;
سبک زندگیمهارت های زندگی

10 راهکار آسان برای رسوب زدایی کتری و سماور

آیا چیزی در مورد بهترین ترفندها برای رسوب زدایی کتری و سماور می‌دانید؟ بهترین ترفند تمیز کردن رسوب کتری و سماور در ۵ دقیقه چیست و چطور می‌توان رسوبات ضخیم کتری و سماور را از بین برد؟ جمع شدن رسوب در کتری و سماور بعد از مدتی موجب ورود این جرم‌ها به آب و کدر شدن کیفیت آب می‌شود.

برای از بین بردن این رسوبات روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها اثربخشی بیشتری دارند. در بخش سبک زندگی از سری مطالب مهارت های زندگی می‌توانید با بهترین روش‌های رسوب زدایی کتری و سماور آشنا شوید. با مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: ۸ ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن فر خانگی که کارتو آسون میکنه!

10 راهکار طلایی برای رسوب زدایی کتری و سماور

برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری و سماور راهکارهای مختلفی وجود دارد. اگر میزان رسوبی که در کتری و سماور شما وجود دارد، بیش از حد زیاد است، بهتر است یک تا چند بار این روش‌ها را تکرار کنید تا همه رسوبات به طور کامل از بی بروند. در ادامه می‌توانید با بهترین ترفندها برای رسوب زدایی کتری و سماور آشنا شوید.

رسوب زدایی کتری و سماور1

۱- از بین بردن رسوب سماور و کتری با سرکه

رسوب زدایی کتری و سماور، استفاده از سرکه برای از بین بردن رسوبات یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که باید امتحان کنید. برای شروع باید مقداری سرکه در کتری یا سماور بریزید. سپس آن را روی شعله گاز قرار دهید و صبر کنید تا سرکه برای ۱۰ دقیقه بجوشد. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید. ۱ تا ۲ ساعت کتری را به حال خود رها کنید و بعد آن را خالی کنید.

سپس دوباره کتری را با آب پر کنید و بجوشانید تا بوی سرکه از بین برود. این روش نه تنها برای رسوب زدایی کتری و سماور گازی موثر است، بلکه به از بین بردن رسوب کتری برقی نیز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که در زمان جوشیدن سرکه سرتان را نزدیک به بخار آن نگیرید و اگر با ۱۰ دقیقه جوشاندن سرکه جرم‌ها از بین نرفتند، این کار را برای مدت زمان طولانی‌تر انجام دهید تا همه رسوبات در سرکه حل شوند.

این هم جالبه: درمان استرس برای متولدین ماههای مختلف! کدوم ماهها بیشتر استرس دارند؟

۲- جوش شیرین از بین بردن رسوب ضخیم کتری و سماور

رسوب زدایی کتری و سماور، راهکار بعدی برای جرم‌گیری کتری و سماور استفاده از جوش شیرین است. در این روش باید از به ازای هر پیمانه جوش شیرین از ۲ پیمانه آب استفاده کنید. کتری و سماور با ترکیب آب و جوش شیرین پر کنید. سپس کتری یا سماور را روی گاز قرار دهید تا آب بجوشد.

بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و کتری را برای چند ساعت به حال خود رها کنید تا رسوبات کاملا از بین بروند. برای از بین بردن رسوبات کتری و سماور می‌توانید مقداری جوش شیرین و کمی آب در آن‌ها بریزید و چند ساعت صبر کنید و بعد کتری و سماور را بشویید و تمیز کنید.

رسوب زدایی کتری و سماور3

این هم جالبه: شستن ظروف آلومینیومی: چگونه قابلمه آلومینیومی سیاه را بدون زور زدن تمیز کنیم؟

۳- از بین بردن رسوب ضخیم کتری با نوشابه

رسوب زدایی کتری و سماور، رسوب‌گیری کتری با نوشابه یکی دیگر از روش‌های موثر است که می‌توانید در خانه امتحان کنید. برای این کار باید مقداری نوشابه کوکاکولا یا سیاه را در کتری و سماور بریزید و شعله گاز را روشن کنید. اجازه دهید نوشابه برای ۳۰ دقیقه بجوشد و بعد شعله گاز را خاموش کنید و در ادامه کتری و سماور را با آب فراوان بشویید. اسید کربنیک موجود در نوشابه به تمیز کردن جرم کتری و سماور کمک زیادی می‌کند.

۴- رسوب‌گیری کتری با جوش شیرین و سرکه

رسوب زدایی کتری و سماور، راهکار بعدی برای رسوب زدایی کتری و سماور استفاده از ترکیب سرکه و جوش شیرین است. در این روش باید ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی سرکه یا آبلیمو ترکیب کنید. سپس کتری را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید کتری برای چند دقیقه بجوشد و در نهایت آن را بشویید. در صورت نیاز می‌توانید این روش را چند بار تکرار کنید تا تمام رسوبات از بین بروند.

رسوب زدایی کتری و سماور4

۵- رفع رسوب کتری و سماور با حلال آهک

رسوب زدایی کتری و سماور، رسوب کتری از جنس آهک است و یک روش ساده برای از بین بردن این رسوبات، استفاده از حلال آهک است. می‌توانید مقداری حلال آهک از فروشگاه‌ها تهیه کنید و این رسوبات را از بین ببرید. اما از آن جایی که این مواد شیمیایی هستند، پیشنهاد می‌شود اول راهکارهای خانگی و سالم‌تر را امتحان کنید و بعد به سراغ این روش بروید.

۶- از بین بردن رسوب سماور و کتری با ایجاد شوک

رسوب زدایی کتری و سماور، یکی دیگر از بهترین ترفندها برای رسوب زدایی کتری و سماور وارد کردن شوک به رسوبات است. در این روش ابتدا باید کتری را داغ کنید و سپس آب آن را تخلیه و داخل کتری آب یخ بریزید تا جرم‌ها از کتری جدا شوند.

۷- از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

رسوب زدایی کتری و سماور، یک روش دیگر که می‌توانید از آن برای از بین بردن رسوب کتری و سماور استفاده کنید، استفاده از آبلیمو است. در این روش باید چند برش لیمو یا مقداری آبلیمو را در آب کتری بریزید و کتری را برای ۱۰ دقیقه بجوشانید. اسید موجود در لیمو به رسوب زدایی کتری و سماور کمک زیادی می‌کند.

رسوب زدایی کتری و سماور2

۸- رفع رسوبات کتری با فریز کردن

رسوب زدایی کتری و سماور، اگر اندازه کتری شما کوچک است و در فریزر فضای کافی دارید، می‌توانید برای از بین بردن رسوبات مقداری آب در کتری بریزید و آن را برای حدود ۱۲ ساعت در فریزر قرار دهید. سپس کتری را بشویید. در ادامه آن را با آب پر کنید و بجوشانید تا رسوبات به طور کامل از بین بروند.

۹- از بین بردن رسوب ضخیم کتری روحی با حرارت دادن

رسوب زدایی کتری و سماور، برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری روحی می‌توانید کتری را بدون آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. سپس مقداری آب سرد در کتری بریزید تا جرم‌های دیواره کتری جدا شوند. در نهایت کتری را بشویید تا جرم‌ها به طور کامل از بین بروند. به خاطر داشته باشید که در این روش اگر کتری بیش از حد داغ شود، ممکن است لحیم آن از بین برود.

10- استفاده از صدف برای رسوب زدایی کتری

رسوب زدایی کتری و سماور، برای این که رسوبات کتری و سماور از بین بروند، می‌توانید چند عدد صدف در کتری یا سماور بیندازید و سپس آب را در کتری و سماور بجوشانید. صدف آهک را به خود جذب می‌کند و از ایجاد رسوب در کتری جلوگیری می‌کند.

راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب گرفتن کتری و سماور

برای جلوگیری از ایجاد رسوب در کتری سماور سعی کنید هر روز کتری و سماور را بشویید و با حوله مرطوب کف آن‌ها را تمیز کنید.
به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب در کتری و سماور می‌توانید از ۳ تا ۴ عدد گوش ماهی یا صدف استفاده کنید. صدف آهک موجود در آب را به خود جذب می‌کند و موجب کندن گچ کتری می‌شود و از ایجاد رسوب جلوگیری می‌کند.

اگر از آب تصفیه شده برای جوشاندن و تهیه چای استفاده کنید، جرم و رسوب در کتری و سماور ایجاد نمی‌شود و دیگر نیازی به نگرانی در مورد این موضوع نخواهد بود.

از جوشاندن آب به مدت طولانی روی شعله گاز اجتناب کنید، زیرا این کار موجب ایجاد جرم و رسوب در کتری و سماور می‌شود.

هر بار بعد از جوشاندن آب صبر کنید تا آب خنک شود و بعد آن را تخلیه کنید و داخل کتری را با پارچه خشک کنید.

برای جلوگیری از ایجاد جرم در کتری و سماور می‌توانید از جرم گیرهای مفتولی استفاده کنید. گلوله‌های مفتولی کوچک و ظریفی که در اکثر فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، رسوبات کتری را به خود جذب می‌کنند و از ایجاد رسوب جلوگیری می‌کنند. بهتر است از گذاشتن سیم ظرفشویی در کتری اجتناب کنید و تنها از مفتول‌های مخصوص برای این کار استفاده کنید.

اگر بعد از رسوب زدایی کتری یا سماور بوی فلز را در آب حس می‌کنید، بهتر است چند بار آب کتری را عوض کنید و بجوشانید و اگر مشکل برطرف نشد، مقداری جوش شیرین در کتری بریزید. سعی کنید ماهانه یک تا دو بار کتری یا سماور را جرم زدایی کنید تا جرم‌ها ضخیم و سخت نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا