;
سبک زندگیمهارت های زندگی

۸ ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن فر خانگی که کارتو آسون میکنه!

تمیز کردن فر خانگی: پخت غذا با فر موجب می‌شود تا به مرور لایه‌های چربی و آلودگی روی سطح داخلی و خارجی فر ایجاد شود که گاهی اوقات تمیز کردن این آلودگی‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسد.

برای پاک کردن روغن سوخته از فر و تمیز کردن تمام سطوح آن روش‌های متعددی وجود دارد. اما داخل فر رو چگونه تمیز کنیم؟ آیا راهی برای از بین بردن چربی شیشه فر وجود دارد؟ در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی با روش‌های تمیز کردن فر خانگی به طور کامل آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم مفیده: بهترین ترفند برای تمیز کردن زردی استکان و لیوان که راحت میشی!

مراحل تمیز کردن فر خانگی

تمیز کردن فر خانگی5

تمیز کردن فر خانگی، مقداری از ماده تمیز کننده مورد نظرتان را آماده کنید و سطح فر را به آن آغشته کنید. تمام سطح فر را با یک پارچه میکروفیبر مرطوب پاک کنید و بعد خوب خشک کنید. در انتها شیشه و سطوح بیرونی و دستگیره‌های فر را تمیز کنید.

تمیز کردن فر موجب از بین رفتن لکه‌های چربی و آلودگی از سطح داخلی فر می‌شود و از طرفی روی عطر و طعم غذاهایی که در فر می‌پزید نیز موثر است. کثیف بودن فر می‌توانید روی کیفیت غذای شما موثر باشد و به سلامت شما نیز آسیب وارد کند. از طرف دیگر تمیز کردن فر موجب کارایی بهتر آن می‌شود و به کاهش ایجاد بوی بد در خانه و همچنین افزایش طول عمر فر نیز کمک می‌کند.

جدا از تمیز کردن حرفه‌ای فر که هر چند وقت یک بار انجام می‌شود، لازم است هر بار بعد از استفاده از فر تمام فضای داخلی و بیرونی آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با بهترین روش‌های تمیز کردن فر آشپزخانه آشنا شوید.

این هم جالبه: 9 ترفند برای درمان لجبازی کودکان: اگه بچه لجباز داری ببین!

۱- جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن سطوح داخلی فر

تمیز کردن فر خانگی6

این هم بدردت می خوره: وسایلی که به خانه انرژی منفی می دهند ولی همه داریم!

تمیز کردن فر خانگی، استفاده از جوش شیرین و سرکه ایمن‌ترین راه برای تمیز کردن فر است که به از بین بردن آلودگی، چربی و مواد غذایی چسبیده به فر کمک می‌کند. این تمیز کننده قدرت سایش ملایمی دارد و از همین رو بدون ایجاد خراش همه قسمت‌های فر را به طور کامل تمیز می‌کند. اسیدیته سرکه موجب از بین رفتن چربی‌ها می‌شود و موجب برق انداختن فر می‌شود.

برای تمیز کردن فر با جوش شیرین باید نصف فنجان جوش شیرین را با چند قاشق آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کنید. حالا این خمیر را روی تمام سطوح کثیف فر قرار دهید.

یک شب تا صبح صبر کنید تا جوش شیرین چربی‌ها را در خود حل کنید. سپس مقداری سرکه را داخل شیشه اسپری دار بریزید و روی تمام سطوح بپاشید. در این لحظه جوش شیرین با سرکه واکنش نشان می‌دهد و شروع به کف کردن می‌کند و همه چربی‌ها به راحتی از سطح فر تمیز می‌شوند.

۲- لیمو برای از بین بردن چربی‌ها

تمیز کردن فر خانگی، لیمو یک تمیز کننده فوق العاده برای از بین بردن چربی‌های داخل فر است که علاوه بر تمیز کردن فر موجب از بین بردن بوی بد فر نیز می‌شود. نحوه تمیز کردن فر گاز و توکار با لیمو ترش بسیار ساده است.

برای این کار باید ۲ عدد لیمو را نصف کنید و آب آن‌ها را بگیرید. سپس پوست لیموها را در یک ظرف بریزید و ۱/۳ ظرف را با آب پر کنید. حالا ظرف را داخل فر قرار دهید و فر را با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد برای ۳۰ دقیقه روشن کنید عصاره لیمو موجب می‌شود تا آلودگی‌ها و چربی‌ها راحت‌تر از بین بروند.

در ادامه ظرف را بردارید و صبر کنید تا فر کمی خنک شود. حالا یک اسفنج را به آب لیمو ترش آغشته کنید و جرم‌ها را تمیز کنید. در انتها فر را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید.

تمیز کردن فر خانگی1

این هم بدردت میخوره: خواص پوست لیمو ترش: ۱۸ کاربرد شگفت انگیز و جالب پوست لیمو که نمی دانستید!

۳- تمیز کردن فر با سفید کننده

تمیز کردن فر خانگی، هر چند می‌توانید برای تمیز کردن فر از سفید کننده استفاده کنید، اما ما پیشنهاد می‌کنیم این روش آخرین گزینه شما برای تمیز کردن فر باشد و به جای استفاده از مواد شیمیایی مضر از تمیز کننده‌های ملایم‌تری استفاده کنید.

اگر فر شما بیش از حد کثیف است و لایه‌های ضخیم چربی روی آن ایجاد شده، می‌توانید مقدار کمی سفید کننده را با ۱/۴ لیوان آب رقیق کنید و سپس با کمک یک اسفنج یا اسکاچ نرم تمام قسمت‌های داخلی فر را تمیز کنید. فراموش نکنید در زمان کار با سفید کننده باید از دستکش و ماسک استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

بعد از تمیز کردن فر با سفید کننده حتما سطوح را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا سفید کننده به طور کامل از داخل فر پاک شود.

تمیز کردن فر خانگی2

۴- استفاده از گزینه سلف کلین

تمیز کردن فر خانگی، سریع‌ترین روش خانگی برای تمیز کردن فر اجاق گاز یا فرهای برقی استفاده از گزینه سلف کلین است. با روشن کردن حالت تمیز کننده خودکار که در برخی فرها وجود دارد، فر در دمای بالا قرار می‌گیرد و چربی‌ها را از بین می‌برد. اما به خاطر داشته باشید که در این حالت مصرف برق فر زیاد می‌شود و از طرفی ممکن است بوی سوختگی و چربی در فضای خانه ایجاد شود.

این هم جالبه: محلول تمیز کننده خانگی: برق انداختن سه سوته بدون بشور بساب سرامیک ها!

۵- استفاده از آب و صابون

تمیز کردن فر خانگی، برای از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های داخل فر می‌توانید از ترکیب آب و صابون استفاده کنید. در این روش باید مقداری صابون در ظرف بریزید و آن را با آب گرم ترکیب کنید. حالا یک اسفنج را به این ترکیب آغشته کنید و با آن تمام سطح داخلی و حتی درب و شیشه فر را تمیز کنید. بعد از اتمام کار باید با یک پارچه مرطوب تمام قسمت‌ها را پاک کنید و بعد به خوبی خشک کنید.

تمیز کردن فر خانگی3

۶- استفاده از قرص ماشین ظرفشویی

تمیز کردن فر خانگی، برای تمیز کردن درب و قفسه‌های فر می‌توانید از یک قرص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. در این روش باید قرص ماشین ظرفشویی را در یک ظرف آب گرم قرار دهید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید. در ادامه یک پارچه را به این ترکیب آغشته کنید و فر را با آن تمیز کنید. فراموش نکنید در انتهای کار حتما فر را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک و خوب خشک کنید.

۷- استفاده از مایع ظرفشویی و سرکه

تمیز کردن فر خانگی، برای پاک کردن روغن سوخته از فر و تمیز و براق کردن آن می‌توانید یک مایع تمیز کننده فر خانگی تهیه کنید. در این روش باید مقداری سرکه را با مایع ظرفشویی و آب ترکیب کنید تا رقیق شود.

سپس آن را در یک شیشه اسپری دار بریزید. صبر کنید تا این محلول چند ساعت بماند و سپس از آن برای تمیز کردن چربی‌ها و آلودگی‌های فر استفاده کنید. این تمیز کننده سخت‌ترین لکه‌ها را نیز از بین می‌برد و برای از بین بردن اثرات سوختگی داخل فر نیز موثر است.

۸- استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی

تمیز کردن فر خانگی، در این روش باید ۱/۲ لیوان مایع ظرفشویی را با ۱ و نیم لیوان جوش شیرین ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حالا یک مسواک یا اسفنج را به این خمیر آغشته کنید و تمام سطح داخلی فر را با آن تمیز کنید. اجازه دهید مواد برای چند ساعت یا یک شب تا صبح در فر بمانند و بعد با یک پارچه مرطوب سطوح را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن دستگیره‌های فر چگونه است؟

تمیز کردن فر خانگی، برای تمیز کردن دستگیره‌های فر به یک پارچه میکروفیبر نیاز دارید. در یک ظرف مقداری آب و صابون را ترکیب کنید و پارچه را به ترکیب آغشته کنید. در ادامه شروع به تمیز کردن دستگیره‌ها کنید.

برای تمیز کردن دستگیره‌ها می‌توانید از اسپری‌های تمیز کننده چند منظوره یا از بین برنده چربی نیز استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید آن‌ها را به صورت مستقیم روی دستگیره اسپری کنید. برای این کار باید مقداری از ماده تمیز کننده را روی پارچه اسپری کنید و سپس با پارچه سطح دستگیره را تمیز کنید.

چگونه شیشه فر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن فر خانگی، برای تمیز کردن شیشه فر باید از یک تمیز کننده ملایم استفاده کنید تا شیشه خراشیده نشود. برای این کار می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. حالا این خمیر یا با استفاده از پارچه میکروفیبر روی شیشه بمالید. در ادامه با یک پارچه مرطوب شیشه را تمیز کنید تا کاملا براق و درخشان شود.

برای تمیز کردن شیشه فر می‌توانید از شیشه پاک‌کن یا محلول آب و صابون نیز استفاده کنید. استفاده از سرکه رقیق شده نیز به درخشندگی شیشه و از بین بردن چربی‌ها کمک زیادی می‌کند. برای تمیز کردن شیشه بیرون فر می‌توانید از بخارشوی نیز استفاده کنید. بخار داغ ۹۹/۹ درصد باکتری‌ها و چربی‌ها را تمیز می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان شیشه فر را براق می‌کند.

روش تمیز کردن سینی فر چگونه است؟

برای تمیز کردن سینی فر باید آن را از فر خارج کنید و مقداری آب جوش داخل آن بریزید و بعد با مقداری مایع ظرفشویی یا شوینده مناسب آن را تمیز کنید. اگر سینی فر شما کوچک است، می‌توانید آن را در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا این که آن را برای یک ساعت در ترکیب آب جوش و مایع ظرفشویی بگذارید تا چربی‌ها به طور کامل تمیز شوند.

هر چند وقت یک بار فر را تمیز کنیم؟

تمیز کردن فر خانگی به طور مستقیم به مقدار استفاده‌ای که از آن می‌کنید، بستگی دارد. هر چقدر بیشتر از فر استفاده کنید، سریع‌تر کثیف می‌شود و نیاز به تمیز کردن بیشتری دارد.

به طور کلی بهتر است هر بار بعد از استفاده از فر آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید، اما بهتر است هر ۳ تا ۶ ماه یک بار نیز فر را به صورت عمیق‌تر پاکسازی کنید. هر چقدر بیشتر به تمیزی فر توجه کنید، لایه‌های چربی و آلودگی کمتری در آن ایجاد می‌شود و تمیز کردن آن نیز راحت‌تر خواهد بود.

آیا می‌توان از نوشابه برای تمیز کردن فر خانگی استفاده کرد؟

اگر در مورد تمیز کردن فر خانگی با نوشابه چیزهایی در اینترنت دیده‌اید، باید بدانید که این موضوع حقیقت ندارد. هر چند گفته می‌شود که نوشابه تاثیر زیادی بر از بین بردن چربی‌ها دارد، اما در واقع این روش چندان موثر نیست و نمی‌تواند به از بین بردن چربی و آلودگی فر کمک کند.

تمیز کردن فر خانگی ساده‌تر از آن چیزی است که فکری را می‌کنید. اگر برای این کار برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید و بعد از هر بار استفاده از فر چربی‌ها و ذرات غذا را از داخل فر تمیز قطعا لایه چربی کمتری در فر ایجاد می‌شود و تمیز کردن آن نیز راحت‌تر خواهد بود. شما از چه روشی برای تمیز کردن فر استفاده می‌کنید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا