;
رابطه و ازدواجسبک زندگی

آیا اعتیاد به عشق وجود دارد؟ چگونه باید درمان کرد؟

اعتیاد به عشق: آیا تا به حال فکر می کردید که نوعی از اعتیاد با این عنوان وجود داشته باشد؟ بله کاملا درست شنیدید عشق نیز مثل هر ماده مخدر می تواند دردسر ساز شود. گفتنی امروز را از دست ندهید!

عشق مجموعه‌ای از احساسات و عواطف قدرتمند و گاهی غافل‌گیرکننده را به دنبال دارد. هجوم هیجان و لذت و احساسات مثبت ناشی از عشق، برخی افراد را چنان مجذوب می‌کند که دوست دارند دائم این احساسات را تجربه کنند. این شرایط می‌تواند به اعتیاد به عشق منجر شود. برای آشنایی با این مفهوم و نشانه‌های آن، تا انتهای مقاله همراه سبک زندگی باشید.

عواطف دوران عاشقی گاهی چنان برای افراد جذاب می‌شوند که دوست دارند آنها را مرتب تجربه کنند. این تمایل، اعتیاد به عشق نامیده می‌شود. این به‌اصطلاح «اعتیاد» به عشق صرفا توصیف مجموعه‌ای از رفتارهاست و با معاینه پزشکی مشخص نمی‌شود.

حتما بخوانید: سردمزاجی در رابطه را بدون نیاز به پزشک درمان کنید: خانم ها بیشتر مراقبت کنید

نشانه‌های اعتیاد به عشق

نشانه‌های اعتیاد به عشق

۱. افکار مزاحم

طبیعی است که در مرحله ماه عسل، یعنی زمانی که تازه عاشق کسی شده‌اید، ذهنتان درگیر این رابطه عاشقانه باشد و گاهی به چیز دیگری فکر نکنید. اما اگر این افکار فراگیر درباره شخص یا حتی خود عشق بر جنبه‌های مختلف زندگی شما اثر منفی بگذارد، نگران‌کننده است. مثلا اگر این افکار مزاحم عملکرد شغلی یا درسی شما را مختل کرده‌اند یا وضعیت خواب شما را بر هم زده‌اند، باید هرچه سریع‌تر راه چاره‌ای بیابید.

خیلی جالبه حتما ببین: آزمون شناخت شعبده باز فیک کیه؟ اونایی که ذهن پویا دارن می فهمن!

۲. اضطراب جدایی

دلتنگی برای کسی که عاشقش هستید بسیار رایج است، اما اگر زمانی که نزدیک شما نیست احساس ناراحتی فراتر از تحمل دارید، این احساس غیرطبیعی ممکن است نشانه‌ همین وضعیتی باشد که برخی آن را اعتیاد به عشق می‌نامند.

حتما بخوانید: پنهان کاری زنان که کار دستشان می دهد، زنان چه چیزهایی را به شما نمی گویند؟؟

۳. برقراری روابط متعدد

اگر بعد از قطع رابطه عاطفی یا شکست عشقی بلافاصله دنبال رابطه‌ای دیگر هستید، احتمالا به عشق اعتیاد دارید. در این شرایط افراد به‌خاطر ترس از تنهایی دنبال رابطه جدید نمی‌روند، بلکه می‌خواهند احساس لذت و سرخوشی «دوست‌داشته‌شدن» را بارها تجربه کنند. در نهایت این تغییر رابطه سریالی می‌تواند به مشغولیتی خطرناک و ناسالم تبدیل شود.

۴. استفاده از عشق برای فرار از افکار آزاردهنده

ممکن است مقدار زیادی از زمان خود را با کسی بگذرانید که دوستش دارید و وقتی همراه او نیستید، مدام به او فکر کنید تا از افکار و احساسات دردناک و آزاردهنده فرار کنید. اگر فکر می‌کنید عشق وسیله‌ای برای دورشدن از افکار و احساسات منفی است، شاید دچار اعتیاد به عشق شده باشید.

۵. ماندن در رابطه ناسالم

حتی زمانی که رابطه‌ای ناسالم و اصلاح‌نشدنی است، ممکن است تلاش‌های دیوانه‌واری برای حفظ آن انجام دهید. این تلاش‌ها برای حفظ رابطه ممکن است به ویرانی خودتان منجر شود. فراموش نکنید که لزوما هر رابطه‌ای به نتیجه نمی‌رسد و گاهی‌ ادامه‌ندادن رابطه‌ای ناسالم بهترین انتخاب برای شما و سلامت روان شماست.

چه عاملی باعث بروز اعتیاد به عشق می‌شود؟

متخصصان معتقدند که افراد به‌معنای واقعی کلمه نمی‌توانند به عشق معتاد شوند، اما بسیاری از الگوهای رفتاری حین رابطه و پس از جدایی می‌توانند شبیه اعتیاد باشند. مثلا ممکن است مصمم شوید دوباره با فردی دیدار کنید که قبلا با او رابطه داشته‌اید تا احساسات لذت‌بخش مرتبط با عشق را دوباره تجربه کنید. این تمایل شباهت‌هایی به تمایل معتادان برای دستیابی به مواد مخدر دارد.

مواد اعتیادآور مانند الکل، نیکوتین و بسیاری از مواد انرژی‌زا باعث ترشح ماده‌ای شیمیایی به‌نام دوپامین در مغز می‌شوند. بر اساس شواهد علمی، عشق هم می‌تواند همین کار را بکند. در واقع دوپامین به مغز شما می‌گوید: «این کار حس خوبی دارد! بیا دوباره انجامش بدهیم!»

تغییر ناگهانی در روال زندگی و ازدست‌دادن محبتِ طرف مقابل، سبب کاهش مقدار دوپامین در مغز می‌شود و علائمی مانند علائم ترک ناگهانی مواد مخدر ایجاد می‌کند. البته ترک مواد مخدر یا الکل می‌تواند علائم جسمی شدید هم ایجاد کند که با شدت احساسی جدایی قیاس‌شدنی نیست.

چطور مشکل اعتیاد به عشق را حل کنیم؟

یکی از مشخصه‌های دلبستگی زیاد یا اعتیاد به عشق، دائم فکرکردن درباره عشق و روابط است. پیداکردن علایق دیگری که بتوانید انرژی خود را روی آنها متمرکز کنید، یکی از راه‌حل‌های این مشکل است. در حالت ایدئال، باید فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که ذهن شما را درگیر و به تقویت احساس ارزشمندی شما کمک می‌کنند.

همچنین می‌توانید کارهایی را بکنید که باعث ترشح همان هورمون‌های شادی‌بخشِ عشق در بدن می‌شوند، مثلا:

ورزش‌کردن؛
گوش‌دادن به موسیقی؛
ماساژ؛
تماشای فیلمی که باعث خنده شما می‌شود.

تابه‌حال دچار اعتیاد به عشق شده‌اید؟ به‌نظر شما سن‌وسال افراد می‌تواند روی اعتیاد به عشق تأثیرگذار باشد؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود را در بخش کامنت‌ها با سایر همراهان در میان بگذارید.

مطالب جالب دیگر:

نشانه های رابطه اشتباه که زنان و مردان باید بدانند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا