;
آشپزیسبک زندگی

طرز تهیه لگیمات شیرینی خوشمزه ماه رمضان با روشی آسانتر از بامیه!

طرز تهیه لگیمات: لقیمات یا لگیمات یکی از انواع شیرینی های خوشمزه ی عربی ست که در جنوب کشورمان مخصوصا بوشهر هم پخته و تهیه می‌شود. به این شیرینی در کشورهای عربی لقمه القاضی یا لقیمات گفته می‌شود و در بسیاری از کشورها مانند مصر و هندوستان و ترکیه رواج دارد. این شیرینی شبیه به طرز تهیه بامیه است. اما تفاوت هایی هم دارد. لگیمات راحت تر از بامیه ست و در کشورهای عربی معمولا با شیره خرما سرو می‌شود.

اما در بسیاری از دستورات با شربت می‌توان سرو کرد و لگیمات ها رو بعد از پخت به شربت آغشته می‌کنند. لگیمات دستور پخت های فراوانی دارد و بسیار ساده و راحت تهیه می‌شود. از دو بخش خمیر و شربت تشکیل میشه میتونید به جای شربت در آخر فقط شیره روی لگیمات های آماده بریزید. با سبک زندگی مجله گفتنی همراه باشید.

شاید جالب باشد: طرز تهیه زولبیا خانگی بسیار خوشمزه‌تر و سالم‌تر از زولبیای بازاری

طرز تهیه لگیمات:

مواد لازم جهت تهیه لگیمات:

آرد سفید یک و نیم پیمانه
پودر خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
شکر یا شربت بار یا عسل یک قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ٢ قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
روغن مایع دو قاشق غذاخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
آب ولرم یک پیمانه

مواد لازم جهت تهیه شربت بار برای لگیمات

آب یک پیمانه
شکر دو پیمانه
زعفران دم کرده یک قاشق غذاخوری
آبلیمو یک قاشق مرباخوری
مواد لازم جهت تهیه شربت بار برای لگیمات

همچنین بخوانید: اسموتی خرما: سه نوع معجون خوشمزه فوری برای روزه داران و ورزشکاران

برای تهیه خمیر لگیمات طبق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه لگیمات1

مرحله اول تهیه خمیر لگیمات

برای تهیه این شیرینی به عنوان دسر افطاری راحت و خوشمزه مواد خشک رو ابتدا باهم ترکیب کنید. آرد رو در ظرفی بزرگ بریزید. نشاسته ذرت رو به آرد اضافه کنید.نشاسته ذرت و آرد را در لگیمات با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم تهیه خمیر لگیمات

خمیر مایه فوری رو بریزید. مواد خشک رو با هم مخلوط کنید. خمیر مایه را به آرد در لگیمات اضافه کنید.

مرحله سوم تهیه خمیر لگیمات

روغن مایع رو داخل مواد خشک بریزید. شربت بار یا عسل رو بریزید. اگر شکر استفاده می‌کنید با مواد خشک مخلوط کنید. روغن مایع و شربت بار را به مواد لگیمات اضافه کنید.

مرحله چهارم تهیه خمیر لگیمات

و سپس تخم مرغ رو داخل مواد اضافه کنید. در پایان آب ولرم رو بریزید. تخم مرغ و آب ولرم را به مواد لگیمات اضافه کنید.

مرحله پنجم تهیه خمیر لگیمات

و همچنین نمک و وانیل رو اضافه کنید. با همزن دستی یا برقی مواد رو به خوبی مخلوط کنید تا تمام مواد با هم یکدست ترکیب شوند. نمک و وانیل را به مواد لگیمات اضافه کنید

مرحله ششم تهیه خمیر لگیمات

حالا روی خمیر وظرف رو بپوشانید و درب ظرف رو کامل ببندید تا هوا نگیرد. اجازه بدید خمیر چهل دقیقه تا یکساعت در دمای محیط و ظرف در بسته استراحت کند.

شاید جالب باشد: کارهای اشتباه مردان در رابطه: این 10 عادت ارتباطی آقایان روی مخ خانم ها است!

طرز تهیه شربت بار لگیمات:

در این فاصله شربت رو تهیه کنید.

مرحله اول تهیه شربت بار لگیمات

برای تهیه شربت لقیمات یا لگیمات شکر رو داخل قابلمه کوچکی بریزید. آب رو به شکر اضافه کنید. هم بزنید تا کمی شکر در آب حل بشه. آب را به شکر اضافه کنید در شربت بار.

مرحله دوم تهیه شربت بار لگیمات

و بعد مخلوط شکر و آب رو روی حرارت کم قرار بدید تا شکر بر اثر حرارت در آب حل شود. فقط دقت کنید که حرارت زیاد نباشه و کم کم این مخلوط به جوش بیاد. یک یا دو عدد دانه هل هم داخل شربت بیندازید. وقتی شروع کرد به جوش ریز زدن،و شکر کاملا در آب حل شده بود. هل را به شربت بار لگیمات اضافه کنید

مرحله سوم تهیه شربت بار لگیمات

زعفران رو اضافه کنید و بعد آبلیمو رو بریزید. زعفران و آبلیمو را به شربت بار اضافه کنید

مرحله چهارم تهیه شربت بار لگیمات

اجازه بدید چند دقیقه حدود ۵دقیقه دیگر هم این مخلوط روی حرارت با شعله‌ی خیلی کم و ریز بجوشد. بعد از روی حرارت بردارید بذارید تا کمی از حرارت بیفته و گرم بشه.

آماده کردن خمیر نهایی لگیمات:

حالا نوبت به آماده کردن خمیر است. بعد از چهل دقیقه تا یکساعت درپوش ظرف محتوی خمیر رو بردارید. ملاحظه می‌کنید که حجم خمیر دو برابر شده است. پف خمیر رو بگیرد و کمی هم بزنید تا پف اضافه آن خارج بشه.

در ظرف مناسبی که خیلی بزرگ نباشه و گود باشه روغن مخصوص سرخ کردن بریزید. و روی حرارت بذارید و اجازه بدید تا روغن کامل کامل داغ شود. روغن باید زیاد باشد تا خمیر داخل روغن غوطه ور شود و بتواند به درستی پف کند. خمیر رو داخل قیف ساده بریزید. این خمیر هیچ نیازی به ماسوره ندارد و فقط یک قیف ساده کافیست.

دقت کنید هرچقدر برش سر قیف بزرگتر باشه لگیمات هم بزرگتر خواهد شد. حالا یک قیچی نیز کنار دستتون قرار بدید. زمانی که روغن کاملا داغ شد با کمک قیف خمیر رو روی روغن داغ و داخل قابلمه منتقل کنید.

خمیر رو به کمک قیچی زمانی که از قیف خارج میکنید ببرید و خمیر رو کات کنید. فقط حواستون باشه هربار که می‌خواهید خمیر رو با قیچی جدا کنید حتما قیچی رو ابتدا داخل روغن داغ فرو کنید تا خمیر خامی که از قیف خارج می‌شود به قیچی نچسبد و لگیمات شکل خودش رو از دست ندهد. به محض این که خمیر وارد روغن داغ شود، شروع می‌کند به پف کردن و حجم آن زیاد می‌شود. خمیر باید کاملا سرخ و طلایی شود. تمام اطراف خمیر رو در روغن جابجا کنید تا کامل یکدست سرخ و طلایی شود.

طرز تهیه لگیمات2

سرخ کردن لگیمات در روغن

بعد از سرخ کردن، هر خمیر رو یک دقیقه روی دستمال بذارید تا روغن اضافه آن خارج شود. بعد از اینکه هرکدام از خمیرها رو آماده و سرخ کردید، خمیر داغ سرخ شده رو داخل شربت گرم بریزید. ریختن لگیمات سرخ شده در شربتو در پایان هم روی صافی قرار بدید تا شربت اضافه خمیر هم گرفته شود.

حالا که همه خمیر رو سرخ کردید و در شربت گرم قرار دادید، لگیمات های خوشمزه و زیبای شما آماده ست!

نکات تهیه لگیمات:

حتما از آب گرم که حرارتش انگشت رو نسوزاند برای تهیه خمیر استفاده کنید.تا خمیر مایه ی موجود در خمیر به خوبی عمل بیاید.
این خمیر حداقل نیم ساعت نیاز به استراحت دارد تا حجم دو برابری پیدا کند.
در برخی از دستورات لگیمات نیازی به تخم مرغ نیست و بدون تخم مرغ میتونید خمیر رو تهیه کنید.
خمیر بعد از استراحت پف می‌کند. هربار که خمیر رو میخواهید بردارید هم بزنید و پفش رو بگیرید و فقط به اندازه ظرفیت تابه و قابلمه ای که لگیمات هارو سرخ میکنید از خمیر داخل قیف بریزید. قیف رو پر نکنید. چون اضافه ی خمیر که داخل قیف می‌ماند پف می‌کند و ظاهر لگیمات ممکن است خراب شود.
حتما روغن کاملا داغ باشد و بعد خمیر رو داخل روغن داغ سرخ کنید. حرارت نباید زیاد باشه تا خمیر به خوبی سرخ و طلایی شود و داخلش خام نماند.
شربت مصرفی برای این شیرینی باید ولرم باشد.
شیرینی هارو بهتر است بعد از سرخ کردن چند ثانیه روی دستمال بذارید تا روغن اضافه آن جذب دستمال شود.
در نهایت میتونید به جای تهیه شربت، مثل بسیاری از کشورها روی لگیمات های آماده شده شیره خرما بریزید و بعد میل کنید. در دستور اصلی شربت، زعفران وجود ندارد و میتونید حذف کنید.
اگر مایلید میتونید دو قاشق غذاخوری گلاب هم به شربت اصافه کنید.
حتما نیاز نیست که خمیر لگیمات رو داخل قیف بریزید حتی با قاشق هم با سادگی میتونید خمیر رو داخل روغن داغ بریزید. خمیر به خوبی پف می‌کند. ولی با قیف شیرینی های یک اندازه و مرتب تری خواهید داشت.
اگر گلوکز هم موجود دارید بهتر است یک قاشق غذاخوری در شربت استفاده کنید این کار باعث براق شدن و قوام بیشتر شربت خواهد شد.

مطالبی که دیگران در حال دیدن هستند:

بزرگ بودن زن از مرد در ازدواج: آیا ممکن است سن بیشتر زن باعث ایجاد مشکل در رابطه شود؟

طرز تهیه رشته پلو برای پذیرایی اگر می خواهید سنگ تمام بگذارید!

جذب همکار برای ازدواج چگونه ممکن است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا