;
سبک زندگیمهارت های زندگی

از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل بدون زور زدن و خراش

از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل: چگونه یک اجاق گاز استیل را تمیز کنید، زیرا اگر به درستی تمیز نشود، ممکن است آسیب ببیند، ضمن اینکه تمیز کردن آن بخش مهمی از نگهداری آشپزخانه محسوب می‌شود. گاهی تمیز کردن آن به سادگی، به وسیله یک دستمال و آب قابل انجام است اما گاهی هم ممکن است مجبور شوید از یک ماده تمیزکننده تخصصی استیل برای تمیز کردن جدی تر اجاق گاز استفاده کنید. با بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی همراه مجله گفتنی باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش دم کردن زعفران: آب جوش و یخ نیست!

این هم جالبه: تمیز کردن ماکروویو با ۶ روش فوری و ساده

مراحل از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل

هر زمان که از اجاق گاز خود استفاده می‌کنید، این احتمال وجود دارد که بقایای چربی روی سطح اجاق گاز باقی بماند. اگر اجازه دهید این چربی‌ها بنشینند، به زودی لکه‌های چسبناک و نامطلوب سراسر لوازم آشپزخانه شما را خواهند گرفت. روش‌های مختلفی برای تمیز کردن اجاق گاز استیل وجود دارد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل1

مخلوط آب داغ و مواد شوینده برای از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل

چند لیوان آب داغ را با چند قطره مواد شوینده ملایم یا چند قاشق غذاخوری پودر شوینده ترکیب کنید. از هر مایع چربی زدا می‌توانید استفاده کنید. یک پارچه خشک را به مخلوط فوق آغشته کنید و کار تمیز کردن را با آن شروع کنید. اگر لکه‌های چربی سرسخت هستند، می‌توانید کمی مایع را مستقیماً روی سطح اجاق گاز بریزید. در نهایت از یک حوله یا پارچه خشک برای پاک کردن سطح آن استفاده و از باقی ماندن لکه‌های آب روی گاز جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: 2 روش‌ برای جلوگیری از سیاه شدن چای در فلاسک

مخلوط جوش شیرین و آب

اجاق گاز را با مخلوط جوش شیرین و آب نیز تمیز کنید. مقدار مساوی جوش شیرین و آب را با هم ترکیب کرده تا از این دو، خمیری به دست آید. کمی از مخلوط را روی یک برس نرم بریزید یا ابر ظرفشویی را به آن آغشته کنید. خمیر جوش شیرین را روی سطح گاز بمالید و از برس یا ابر ظرفشویی برای پاک کردن لکه‌های اجاق گاز استیل استفاده نمایید. سپس سطح را با یک پارچه نرم مرطوب شده با آب گرم بشویید.

از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل

این هم جالبه: چرا پیاممو سین میکنه اما جواب نمیده؟

مخلوط روغن زیتون و سرکه سفید

از مخلوط روغن زیتون و سرکه سفید استفاده کنید. یک لایه سرکه روی سطح اجاق گاز اسپری کنید. از یک پارچه یا اسفنج نرم برای پاک کردن سرکه استفاده کنید. حال یک پارچه نرم را به روغن زیتون آغشته کنید. اجازه دهید روغن چند دقیقه روی سطح اجاق گاز بماند، سپس صفحه آن را با دستمال کاغذی پاک کنید.

ماده تمیزکننده تخصصی استیل

اگر اجاق گاز استیل شما پس از تمیز کردن با روش‌های فوق، همچنان لکه دار است، می‌توانید از یک ماده تمیزکننده تخصصی استیل استفاده کنید. پس از آغشته کردن صفحه اجاق گاز به آن ماده و تمیز کردن به وسیله آن، با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب، آن ناحیه را خشک کنید. از آنجایی که پاک کننده‌‌ها متفاوت هستند، بهتر است دستورالعمل‌های آن‌ها را برای اطلاعات بیشتر بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: خوش شانسی: ۵ وسیله که اگر در خانه باشد شانس و ثروت می آورد + عکس

نحوه تمیز کردن چدن و سرشعله های اجاق گاز استیل

از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل2

برای تمیز کردن اجاق گاز خود کافی است:

قطعات و درپوش‌های مشعل را بردارید
مشعل‌ها را داخل سینک ظرفشویی قرار دهید.
سینک ظرفشویی را با آب داغ و مایع ظرفشویی پر کنید. مشعل‌ها را به طور کامل در آب داغ غوطه ور سازید. این به سست شدن آلودگی‌هایی که روی آن‌ها سفت شده اند، کمک می‌کند. در حالی که آب داغ باز است، چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید تا کف ایجاد شود.
اجازه دهید مشعل‌ها در حین تمیز کردن اجاق گاز به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در مخلوط فوق بمانند و خیس شوند.
تا زمانی که مشعل‌ها اصطلاحاً خیس می‌خورند، از یک دستمال کمک بگیرید و لکه‌های سست روی صفحه اجاق گاز را پاک کنید.
سپس اطراف مشعل‌ها را تمیز کنید. می‌توانید از برس تمیز کننده یا مسواک کمک بگیرید تا وارد گودی‌های مشعل‌ها و کلاهک‌ها شوید. چراکه دسترسی به این مناطق سخت است. سپس آن ناحیه را با دستمال پاک کنید.
با استفاده از یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی سطح اجاق گاز را خشک کنید. خشک کردن سطح اجاق گاز از ایجاد رگه‌ها جلوگیری و سطح اجاق گاز را درخشان می‌کند.
در این مرحله نوبت به مشعل‌های غوطه ور در آب می‌رسد. با استفاده از مسواک یا اسکاچ، رنده‌های مشعل‌هایی که در سینک قرار داشتند، تمیز کنید. بدین وسیله بیشتر کثیفی‌ها به راحتی پاک می‌شوند زیرا برای چند دقیقه خیس خورده اند. پس از اتمام کار مشعل‌های تمیز را کنار بگذارید.
با استفاده از همان مسواک یا اسکاچ، درپوش‌های مشعل را نیز بشویید و در کنار مشعل‌ها قرار دهید.
حال با آب تازه و گرم، قطعات مشعل‌ها را بشویید و آن‌ها را از تمام باقی مانده مایع شوینده پاک کنید. اگر بعد از مراحل فوق، مشعل‌ها هنوز تمیز نیستند، بهتر است از یک چربی زدای قوی تر استفاده کنید.
قطعات مشعل‌ها را تکان دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود. حال روی یک پارچه خشک کن قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شوند. در صورتی که می‌خواهید آن‌ها با سرعت بیشتری خشک شوند، قطعات مشعل‌ها را با یک پارچه خشک و تمیز خشک کنید.
در نهایت پس از خشک شدن کامل قطعات، آن‌ها را دوباره روی اجاق گاز، در موقعیت‌های مناسب خودشان قرار دهید. هنگام نصب مجدد سر مشعل‌ها، مراقب باشید که الکترودهای احتراق خم نشوند یا آسیب نبینند. حال اجاق گاز شما یک بار دیگر به صورت تمیز، آماده استفاده است.
مشعل‌ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که درست کار می‌کنند. هر رنگ غیرطبیعی یا شکل غیرعادی شعله نشان دهنده این است که سر مشعل‌ها کاملاً خشک نشده اند یا درپوش‌ها به درستی روی سر مشعل‌ها قرار نگرفته اند.

بیشتر بخوانید: 6 روش جلوگیری از بخار گرفتن آینه حمام و دستشویی

تکنیک از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل

سیستم اجاق گاز بسیار ساده و بدون مشکل کار می‌کند، مگر اینکه دچار مشکل شود. در واقع، مشکل زمانی به وجود می‌آید که جریان گاز مختل می‌شود و درست کار نمی‌کند. این اتفاق، اغلب ناشی از بقایای مواد غذایی است که از دو طرف قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها بر روی گاز ریخته و دریچه‌های اطراف سر مشعل‌ها را مسدود کرده است. در صورت عدم مراقبت و تمیز کردن منظم اجاق گاز، این باقیمانده غذاها می‌توانند بسیار سخت ‌تر شوند که این امر، تمیز کردنشان را دشوار می‌سازد. در حقیقت قانون کلی این است که مشعل‌های اجاق گاز را هر زمان که به صورت نامنظم کار می‌کنند یا رنگ زرد نشان می‌دهند، تمیز کنید. در غیر این صورت، تمیز کردن مشعل‌ها، یک بار در ماه کافی است.

گاهی پیش می‌آید که سوختگی روی اجاق گاز استیل شما را آزار می‌دهد و نمی‌دانید چگونه آن را تمیز کنید. مخلوط سرکه و نوشابه یکی از بهترین پاک کننده‌های طبیعی است که می‌توانید به راحتی خودتان آن را در منزل درست کنید. این روش در عین سادگی، مؤثر است و می‌تواند در مورد از بین بردن لکه‌های چربی، سوختگی و زنگ زدگی معجزه کند.

اگر اجاق گاز استیل دارید، قطعات مشعل‌ها را بردارید و ذرات غذایی را که ممکن است در حین پخت و پز روی سطح آن ریخته شده باشند را پاک کنید.
یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید و قسمت‌هایی که می‌خواهید تمیز کنید را اسپری کنید. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارر می‌تواند به عنوان یک پاک کننده و چربی زدا، عالی عمل کند.
حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا سرکه روی سطح بماند.
روی سرکه، نوشابه بپاشید. سعی کنید از ریختن آن روی مشعل‌ها جلوگیری کنید.
چند قطره مایع ظرفشویی نیز بریزید.
یک اسفنج یا اسکاچ بردارید. آن را در آب داغ خیس کرده و شروع به تمیز کردن کنید. به خاطر داشته باشید که از قسمت نرم اسفنج، اسکاچ استفاده کنید، زیرا قسمت ساینده آن‌ها ممکن است به اجاق گاز شما آسیب برسانند.
بعد از اینکه تمام چربی‌ها و آلودگی‌ها تمیز شد، یک پارچه مرطوب بردارید و تمام اجاق را پاک کنید.
با استفاده از یک پارچه نرم و خشک، آن را پاک کنید.

این تکنیک ها مفیده: بهترین روش های از بین بردن بوی بد فلاسک و قمقمه که نمی دونی!

نکات مهم در تمیز کردن و از بین بردن سوختگی اجاق گاز استیل

شاید خیلی مهم نباشد که چه روشی را برای تمیز کردن اجاق گاز انتخاب می‌کنید اما چیزی که قبل از شروع کار بسیار اهمیت دارد، این است که از خنک بودن اجاق گاز اطمینان حاصل و از خود محافظت کنید. علاوه بر این، ممکن است عامل تمیزکننده ‌ای که استفاده می‌کنید به علت داغ بودن اجاق گاز، تبخیر شود و باعث تحریک چشم یا پوست شود. بنابراین قبل از تمیز کردن، تمام مشعل‌های گاز خود را خاموش کنید و اجازه دهید اجاق گاز کاملا خنک شود.
تصور نکنید اجاق گاز تنها به دلیل خاموش بودن، خنک است. دست خود را بالای اجاق گاز بگیرید تا گرما را تشخیص دهید. حتی می‌توانید دست خود را خیس کنید و چند قطره آب را روی اجاق گاز بریزید. اگر آب جوش آمد، مطمئن باشید که اجاق گاز برای تمیز کردن خیلی داغ است.

یکی از مشکلاتی که در هنگام تمیز کردن استیل رخ می‌دهد، این است که به راحتی خراشیده می‌شود، به همین دلیل است که باید مراقب باشید از مواد ساینده بر روی سطح استیل استفاده نکنید.
از پارچه‌ها یا برس‌های زبر استفاده نکنید، زیرا می‌توانند روی صفحه استیل اجاق گاز شما خراش ایجاد کنند. در عوض، از یک پارچه میکروفیبر استفاده کنید.
فراموش نکنید که باید اجاق گاز استیل را خشک کنید. هنگامی که اجاق گاز استیل ضد زنگ را تمیز کردید، آن را با استفاده از یک پارچه خشک کاملاً خشک کنید.
می‌توانید پس از اتمام کار، آن را با یک پارچه تمیز و بدون پرز پولیش کنید و سپس با اسپری‌های مخصوص، درخشندگی اجاق گاز خود را حفظ کنید.
پاک کننده‌های شیمیایی یا فرمول‌های حاوی کلرید مانند سفیدکننده‌ها، به دلیل خواص خورندگی می‌توانند به اجاق گاز استیل شما آسیب برسانند. به همین ترتیب، مواد شوینده حاوی الکل و آمونیاک نیز می‌توانند باعث خوردگی صفحه استیل اجاق گاز شما شوند. از این رو لازم است قبل از استفاده از این محصولات، حتماً برچسب دستورالعمل‌های آن‌ها را به دقت مطالعه کنید.
اگر از اجاق گاز خود به خوبی نگهداری می‌کنید، نیاز است بعد از هر بار استفاده آن را تنها با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید تا همیشه تمیز نگهداشته شود اما اگر به خوبی نگهداری نمی‌شود، توصیه می‌کنیم بعد از چند بار استفاده، اجاق گاز خود را به طور کامل و جدی تمیز کنید. در واقع هر چه بیشتر اجاق گاز خود را تمیز کنید، کمتر نیاز به صرف زمان و تلاش برای تمیز کردن عمیق آن خواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید:

۸ ترفند جالب برای تقویت بدن در ۱۰ ثانیه!

رنگ، روز و عدد شانس متولدین ماهها در سال 1403

ترفندهای براق کردن سینک ظرفشویی و شیرآلات

طرز تهیه رنگ خوراکی در آشپزخانه: دیگه از بیرون نخر

بهترین روش دم کردن زعفران: آب جوش و یخ نیست!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =

دکمه بازگشت به بالا