;
تناسب اندام و تغذیهسلامت

 کاهش وزن در ماه رمضان چطور امکان دارد؟

کاهش وزن در ماه رمضان نسبت به سایر ماه‌ها می‌تواند سهل‌الوصول‌تر باشد؛ اما به‌شرط داشتن یک رژیم غذایی سالم. بسیاری از افرادی که اضافه‌وزن دارند، با رسیدن ماه رمضان، تصمیم به لاغری می‌گیرند. متاسفانه در اکثر موارد بسیاری از این افراد موفق به کاهش وزن نمی‌شوند و حتی برعکس، وزن هم اضافه می‌کنند. دلیل این امر هم نداشتن رژیم غذایی اصولی و سالم است.

تصور غلطی که بیشتر افراد به آن دچار هستند، این است که به‌دلیل این‌که در طول روز چیزی نمی‌خورند، پرخوری بین وعده افطار تا سحری باعث چاقی نمی‌شود؛ در صورتی که اصلا چنین نیست. بنابراین اگر شما هم قصد کاهش وزن در ماه رمضان را دارید، سلامت امروز می‌تواند برایتان مفید باشد. با مجله گفتنی همراه باشید.

جالب است: قرص آهن باعث چاقی خواهد شد؟ اگر چاقی یا اضافه وزن داریم چه کنیم؟

 کاهش وزن در ماه رمضان:

با توجه به این‌که در ماه رمضان، ساعات طولانی بدون خوردن و نوشیدن می‌گذرد، زمان خوبی برای کاهش وزن و لاغری‌ست. البته رسیدن به این هدف، نیازمند داشتن عادات صحیح و اصلاح سبک زندگی، شامل رژیم غذایی و تحرک است. در ادامه روش‌های کاربردی و موثری را به شما معرفی می‌کنیم که با عمل به آن‌ها، می‌توانید در ماه رمضان به وزن ایده‌آل خود برسید.

شاید جالب باشد: دمنوش های مفید برای مشکلات گوارشی یا عطش و تشنگی که بسیار مفید هستند!

در مصرف قند دقت کنید

کاهش وزن در ماه رمضان: اگر قصد کاهش وزن در ماه رمضان را دارید، اولین چیزی که باید در مصرف آن بسیار دقت کنید، قند است. خوردن خوراکی‌های قندی و شیرینی زیاد، یکی از عوامل اصلی چاقی‌ست؛ بنابراین اگر تصور می‌کنید که بعد از افطار برای خوردن هر نوع خوراکی شیرینی آزاد هستید و تاثیری در افزایش وزن شما نخواهد داشت، کاملا در اشتباهید. حتی در خوردن شیرینی‌های طبیعی مثل خرما هم بهتر است زیاده‌روی نکنید.

 

همچنین جالب است: تقویت مغز و هوش جنین: باید برای هوش جنین چه بخوریم؟

بدتر از خوراکی شیرین و قندی، نوشیدنی‌های دارای قند، خصوصا نوشابه‌های گازدار هستند. بسیاری از افراد هنگام افطار حتما از نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های گازدار برای رفع عطش خود استفاده می‌کنند. در صورتی که شما هم جزو این دسته از افراد هستید، به‌هیچ‌وجه خواستار کاهش وزن خود نباشید؛ زیرا با داشتن چنین عاداتی، محال است.

همچنین نوشیدنی‌های گازدار موجب دفع بیشتر ادرار می‌شوند و در نتیجه شما بیشتر احساس تشنگی خواهید داشت. پس نه‌تنها در ماه رمضان، بلکه همیشه از مصرف بیش ‌از حد شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها قندی جدا خودداری کنید.

شاید مفید باشد: خواص روغن اسطوخودوس اگر از فشار خون بالا و بی خوابی رنج می برید!

به‌اندازه کافی آب بنوشید

کاهش وزن در ماه رمضان: یکی از عوامل مهمی که در کاهش وزن تاثیر شگرفی دارد، نوشیدن آب کافی‌ است؛ بنابراین در ماه رمضان و بین وعده افطار تا سحری، حتما به‌میزان کافی آب بنوشید. این کار با دفع سموم بدن، به کاهش وزن کمک خواهد کرد. همچنین باعث می‌شود تا در طول روز کم‌تر احساس تشنگی کنید.

 کاهش وزن در ماه رمضان1: به‌اندازه کافی آب بنوشید

تحرک کافی داشته باشید

کاهش وزن در ماه رمضان: برخی به‌اشتباه تصور می‌کنند که برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان، باید تحرک خود را به حداقل برسانند. چنین تصوری اصلا صحیح نیست. داشتن تحرک کافی نه‌تنها به کاهش وزن در ماه رمضان کمک می‌کند، بلکه موجب حفظ سلامتی شما هم خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که در ماه رمضان ورزش‌های سنگین انجام دهید. با انجام حرکات و ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، ورزش‌ها کششی و تحرک در خانه هم می‌توانید به کاهش وزن خود کمک کنید.

همچنین بخوانید: گیاه جوان کننده که پیری را به تعویق می اندازد: کشف جدید پژوهشگران دانشگاه بالتیک

از غذاهای چرب غافل نشوید

کاهش وزن در ماه رمضان: اولین نکته‌ای که باید بدانید، این است که چربی‌های سالم بد نیستند و موجب چاقی نمی‌شوند. چربی‌های سالم مانند چربی موجود در مغزیجات، حتی به کم‌تر گرسنه‌شدن شما در طول روز کمک می‌کنند. این چربی‌های ناسالم هستند که باید از سبد غذایی شما حذف شوند.

برای کاهش وزن در ماه رمضان، از مصرف غذاهای بیش‌ از حد چرب و سرخ‌کردنی، خصوصا غذاهای آماده پرهیز کنید. چنین غذاهایی علاوه‌بر افزایش وزن، سبب تشنگی زیاد شما در طول روز خواهند شد. پس اگر به وزن و سلامت خود اهمیت می‌دهید، در مصرف بیش ‌از حد این غذاها تجدید نظر کنید.

 کاهش وزن در ماه رمضان4

حذف وعده سحری کمکی به کاهش وزن نمی‌کند

کاهش وزن در ماه رمضان: برخی به غلط تصور می‌کنند که با نخوردن سحری، لاغر می‌شوند. حذف وعده سحری نه‌تنها به لاغری هیچ کمکی نمی‌‌کند، بلکه موجب افزایش وزن هم خواهد شد. با نخوردن سحری، در وعده افطار بیشتر گرسنه خواهید بود؛ در نتیجه غذای بیشتری می‌خورید که همین امر موجب افزایش وزن می‌شود.

از دیگر عواقب منفی حذف‌کردن سحری، ضرر‌رساندن به سلامتی بدن است؛ چرا که در این صورت بدن شما مواد مورد نیاز خود را فقط در وعده افطار به دست می‌آورد. پس هرگز اهمیت خوردن سحری را فراموش نکنید.

برای افطار، غذای سبک بخورید

کاهش وزن در ماه رمضان: این‌که بخواهید به‌طور ناگهانی در وعده افطاری، کل گرسنگی روز را جبران کنید، کار اشتباهی‌ست. اگر قصد کاهش وزن در ماه رمضان دارید، سعی کنید افطار خود را با یک غذای سبک مانند سوپ سبزیجات شروع کنید. بعد از آن هم برای شام، بهتر است غذایی سالم و البته مقوی و حاوی پروتئین مصرف کنید. فراموش نکنید که برای کاهش وزن، باید اندازه وعده‌های غذایی خود را هم کنترل کنید.

مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید

کاهش وزن در ماه رمضان: در مفید‌بودن میوه و سبزیجات شکی نیست. مصرف سبزیجات تازه و میوه‌ها بین وعده افطار تا سحر کمک می‌کنند تا در طول روز، هم احساس سیری داشته باشید و هم کم‌تر دچار تشنگی شوید. همچنین خوردن میوه و سبزیجات باعث می‌شوند تا کم‌تر سراغ مواد غذایی ناسالم و چاق‌کننده بروید. از دیگر خواص خوردن سبزیجات تازه، داشتن روده‌ای سالم است. جالب است بدانید که یک‌سری پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که روده سالم جلوی افزایش وزن را می‌گیرد.

کاهش وزن در ماه رمضان2

غذاهایی مصرف کنید که به کاهش وزن کمک می‌کنند

کاهش وزن در ماه رمضان: مصرف یک‌سری نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سالم، می‌توانند تاثیر موثری در کاهش وزن داشته باشند. بنابراین شما می‌توانید با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی‌تان در ماه رمضان، به کاهش وزن خود کمک کنید. در ادامه یک‌سری از این خوراکی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

آب کرفس یک نوشیدنی بسیار مفید برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی بدن است. از طرفی هم این نوشیدنی جلوی احساس تشنگی شما در طول روز را می‌گیرد؛ بنابراین با مصرف آب کرفس در ماه رمضان، هم می‌توانید به کاهش وزن خود کمک کنید و هم در زمان روزه‌داری، میزان تشنگی خود را کاهش دهید.
گشنیز یکی از سبزیجاتی‌ست که در کاهش وزن تاثیر خوبی دارد. با مصرف گشنیز، سوخت و ساز بدن شما بیشتر می‌شود که همین موضوع به کاهش وزن کمک می‌کند.
غذاهای حاوی پروتئین مانند لبنیات و گوشت، علاوه‌بر این‌که نیاز بدن به پروتئین را تامین می‌کنند، برای کاهش وزن هم مفید هستند. مواد غذایی پروتئین‌دار، سبب از بین ‌رفتن اشتهای کاذب می‌شوند و در نتیجه نیاز شما به پرخوری را کاهش می‌دهند. این امر به‌تدریج در روند کاهش وزن موثر است.
زیره سبز هم یکی از خوراکی‌هایی‌ست که در لاغری تاثیر دارد. برای کاهش وزن می‌توانید دمنوش زیره سبز را در ماه رمضان بنوشید.
زنجبیل اشتها را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف زنجبیل در ماه رمضان جلوی پرخوری و در نتیجه افزایش وزن را می‌گیرد.

مطالبی که دیگران دوست داشتند:

کنترل قندخون با 15 روش طبیعی: این کارها به کنترل دیابت کمک می کنند

حفظ وزن در تعطیلات: چند راهکار برای اینکه در تطیلات چاق نشوید!

3 روغن گیاهی برای گرفتگی عضلات بعد از خستگی کاری یا ورزش که باید امتحان کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا