;
آشپزیسبک زندگی

نبایدهای گرم کردن غذا؛ این غذاها را نباید دوباره گرم کنید!

نبایدهای گرم کردن غذا: به گزارش گفتنی به نقل از اکالا بلاگ چه غذاهایی را نباید ۲ بار گرم کرد؟ تا به حال در مورد مضرات غذای شب مانده و گرم کردن دوباره غذاها شنیده‌اید؟ حقیقت این است که زمانی که مواد غذایی را به صورت تازه استفاده می‌کنید، خواص بیشتری دارند، اما گرم کردن برخی مواد غذایی موجب بروز آسیب‌های جدی به سلامت می‌شود. چه غذاهایی را نباید دوباره گرم کرد؟

آیا می‌دانید چه غذاهایی را نباید ۲ بار گرم کرد؟

بیشتر ما غذای باقی مانده از شب را در یخچال می‌گذاریم و روز بعد آن را دوباره گرم و مصرف می‌کنیم. اما در میان غذاهایی هستند که با گرم کردن مجدد نه تنها خواص خود را از دست می‌دهند، بلکه به موادی سمی و مضر تبدیل می‌شوند. مصرف این غذاها ممکن است موجب مسمومیت شوند و آسیب‌های جدی برای سلامت ما ایجاد کنند. در ادامه به شما می‌گوییم که چه غذاهایی را نباید ۲ بار گرم کرد؟

حتمن بخوانید: چرا بعضی از دخترا خواستگار ندارن؛ باید اینا رو بدونی!

برنج

برنج یکی از غذاهایی است که اکثر ما بارها آن را گرم کرده‌ایم، اما باید بدانید که برنج نیز در لیست غذاهای ممنوعه برای گرم کردن مجدد قرار دارد. گرم کردن برنج موجب تکثیر باکتری سمی به نام «باسیلوس سرئوس» می‌شود و می‌تواند خطر بروز مسمومیت، اسهال و استفراغ را افزایش دهد. در صورتی که برنج را پس از خنک شدن به سرعت در ظرف در بسته بریزید و در یخچال بگذارید، می‌توانید نهایتا بعد از ۱ تا ۲ روز از آن استفاده کنید.

 غذاهایی که در دمای اتاق مانده‌اند

هر نوع غذایی که برای مدت طولانی در دمای اتاق بماند، نباید دوباره گرم شود. غذاهایی که در رستوران‌ها و مهمانی‌ها سرو می‌شوند، برای مدت طولانی در فضای اتاق می‌مانند و از همین رو باکتری‌ها خیلی زود در این غذاها رشد می‌کنند. گرم کردن مجدد این غذاها ممکن است موجب بروز مشکلاتی جدی در گوارش شود.

 سیب زمینی

سیب زمینی نیز یکی از آن غذاهایی است که نباید دوبار گرم شود. زمانی که سیب زمینی پخته را فضای آشپزخانه قرار می‌دهید، باکتری‌ها به سرعت در آن رشد می‌کنند. برای نگهداری سیب زمینی باید بعد از خنک شدن، بلافاصله آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال بگذارید. به خاطر داشته باشید که در بهترین شرایط باید سیب زمینی پخته را بعد از ۱ تا ۲ روز مصرف کنید.

 غذاهای دریایی

غذاهای دریایی باید به صورت تازه مصرف شوند. اگر ماهی و میگو و سایر غذاهای دریایی را از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، حتما چند روزی از صید آن‌ها گذشته است و از همین رو باید در اولین فرصت پخته و مصرف شوند. اگر ماهی را بلافاصله بعد از صید تهیه کردید و در یخچال قرار دادید، گرم کردن مجدد آن مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

 سبزیجات حاوی نیترات

در ابتدا لیست مواد غذایی که نباید دوبار گرم شوند، سبزیجات حاوی نیترات قرار دارند. سبزیجاتی مثل هویج، اسفناج و کرفس دارای نیترات هستند و گرم کردن این سبزیجات موجب تبدیل نیترات به نیتریت می‌شود و خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد. نیتریت در خون با هموگلوبین و آهن تعامل می‌کند و مانع انتقال اکسیژن به سلول‌های زنده می‌شود.

از طرف دیگر اسفناج مقدار آهن زیادی دارد و گرم کردن آن موجب اکسید آهن می‌شود و از همین رو رادیکال‌های آزاد خطرناکی از خود آزاد می‌کند. رادیکال‌های آزاد اصلی‌ترین عامل ایجاد سرطان و ناباروری هستند و موجب از بین رفتن سلول‌های زنده و سالم بدن می‌شوند.

 تخم مرغ

گرم کردن تخم مرغ پخته یا آب پز می‌تواند برای بدن مضر باشد. بهتر است بعد از پخت تخم مرغ بلافاصله آن را مصرف کنید. در صورتی که تخم مرغ پخته را در یخچال می‌گذارید، به هیچ عنوان آن را گرم نکنید و در کمترین زمان ممکن آن را به صورت سرد مصرف کنید.

تخم مرغ پروتئین زیادی دارد و مواد غذایی حاوی پروتئین سرشار از نیتروژن هستند. گرم کردن نیتروژن موجب ایجاد فرآیند اکسیداسیون و افزایش خطر سرطان در بدن می‌شود.

مرغ

اگر هنوز از خودتان می‌پرسید که چه غذاهایی را نباید ۲ بار گرم کرد، باید بدانید مرغ نیز در این لیست سیاه قرار دارد. مرغ سرشار از پروتئین است و گرم کردن مرغ پخته شده موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. برای گرم کردن مرغ باید آن را با کمترین میزان حرارت و به مدت طولانی گرم کنید. بهتر است از مرغ پخته شده برای تهیه سالاد یا ساندویچ سرد استفاده کنید و آن را مجددا گرم نکنید.

 قارچ

قارچ یکی دیگر از غذاهای سرشار از پروتئین است که نباید گرم شود. به طور کلی گرم کردن خوراکی‌ها و غذاهای سرشار از پروتئین موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. حرارت دادن مجدد قارچ موجب ایجاد رادیکال‌های آزاد و نیتروژن می‌شود.

 برخی روغن‌ها

روغن‌های مفید مل روغن زیتون، روغن بذر کتان و روغن کانولا سرشار از امگا۳ هستند. امگا۳ بسیار حساس است و در دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌شکند و فاسد می‌شود. بنابراین این روغن‌ها به هیچ عنوان نباید دوباره گرم شوند.

دیگر غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

غذاهای دیگری مثل بوقلمون، گوشت‌ها فرآوری شده و سس گوجه نیز نباید دوباره گرم شوند. گرم کردن شلغم، چغندر و حتی قهوه نیز برای سلامت مضر است. بهتر است این غذاها را به صورت تازه استفاده کنید و در صورت نگهداری در یخچال به صورت سرد استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

چه غذاهایی را نباید در مایکروویو گرم کرد؟

ماکروویو غذاها را با سرعت زیادی گرم می‌کندد و برخی از غذاها نباید به این روش گرم شوند. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهایی که نباید در مایکروویو گرم شوند، آشنا شوید.

شیر مادر
غذای کودک
مرغ
تخم مرغ
گوشت فرآوری شده
برنج
سیب زمینی
سبزیجات

برنج را چند بار داغ کنیم؟

برنج از آن غذاهایی است که نباید دوباره گرم کنید، اما در صورتی که برنج را به موقع در یخچال قرار دهید و در دمای مناسب نگهداری کنید، می‌توانید بعد از ۱ تا ۲ روز و تنها یک بار بعد گرم کنید.

آیا می شود ماهی را دوبار گرم کرد؟

ماهی و غذاهای دریایی باید تازه مصرف شوند. اگر ماهی بیشتر از ۲ ساعت در محیط آشپزخانه قرار بگیرد، نباید آن را دوباره گرم و مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا