;
سبک زندگیمهارت های زندگی

نکاتی برای پیشگیری از اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر در نوجوانان

پیشگیری از مصرف دخانیات و مواد مخدر در دوران نوجوانی:  خطرات زیادی برای سلامت جوانان به همراه دارد. ما به شما می گوییم که چگونه می توانید از اعتیاد به آن جلوگیری کنید.
گاهی اوقات ما این اشتباه را مرتکب می شویم که فکر می کنیم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر واقعیتی دور از ذهن فرزندانمان است و نباید نگران آن باشیم.

 

ما در نظر می‌گیریم که این مشکلی است که معمولاً برای مردان مسن‌تر، دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین یا خانواده‌های از هم گسیخته است. با این حال، همه ما مستعد ابتلا به این اعتیاد هستیم و نوجوانان در معرض خطر بیشتری هستند. به همین دلیل است که می خواهیم به شما بگوییم چگونه از اعتیاد در فرزندان نوجوان خود جلوگیری کنید.

 

یه ترفند کاربردی: رفع خشک شدن ریمل: با این روش ها مثل روز اول میشه!

ارقام در این زمینه نگران کننده است، زیرا درصد قابل توجهی از نوجوانان در مقطعی دخانیات مصرف کرده اند. دسترسی افراد زیر سن قانونی به دخانیات هم چنان نسبتاً آسان است و مصرف آن از سنین پایین تر آغاز می شود. با بخش سبک زندگی از مجله گفتنی تا پایان مقاله همراه باشید.

چگونه از اعتیاد به دخانیات در نوجوانان خود پیشگیری کنیم؟

همچنین بخوانید: چگونه بفهمیم نوجوانتان به شما دروغ می گوید؟

هنگامی که از پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در نوجوانان صحبت می کنیم، به این فکر می کنیم که اگر متوجه شدیم نوجوانی در حال مصرف مواد مخدر است، کافی است آن را منع، تاکید بر مضر بودن مصرف کنیم و او را سرزنش یا تنبیه کنیم. با این حال، اگر می‌خواهیم کارمان تأثیر داشته باشد، باید به عنوان یک کار عمیق‌تر و معنادارتر به آن نگاه کنیم.

برای این منظور پیشنهاد می کنیم دستورالعمل های زیر را اجرا کنید.

قدرت تفکر انتقادی

این جنبه ای است که باید از کودکی در آن کار کنیم تا وقتی نوجوانی فرا می رسد به خوبی جا بیفتد و به جوان کمک کند تا تصمیمات خوبی بگیرد. تفکر انتقادی توانایی توسعه عقیده خود در مورد موقعیت های مختلف، تجزیه و تحلیل همه منشورها و بدون تحت الشعاع قرار گرفتن ظواهر یا جریان اکثریت است. ضروری است که کودک شما این توانایی را به خوبی توسعه داده باشد تا بتواند پرهیز کند، حتی در زمان و محیطی که مصرف الکل عادی شده و توسط همسالانش تمجید می شود.

برای رشد تفکر انتقادی، عادت صحبت کردن با فرزندانتان در مورد موضوعات مختلف (اخبار، سریال، فیلم، کتاب) را در پیش بگیرید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید. او را به تجزیه و تحلیل، استدلال و نتیجه گیری تشویق کنید و به این روند پاداش دهید. به صدای خود اهمیت دهید به این ترتیب شما با وفاداری به ارزش های خود بزرگ خواهید شد. این بسیار قدرتمندتر از اطاعت ساده است.

با نوجوان صحبت کنید.

با صحبت در مورد موضوعات مختلف با کودکان و نوجوانان، تفکر انتقادی آنها را تشویق می کنیم.

همچنین بخوانید: چگونه فرزندان شادی تربیت کنیم؟

عزت نفس و قاطعیت را تقویت کنید

برای مقابله با فشار اجتماعی فوق الذکر، نوجوان باید به یک عزت نفس قوی مجهز شود. در زمانی که تایید خارجی بسیار حیاتی است و تناسب با گروه بزرگترین هدف است، “نه” گفتن شجاعت می خواهد.

به همین دلیل است که برای فرزند شما مهم است که اعتماد به نفس داشته باشد و به یاد داشته باشد که ارزش او به عنوان یک شخص به جلب رضایت دیگران بستگی ندارد. همچنین مثبت است که شما مهارت های اجتماعی خوبی دارید. به این ترتیب برای مهار کردن خود نیازی به مصرف مواد مخدر نخواهید داشت. اما علاوه بر این، راحت است که از قبل روی قاطعیت کار کرده باشید. این توانایی به شما این امکان را می دهد که نظرات، خواسته ها و ترجیحات خود را بدون ترس بیان کنید و آن ها را مورد احترام قرار دهید. چیزی اساسی برای مواجهه با دعوت های مداوم برای نوشیدن که دریافت خواهید کرد.

روی آموزش عاطفی کار کنید

در بسیاری از موارد، نوجوانان در مصرف مواد مخدر راه فراری برای مقابله با احساسات شدید و دردناکی پیدا می کنند که نمی دانند چگونه آن ها را مدیریت کنند. بنابراین، اگر ابزارهای مناسب تری داشته باشند، مجبور به انجام آن نخواهند بود.

آموزش عاطفی از دوران کودکی انجام می شود و به کودکان آموزش می دهد تا آنچه را که در هر لحظه احساس می کنند شناسایی کنند، آن را به درستی بیان کنند و آن را از طریق تمرین هایی مانند تنفس، ورزش یا گفتگوی صمیمانه هدایت کنند. با این حال، اگر احساس می کنید که در دوران کودکی فرزندانتان تأکید کافی بر این جنبه نداشته اید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست.

مراقب محیط و جایگزین های اوقات فراغت باشید

دوستی نوجوانان در تصمیم گیری ها و شیوه زندگی آن ها تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل، لازم است اطمینان حاصل شود که نوجوان، دوستی سالم و غنی و همسو با همان ارزش های مثبت دارد.

ما همیشه نمی‌توانیم کنترل کنیم که فرزندمان با چه کسی وقت می‌گذراند، اما می‌توانیم قدم‌هایی برداریم. به عنوان مثال، با دعوت از آن ها برای ملاقات در خانه، فرصت ملاقات با دوستانشان را خواهیم داشت و فضای امنی را برای آن ها فراهم می کنیم تا در آن به اشتراک بگذارند.

همچنین ارائه جایگزین های سالم برای اوقات فراغت بسیار مثبت است، به طوری که بیرون رفتن برای صرفا برای مصرف مواد مخدر و دخانیات تنها برنامه ای نیست که به ذهن می رسد. بنابراین، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و متنوع را به فرزندتان پیشنهاد دهید تا به‌عنوان خانواده یا با دوستانش انجام دهد، یا او را تشویق کنید که به گروه‌هایی بپیوندد که سرگرمی مشترکی با آن ها دارند. ورزش، موسیقی یا طبیعت.

خطرات و پیامدها را به اشتراک بگذارید

این یک گام اساسی برای جلوگیری از اعتیاد به دخانیات در نوجوانان است. با آن ها در مورد خطرات و عواقب صحبت کنید. بیشتر از این که بنشینید و در یک روز خاص با آن ها صحبت کنید، از فرصت هایی که در زندگی روزمره به وجود می آید یا لحظاتی که در آن علاقه نشان می دهند در مورد موضوع صحبت کنند، استفاده کنید.

توضیح دهید که مصرف مواد مخدر در چنین سنین پایینی می تواند آسیب قابل توجهی به مغز وارد کند، بر رشد تأثیر بگذارد، خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش دهد و آن ها را در برابر خطراتی مانند بیماری های مقاربتی یا حوادث آسیب پذیر کند. علاوه بر این، آن ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد هستند.

اکنون، برای نفوذ این پیام ها، مهم است که آن ها آگاه شوند که در برابر این پیامدها آسیب پذیر هستند. صحبت کردن در مورد افراد نزدیک به شما که از این پدیده رنج برده‌اند نیز موثر خواهد بود.

نوجوان مبتلا به مواد مخدر

نوجوانان تمایل دارند فکر کنند که از واقعیت های خطر دور هستند و این امر آگاهی آن ها را از خطرات دشوار می کند. کودکان و نوجوانان با تماشای مصرف دخانیات توسط پدران، عموها و پدربزرگ هایشان بزرگ می شوند. با این حال، آن ها این پیام را دریافت می کنند که می توانند این کار را انجام دهند. مهم است که بزرگسالان نزدیک (به ویژه والدین) الگو باشند. در حضور فرزندانتان از مصرف سیگار اجتناب نکنید، یا حداقل با اعتدال آن را انجام دهید.

مهم تر از همه، پیشگیری از مصرف دخانیات باید در قالب یک سبک آموزشی مبتنی بر ارتباطات و محدودیت ها باشد. گفتگوی مکرر با فرزندانتان راهی عالی برای ایجاد اعتماد و تبدیل شدن به مرجعی برای آن هاست. و قوانین (اگرچه گاهی اوقات علیه آن شورش می کنند) ثبات و امنیت را برای آن ها فراهم می کند.

لینک های مرتبط:

چرا باید تماشای فیلم به صورت خانوادگی را در برنامه هفتگی خود قرار دهیم؟

عشق اول کودکان: چرا مهم است؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهار =

دکمه بازگشت به بالا