;
سبک زندگیمهارت های زندگی

بهترین روش های تمیز کردن ظروف چوبی آشپزخانه

تمیز کردن ظروف چوبی: ظروف چوبی با زیبایی منحصر به فرد خود، جلوه‌ای خاص به دکوراسیون و چیدمان میز غذاخوری شما می‌بخشند. اما این ظروف به دلیل جنس طبیعی‌شان، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای هستند که شاید در نگاه اول کمی متفاوت به نظر برسد.

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های صحیح تمیز کردن انواع ظروف چوبی طول عمر آن‌ها را افزایش دهید و برای سال‌های زیادی این ظروف را استفاده کنید. در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی با بهترین روش های تمیز کردن ظروف چوبی آشپزخانه آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: ۸ ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن فر خانگی که کارتو آسون میکنه!

۴ بهترین روش های تمیز کردن ظروف چوبی آشپزخانه

با استفاده از این ۴ روش ساده می‌توانید ظروف چوبی خود را به راحتی تمیز کنید.

تمیز کردن ظروف چوبی2

۱- تمیز کردن ظروف چوبی با آب و صابون

یکی از روش‌های صحیح تمیز کردن ظروف چوبی، استفاده از آب و صابون است. برای استفاده از این روش ابتدا یک دستمال یا اسفنج نرم را با آب گرم و صابون ملایم خیس کنید.

سپس، داخل و خارج ظرف چوبی را به طور کامل با دستمال یا اسفنج پاک و تمیز کنید. ظرف چوبی را با استفاده از آب گرم به خوبی بشویید تا صابون آن کاملا پاک شود و در نهایت ظرف را با یک حوله یا دستمال تمیز، خشک کنید.

بعد از خشک کردن با حوله باید ظرف را داخل سبد آبچکان قرار دهید تا کاملا رطوبت آن از بین برود و خشک شود. چند نکته‌ای که باید هنگام تمیز کردن ظروف چوبی با آب و صابون رعایت کنید به شرح زیر است:

کاسه را در آب غوطه‌ور نکنید، زیرا چوب آب را جذب می‌کند.
از اسکاج یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا به چوب آسیب می‌رساند.
برای جلوگیری از لکه شدن، کاسه را بلافاصله بعد از استفاده بشویید.
به هیچ وجه ظرف چوبی‌ نم‌دار را داخل کابینت قرار ندهید، زیرا این کار مانع از خشک شدن کامل آن می‌شود و ممکن است باعث خرابی کاسه یا ایجاد کپک شود.

این هم جالبه: شستن ظروف آلومینیومی: چگونه قابلمه آلومینیومی سیاه را بدون زور زدن تمیز کنیم؟

۲- تمیز کردن ظروف چوبی با نمک و لیمو

برای تمیز کردن عمیق‌تر و ضدعفونی کردن ظروف چوبی، می‌توانید از ترکیب قدرتمند نمک و لیمو استفاده کنید. آبلیمو خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و نمک نیز به عنوان یک ساینده ملایم عمل می‌کند و به پاکسازی عمیق‌تر کاسه کمک می‌کند.

برای اینکار مقداری نمک درشت را داخل ظرف چوبی بریزید. سپس، یک لیمو را نصف کنید و قسمت آبدار آن را روی سطح ظرف و لبه‌های آن بمالید.

فراموش نکنید که قسمت بیرونی کاسه را نیز به طور کامل تمیز کنید. با حرکات دورانی و ملایم، لیمو را روی تمام قسمت‌های ظرف بکشید تا تمام سطح آن به آبلیمو آغشته شود. در نهایت ظرف را با آب داغ و مایع ظرفشویی ملایم بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

تمیز کردن ظروف چوبی1

این هم جالبه: درمان استرس برای متولدین ماههای مختلف! کدوم ماهها بیشتر استرس دارند؟

۳- تمیز کردن ظروف چوبی با سرکه و آب

برای ضدعفونی کردن و از بین بردن بوهای نامطبوع ظروف چوبی، می‌توانید از محلول سرکه و آب استفاده کنید. برای شروع سه قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید.

یک دستمال نرم و تمیز را در محلول فرو ببرید و آن را به طور کامل از محلول خیس کنید. سپس، سطح ظرف را به طور کامل با دستمال آغشته به محلول سرکه و آب پاک کنید.

اجازه دهید تا محلول سرکه به مدت پنج دقیقه روی ظرف بماند. در نهایت کاسه را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.

در این روش می‌توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. همچنین بسته به دفعات استفاده از ظروف، می‌توانید آن‌ها را بعد از هر پنج بار استفاده ضدعفونی کنید.

۴- تمیز کردن ظروف چوبی با استفاده از سمباده نرم

با استفاده از این روش ساده، می‌توانید رسوبات سخت را از روی ظروف چوبی کهنه خود پاک کنید و ظاهر آن‌ها را نو و زیبا کنید. برای اینکار از سمباده نرم با دانه‌های ریز استفاده کنید چون سمباده‌های زبرتر ممکن است به چوب آسیب برسانند.

سمباده را در جهت رگه‌های چوب به آرامی روی قسمت مورد نظر حرکت دهید. از فشار زیاد خودداری کنید، زیرا می‌­تواند باعث خراشیده شدن چوب شود.

سمباده زنی را تا زمانی ادامه دهید که رسوبات سفت و سخت به طور کامل از بین بروند. دقت کنید که فقط یک لایه نازک از سطح چوب را بردارید. برای اینکه جای سمباده زنی به چشم نیاید، کمی بیرون از قسمت اصلی را نیز به آرامی سمباده بزنید تا با بقیه سطح کاسه همرنگ شود. پس از سمباده زدن می‌توانید برای براق شدن کاسه از روغن‌های خوراکی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا