنسی، با سوزش و درد شدید در غده و پوست ختنه گاه ظاهر می شود. همچنین خودارضایی مداوم و بیش از حد می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

همچنین بخوانید: همه چیز درباره درد مزمن: درد مزمن چگونه درمان می شود؟

2. واکنش آلرژیک-سوزش و درد در آلت تناسلی

مانند هر ناحیه دیگری از بدن، ناحیه تناسلی مردانه از واکنش های آلرژیک مستثنی نیست. از این نظر، آلرژی معمولاً پس از تماس مستقیم با صابون، محصول پاک کننده، کاندوم، ضد انزال و حتی لباس زیر مصنوعی ظاهر می شود.

سوزش و خارش شدید آلت تناسلی از علائم معمول واکنش های آلرژیک است . برخی از افراد ممکن است در موارد شدید قرمزی و تورم را تجربه کنند. تشخیص این که چه چیزی باعث آلرژی می شود برای جلوگیری از تماس مستقیم بسیار مهم است.

3. آلرژی به کاندوم

آلرژی به مواد کاندوم دلیل غیرمعمولی برای خارش آلت تناسلی نیست.
اصطلاح بالانیت به التهاب آلت تناسلی اشاره دارد، در حالی که بالانوپوستیت التهاب آلت تناسلی و پوست ختنه گاه را توصیف می کند. مطالعات تأیید می کنند که بالانیت حاد می تواند منشا عفونی، تحریک کننده، آلرژیک یا تروماتیک داشته باشد. این می تواند در هر سنی رخ دهد و در مردان ختنه نشده شایع تر است.

شایع ترین علل عفونی بالانیت است که با درد، سوزش، خارش و ترشحات پیشانی ظاهر می شود. به طور مشابه، لنفادنوپاتی اینگوینال و ضایعات اولسراتیو ممکن است ظاهر شوند که نیاز به مراقبت حرفه ای را برجسته می کند.

همچنین مطالعه کنید: علل سردمزاجی زنان: شایع ترین دلایل میل جنسی کم در زنان

4. بیماری های مقاربتی-سوزش و درد در آلت تناسلی

درد و سوزش آلت تناسلی از علائم شایع بیماری های مقاربتی (STDs) است. این شرایط نتیجه هجوم میکروارگانیسم های بیماری زا در طی تماس صمیمی است. آنها در مردانی که بیش از یک شریک جنسی دارند و در افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر است. طبق آمار، سیفلیس، سوزاک، زخم سفید، کلامیدیا، تبخال تناسلی، لنفوگرانولوم ونرئوم، HPV و تریکومونیازیس اصلی ترین بیماری های مقاربتی هستند.

سایر علائم سوزش و درد در آلت تناسلی عبارتند از:

_تب
_ناراحتی هنگام ادرار کردن
_بثورات روی پوست
_ترشحات چرکی یا سفید رنگ
_توده ها، زخم ها یا ضایعات در اندام تناسلی
_علائم و نشانه ها معمولاً پس از چند روز تماس جنسی ظاهر می شوند. با این حال، STD ها می توانند بدون علامت باشند.

5. عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری در زنان شایع تر است، اما در مردان نیز دیده می شود. برخی از عوامل خطر عبارتند از ختنه نشدن، داشتن سیستم ایمنی ضعیف و داشتن رابطه جنسی مقعدی.

عفونت مجرای ادرار را اورتریت و عفونت مثانه را سیستیت می نامند. در هر دو مورد، مردان معمولاً سوزش مداوم در آلت تناسلی را گزارش می کنند که هنگام ادرار بدتر می شود.

سایر علائم رایج عبارتند از:

_تب
_خون در ادرار
_نیاز مداوم به ادرار کردن
_درد در قسمت پایین شکم
_ادرار تیره با بوی قوی یا نامطبوع

6. بیماری پیرونی-سوزش و درد در آلت تناسلی

این یک اختلال بافت همبند اکتسابی است که با ظاهر شدن یک پلاک فیبری در پشت آلت تناسلی مشخص می شود. تحقیقات تأیید می کند که این وضعیت با درد آلت تناسلی در حین نعوظ و انحنای پشتی بدن عضو ظاهر می شود.

بیماری پیرونی اغلب در مردان بین 50 تا 55 سال دیده می شود. این وضعیت معمولاً مانع از عمل جنسی می شود و در اکثر بیماران تغییرات روانی جدی ایجاد می کند. این آسیب شناسی با بیماری دوپویترن، دیابت، فشار خون بالا و آرتریت همراه است.

7. پریاپیسم

اصطلاح پریاپیسم برای توصیف نعوظ پایدار و دردناک ساقه آلت تناسلی استفاده می شود. این حالت به طور خود به خود و بدون هیچ گونه تحریک جنسی و حتی چند ساعت پس از رابطه جنسی ظاهر می شود. این می تواند ایسکمیک یا غیر ایسکمیک باشد که اولین شکل آن شایع ترین است.  آلت تناسلی به مدت چندین ساعت سفت و بدون امکان شل شدن خواهد بود. علاوه بر این، معمولاً دردی وجود دارد که در طی چند ساعت بدتر می شود.

برخی از علل این وضعیت شامل موارد زیر است:

سرطان خون
نقرس یا آمیلوئیدوز
مولتیپل میلوما
آسیب نخاعی
بیماری سلول داسی‌شکل
استفاده از ماری جوانا و کوکائین
نیش عنکبوت و عقرب
ضربه به آلت تناسلی یا پرینه
به طور مشابه، پریاپیسم عارضه جانبی برخی داروها مانند آلپوستادیل، فلوکستین، ریسپریدون، الانزاپین، وارفارین و هپارین است. پریاپیسم ایسکمیک یک اورژانس پزشکی است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به اختلال نعوظ شود.

8. جراحات

ضربه و ضربه به آلت تناسلی یکی از علل شایع درد و سوزش در این ناحیه است. در موارد خفیف، ناراحتی معمولاً پس از چند روز از بین می رود.

آلت تناسلی در شرایط زیر ممکن است آسیب ببیند:

سقوط
می سوزد
تصادفات رانندگی
رابطه جنسی با شدت بالا
استفاده از حلقه ها برای طولانی کردن نعوظ
قرار دادن اجسام در مجرای ادرار
وجود خون در ادرار و ناراحتی هنگام ادرار کردن می تواند نشان دهنده آسیب جدی تری باشد. در صورت وجود این علائم در مشورت با پزشک متخصص تردید نکنید.

9. فیموز و پارافیموز

فیموز ناتوانی در عقب کشیدن پوست ختنه گاه است، در حالی که در پارافیموز، وقتی پوست ختنه گاه جمع می شود، به دام می افتد و به موقعیت اولیه خود باز نمی گردد. فیموز در کودکان تا 5 سال طبیعی است، با این حال، می تواند در بزرگسالان مبتلا به بالانوپوستیت یا تحریک طولانی مدت پوست ختنه گاه ظاهر شود.

از سوی دیگر، پارافیموز یک اورژانس پزشکی در نظر گرفته می شود. کشش آن بر روی گلدان می تواند منجر به نکروز بافت شود. در هر دو حالت، بیماران ممکن است درد و ناراحتی آلت تناسلی را گزارش کنند که با گذشت زمان بدتر می شود.

10. سرطان

بر اساس مطالعات، سرطان آلت تناسلی یک بیماری نادر است که 2 تا 5 درصد از تومورهای دستگاه ادراری تناسلی مردان را تشکیل می دهد. در بیشتر موارد، به صورت یک ضایعه قابل مشاهده در آلت تناسلی که به یک زخم نامنظم تبدیل می شود، همراه با درد و بوی بد ظاهر می شود. این وضعیت در مردان بالای 50 سال رخ می دهد. برخی از عوامل خطر عبارتند از: سیگار کشیدن، ختنه نشدن، عفونت HPV و بهداشت ضعیف دستگاه تناسلی.

سوزش و درد در آلت تناسلی

صدمات وارده به آلت تناسلی می‌تواند استراحت نسبی را وادار کند تا باعث التهاب زدایی ناحیه شود. درمان ناراحتی و درد آلت تناسلی به شرایط یا بیماری زمینه ای بستگی دارد . به طور کلی رعایت بهداشت غده و پوست ختنه‌گاه، استفاده از لباس‌های نخی نرم و استفاده از روان‌کننده در هنگام رابطه جنسی توصیه می‌شود.

با شناسایی ماده محرک می توان از واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد. به نوبه خود، عفونت های مقاربتی، عفونت های دستگاه ادراری و بالانیت عفونی با آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها یا ضد انگل ها درمان می شوند. برخی از داروهای ضد ویروسی در کاهش شیوع تبخال و HPV مفید هستند. بیماری پیرونی به درمان جراحی برای تنظیم انحنای آلت تناسلی و کاهش درد در حین نعوظ نیاز دارد. به طور مشابه، در بیشتر موارد پریاپیسم، خون انباشته شده باید با سوزن تخلیه شود تا از عوارض ایسکمیک جلوگیری شود.

درمان فیموز و پارافیموز به شدت تصویر بالینی بستگی دارد. در برخی از مردان مبتلا به فیموز، از کرم‌های استروئیدی برای تسهیل انقباض استفاده می‌شود، در حالی که در پارافیموز ممکن است برش‌های جراحی کوچکی لازم باشد. به نوبه خود، سرطان آلت تناسلی به برداشتن جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی نیاز دارد. درد و سوزش در آلت تناسلی علائمی هستند که هشدار می دهند مشکلی در ناحیه تناسلی وجود دارد . این تظاهرات را نباید دست کم گرفت، زیرا می توانند هر چیزی از عفونت دستگاه تناسلی تا وجود سرطان را نشان دهند. به همین دلیل، مراجعه به پزشک در صورت وجود این علائم حیاتی است.

لینک های بیشتر: 

5 علامت دیابت که کمتر شناخته شده: از شوره سر تا بهبود بینایی

روغن گل گاوزبان از درمان خشکی پوست تا جلوگیری از ریزش مو

آیا آب به کاهش وزن کمک می کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا