;
سلامتبیماری ها

پولیپ روده بزرگ و علائمی که باید بدانید

پولیپ روده بزرگ

از آن جایی که در ابتدا پولیپ ها معمولاً بدون علامت و بدون درد هستند، اغلب با انجام سایر آزمایشات ثانویه کشف می شوند. ممکن است در برخی مواقع نام پولیپ روده بزرگ را شنیده باشید. حتی ممکن است که خود شما از آن ها رنج ببرید یا فردی در حلقه نزدیکان شما از آن ها رنج برده باشد. آیا این پولیپ ها جدی هستند؟ نگران نباشید، پولیپ های روده بزرگ اغلب خوش خیم هستند. با این حال، آن ها را نباید نادیده گرفت، زیرا برخی در دراز مدت می توانند به سرطان تبدیل شوند. با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

پولیپ روده بزرگ چیست؟

پولیپ روده بزرگ

اگر در هر زمانی پزشک شما را با پولیپ روده بزرگ تشخیص داد، ممکن است گیج شوید و بپرسید این چیست. آیا آن ها توده هستند؟ آیا این یک نوع عفونت است؟ در واقع این بیماری بسیار رایج است، این یک رشد غیر طبیعی در دیواره های روده بزرگ است.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

پولیپ روده بزرگ-پولیپ روده بزرگ چیست؟

این ناحیه در مواقعی در برابر باکتری ها و التهاب ها بسیار آسیب پذیر است . بنابراین عجیب نیست که گاهی این عارضه ظاهر شود. شما نباید نگران باشید یا به بدترین چیز فکر کنید. همان طور که اشاره کردیم، بیشتر پولیپ ها خوش خیم هستند. با این حال، برای تشخیص آن ها نیاز به برخی روش های مداخله ای مانند کولونوسکوپی است.

همچنین لازم به ذکر است که پولیپ هایی که شکل صاف تری دارند، بیشتر در معرض سرطان هستند. اما یک بار دیگر تأکید می کنیم که نباید نگران باشید، درمان وجود دارد و به طور کلی تقریباً همیشه خوش خیم هستند.

بخوانید: چرا روی ناخن هایم خط ایجاد می شود و چگونه آن ها را از بین ببرم؟

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ روده بزرگ هستند؟

افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض مشکلات سلامتی مانند پولیپ روده بزرگ هستند. آنان بیشتر از دیگران مستعد هستند. این عواملی که اکنون به آن ها اشاره می کنیم فقط نشان دهنده هستند، اما هرگز تعیین کننده نیستند، باید روشن باشد.

گاهی اوقات ممکن است پولیپ روده بزرگ برای شما تشخیص داده شود و هیچ کدام از این سوابق را نداشته باشید، اما معمولاً مهم است که این موارد را در نظر داشته باشید:

سیگاری بودن
الکل بنوشید
اضافه وزن
سن بالای 50 سال
مبتلا به دیابت نوع دوم کنترل نشده
داشتن سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ
داشتن یک زندگی بسیار کم تحرک و پیروی از یک رژیم غذایی نادرست و پرچرب

 علائم پولیپ روده بزرگ

اکثر پولیپ های روده بزرگ معمولاً بدون علامت هستند، به خصوص در ابتدای شروع، زمانی که در حال شکل گیری هستند. آن ها درد ایجاد نمی کنند و از آن جایی که در ابتدا کوچک هستند، مشکلی برای عملکرد مطلوب روده بزرگ ایجاد نمی کنند.

با این حال، از آن جایی که آن ها بزرگتر هستند، می توانند روی مدفوع تاثیر بگذارند. خونریزی نشانه بعدی است. پس از آن اولین سرنخ ها دیده می شود. بنابراین به این داده ها توجه داشته باشید:

رنگ مدفوعتان بسیار تیره شده است
با درک این که هنگام تمیز کردن خود، خون در رکتوم وجود دارد
احساس سوزش و درد هنگام اجابت مزاج
با خوردن چاشنی های تند احساس سوزش درونی خاصی دارید

همچنین بخوانید: چرا همیشه بی حالم؟+علل خستگی و بی حالی مفرط

تأکید بر این واقعیت مهم است که بسیاری از افراد وجود دارند که پولیپ آن ها تقریباً به طور تصادفی، زمانی که انواع دیگر آزمایشات ثانویه انجام می شود، کشف می شود.

هنگامی که پزشک شما باید برای بررسی فراوانی و تعداد آن ها آزمایش شما را انجام دهد، باید بدانید که کولونوسکوپی انجام دهید. این تست راحت نیست، اما بسیار موثر است. نگران نباشید و همیشه دستورالعمل های نشان داده شده توسط متخصصان را دنبال کنید.

پولیپ روده بزرگ-کولونوسکوپی

به طور کلی، پزشک همیشه انتخاب می کند که پولیپ های روده بزرگ را با جراحی از بین ببرد. در دراز مدت آن ها می توانند به نوع سرطان زا تبدیل شوند، بنابراین ارزش دارد که از شر آن ها خلاص شوید. نگران نباشید، همیشه نتایج خوبی حاصل می شود و بیماران به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

آیا می توانم به نحوی از پولیپ روده بزرگ جلوگیری کنم؟

پولیپ روده بزرگ را نمی توان 100% پیشگیری کرد . هیچ تکنیک یا مکملی وجود ندارد که به شما اجازه دهد از این نوع واقعیت اجتناب کنید. اما در صورت رعایت عادات سبک زندگی صحیح و سالم می توان از بروز آن در برخی موارد جلوگیری کرد.

_سالم غذا بخورید و وزن خود را مطابق با شاخص توده بدنی خود حفظ کنید

بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید که به شما امکان می دهد از سلامت روده بزرگ و به طور کلی دستگاه گوارش خود مراقبت کنید.

_از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از فیبر پیروی کنید

زیرا به بهبود کمک می کند. در واقع، بر اساس مطالعه ای که در مجله تحقیقات سرطان گوارش منتشر شده است، مصرف کم این ماده غذایی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. این به عنوان مثال در میوه ها(به ویژه پوست آن ها)، غلات (مانند بلغور جو دوسر) و سبزیجات یافت می شود.
از این نظر، ممکن است توصیه شود که پروبیوتیک ها را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همان طور که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند، این ها به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند. برخی از نمونه ها شیر یا ماست هستند.

عادات بد مانند دخانیات و الکل را حتما حذف کنید

بی تحرکی را کنار بگذارید. برای حفظ وزن سالم و به طور کلی تناسب اندام بهتر، ورزش بیشتری انجام دهید. برای مراقبت از روده بزرگ و حفظ سلامت روزانه خود ارزش این را دارد که این نکات را در نظر داشته باشید. البته در صورت کوچکترین علامت، مراجعه به پزشک برای معاینه ضروری است.

لینک های مرتبط: 

سوزش و درد در آلت تناسلی: آیا ختنه کردن خوب است؟

9 علامتی که نشان می دهد کبد ملتهب دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 1 =

دکمه بازگشت به بالا