;
سلامتدرمان خانگی و گیاهان دارویی

7 گیاه سازگار برای مقابله با استرس

7 گیاه سازگار برای مقابله با استرس

گیاهان سازگار با استرس: گیاهانی که اصطلاحاً «تطبیقی» نامیده می شوند، به دلیل خواصی که برای مقابله با اثرات استرس دارند، توجه بسیاری از مصرف کنندگان را به خود جلب کرده اند. به طور خاص، اجزای آن باعث ایجاد حالت افزایش مقاومت در برابر علائم جسمی و روحی ناشی از افزایش کورتیزول می شود.

در واقع، یک مطالعه اخیر که در مجله Nutrients منتشر شده است، نشان می دهد که این گیاهان در درمان خستگی مزمن، زوال شناختی و محافظت از سیستم ایمنی مفید هستند. از این رو مکمل خوبی برای ارتقای سطح سلامت محسوب می شوند. بهترین گزینه ها کدامند؟ با بخش سلامت از مجله گفتنی همراه باشید.

حتما ببین: معمای شناسایی وسایل: 6 تا وسیله کنار تصویر رو تو اتاق پیدا کن

بهترین گیاهان سازگار در برابر استرس

همچنین بخوانید: 5 دمنوشی که به شما در درمان کبد چرب کمک می کند

استرس به عنوان یک حالت تنش فیزیکی یا عاطفی تعریف می شود. به بیان دقیق تر، این واکنش بدن به موقعیت هایی است که چالش یا تلاش قابل توجهی را ایجاد می کند. به نوعی، ظاهر آن می تواند به دفع موقعیت های خطرناک یا واکنش مناسب کمک کند. اما اگر بیش از حد باشد، بر سلامتی تأثیر می گذارد؛ نه تنها در سطح احساسی، بلکه در سطح ارگانیک. حضور مداوم آن باعث افزایش تولید هورمون هایی مانند کورتیزول می شود که با خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و مشکلات عصبی و غیره مرتبط است. از این رو نیاز به یادگیری مدیریت صحیح استرس است. به خصوص اگر به طور مکرر رخ دهد. برای انجام این کار، طیف گسترده ای از استراتژی ها وجود دارد که در میان آنها گیاهان سازگار هستند.

1. جینسینگ کره ای

گیاهان سازگار با استرس-جینسینگ کره ای

جینسینگ کره ای ( Panax ginseng ) یکی از محبوب ترین گیاهان سازگار در طب سنتی است. هم برای مبارزه با استرس و هم برای افزایش سطح انرژی استفاده می شود. در همین رابطه، تحقیقات به اشتراک گذاشته شده در مجله تحقیقات جینسینگ گزارش داد که این گیاه عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک را تثبیت می کند و شناخت را در افراد تحت استرس بالا بهبود می بخشد.

به نوبه خود، مطالعه دیگری به اشتراک گذاشته شده در سال 2017 نشان می دهد که این تنوع به عنوان یک عامل درمانی در برابر بیماری های ناشی از استرس (دیابت، اختلالات قلبی عروقی، اضطراب، افسردگی و غیره) عمل می کند.

جینسینگ کره ای گیاهی سازگار است. جینسینگ یک داروی کلاسیک از طب طبیعی است که هدف آن مبارزه با استرس است.

نحوه مصرف

مکمل های جینسینگ کره ای به صورت پودر، عصاره، تنتور و چای در دسترس هستند. تولید کنندگان اغلب دوزهای بین 5 تا 8 گرم در روز را پیشنهاد می کنند.با این حال، این ممکن است از ارائه به ارائه متفاوت باشد. بنابراین، توجه به برچسب محصول بسیار مهم است.

2. جینسینگ سیبری

گیاهان سازگار با استرس-جینسینگ سیبری

جینسینگ سیبری علیرغم نام محبوبش، نوعی جینسنگ نیست. با نام علمی Eleutherococcus senticosus، درختچه ای چوبی است که اغلب به عنوان آداپتوژن استفاده می شود. در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده که توسط مجله فیزیولوژی چینی به اشتراک گذاشته شد، مکمل این گیاه با افزایش ظرفیت استقامتی، افزایش عملکرد قلبی عروقی و صرفه جویی در مصرف گلیکوژن در مردانی که به صورت تفریحی آموزش دیده بودند، همراه بود.

اگرچه تحقیقات هنوز محدود است، یافته‌های تا به امروز نشان می‌دهد که Eleutherococcus senticosus واقعاً توانایی بدن برای پاسخ به استرس را بهبود می‌بخشد.

چگونگی مصرف

در حال حاضر، هیچ اطلاعات موثقی در مورد دوز بی خطر جینسینگ سیبری وجود ندارد. مکمل ها اغلب مخلوطی از گیاهان دیگر مانند آندروگرافیس و اکیناسه هستند. برای اطلاع از توصیه های مصرف، مراجعه به برچسب مهم است.
توجه: در صورت وجود بیماری های قلبی یا اختلالات هورمونی از قبل تشخیص داده شده از مصرف این مکمل باید اجتناب شود. همچنین اگر دارو مصرف می کنید.

3. ریشه مرال

ریشه مارال (Rhaponticum carthamoides) به دلیل غلظت فراوان آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی در طب عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات از طریق فیتوشیمی نشان می دهد که عصاره های آن به تقویت مقاومت در برابر استرس طولانی مدت کمک می کند. علاوه بر این، بدن را برای ریکاوری پس از فعالیت بدنی تحریک می کند.

نحوه مصرف

این گیاه به شکل مکمل در دسترس است: به صورت کپسول، تنتور یا عصاره مایع. اغلب در ترکیب با Rhodiola rosea، که یکی دیگر از گیاهان سازگار با استرس است، می آید. مقدار مصرف باید با گیاهپزشک یا سازنده مشورت شود.

4. شیساندرا

گیاهان سازگار با استرس-شیساندرا

شیساندرا (Schisandra chinensis) یکی از گیاهان آداپتوژن است که در طب سنتی چینی برای مقابله با استرس و اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه حیوانی که در Scientific Reports به اشتراک گذاشته شده است از اثرات آن در برابر این علائم پشتیبانی می کند. به طور خاص، محققان مشاهده کردند که مکمل با عصاره این گیاه به کاهش افسردگی و اختلالات شناختی ناشی از استرس خفیف غیرقابل پیش بینی مزمن (CUMS) کمک می کند.

حالت مصرف

این گیاه به صورت تنتور، کپسول و چای موجود است. توت های آن را می توان به صورت دم کرده نیز تهیه کرد. برای این کار 5 گرم را در یک فنجان آب (250 میلی لیتر) می جوشانند.

5. بوفرا یا جینسینگ هندی

گیاهان سازگار با استرس-بوفرا یا جینسینگ هندی

بوفرا، جینسنگ هندی یا آشواگاندا شاید یکی از شناخته شده ترین آداپتوژن های گیاهی باشد. مصرف آن با کاهش استرس، خستگی مزمن و بی خوابی همراه است.

یک مطالعه به اشتراک گذاشته شده در مجله علوم پزشکی Cureus به این نتیجه رسید که عصاره آبی ریشه آشواگاندا در کاهش استرس و اضطراب مفید است. همچنین به عنوان یک انرژی زا طبیعی در نظر گرفته می شود.

نحوه مصرف

این گیاه را می توان به صورت کپسول، پودر یا چای خریداری کرد. به طور کلی حداکثر دوز پیشنهادی 3 گرم در روز است. علاوه بر این، مصرف محتاطانه بیش از 2 ماه متوالی توصیه می شود. این گیاه در طب آیورودا حضور پررنگی دارد تا جایی که ماده ای برای جوان سازی بدن به حساب می آید.

6. ماکا

گیاهان سازگار با استرس-ماكا

ماکا ( Lepidium meyenii ) ریشه ای است که از پرو می آید. در طب رایج از آن به عنوان یک احیا کننده طبیعی جنسی و انرژی استفاده می شود. در واقع، از طریق طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد گزارش شد که پتانسیل بالایی به عنوان یک آداپتوژن دارد و دارای خواصی است که آن را به عنوان یک ماده غذایی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف امیدوار می‌کند.

طرز مصرف

ماکا پودر شده در دوزهای مختلف از 5 تا 15 گرم در روز مصرف می شود. این را می توان در آب، آب میوه یا اسموتی رقیق کرد. در ضمن کپسول ها معمولا 3 تا 5 واحد در روز مصرف می شود. هر یک حدود 500 میلی گرم می آورد.

7. رودیولا

گیاهان سازگار با استرس-رودیولا

رودیولا (Rhodiola rosea) در مناطق سردتر اروپا و آسیا رشد می کند. به دلیل کیفیت تغذیه ای و ترکیبات زیست فعال آن که به آن خاصیت سازگاری می بخشد متمایز است. مصرف آن باعث تحریک عملکرد سیستم عصبی و ایمنی می شود، به طوری که ظرفیت واکنش در برابر عوامل استرس زا را بهبود می بخشد. علاوه بر این، به تنظیم تولید کورتیزول کمک می کند.

چگونگی مصرف

این گیاه به صورت قرص موجود است. توصیه می شود یک عدد در روز، حدود 15 دقیقه قبل از صبحانه مصرف شود. همچنین می توان آن را به صورت عصاره (1 میلی لیتر در روز) یا چای (مناسب 2 یا 3 بار در روز) خریداری کرد.

توصیه هایی برای مصرف ایمن گیاهان سازگار برای استرس

درمان با گیاهان آداپتوژن برای استرس از عوارض جانبی و موارد منع مصرف مستثنی نیست. این ها می توانند از گونه ای به گونه دیگر متفاوت باشند. با این حال، در سطح کلی، در صورتی که قبلاً بیماری تشخیص داده شده باشد، باید احتیاط کرد. اگر چنین است، پزشک کسی است که تعیین می کند آیا مصرف مکمل ها بی خطر است یا خیر.

همچنین در صورت مصرف مواد مخدر باید مراقب باشید. گیاهان گاهی اوقات می توانند اثرات خود را افزایش دهند یا آن ها را کاهش دهند که خطرناک است.

 برخی از موارد منع مصرف مرتبط به شرح زیر است:

کوکان
شیمی درمانی
بارداری و شیردهی
بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی یا کبدی
افراد مبتلا به بیماری مزمن قلبی
بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند
درمان با داروهای ضد انعقاد یا ضد افسردگی
ایمن‌ترین راه برای مصرف این نوع داروها، مشورت با پزشک یا متخصص گیاهان دارویی است. آن ها می توانند با جزئیات در مورد اثرات ناخواسته گزارش دهند. البته باید فقط دوز توصیه شده را مصرف کنید. زیاده روی می تواند منجر به علائم مسمومیت، مانند ناراحتی معده، حالت تهوع و استفراغ شود.

راهکارهای دیگر برای کاهش استرس

گیاهان سازگار و مکمل های مشتق شده مکمل جالبی برای مقابله با استرس و افزایش سطح انرژی هستند. با این حال، علاوه بر این، توصیه می شود یک سبک زندگی سالم را اتخاذ کنید که شامل یک رژیم غذایی متعادل، ورزش بدنی و تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا یا مدیتیشن باشد.

همه این ها با هم برای آماده کردن بدن و ذهن برای موقعیت ها یا تغییراتی که چالش برانگیز هستند، تعیین کننده است. علاوه بر این، مانند گیاهان، از پیشگیری از بیماری های دیگر حمایت می کنند.

لینک های مرتبط: 

خواص روغن کنجد: 11 خاصیت باور نکردنی روغن کنجد که تا به حال نمی دانستید!

درمان گیاهی پوکی استخوان! چرا باید ویتامین K بخوریم؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا