;
سبک زندگیمهارت های زندگی

نگهداری و شستن ظروف مسی: اصولی که باید بدانید!

نگهداری و شستن ظروف مسی: ظروف مسی از اصیل ترین و قدیمی ترین ظروف می باشند که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه و با روی کار آمدن ظروف پذیرایی مسی این جنس ظروف بسیار محبوب و جزء کالاهای لوکس تبدیل شده اند.

اکثر افراد به داشتن ظروف مسی پخت یا پذیرایی علاقه مند هستند اما در نگهداری آن ها به شکل درست دچار مشکل هستند چراکه ظروف مسی به راحتی دچار افت کیفیت و دفرمه شدن می شوند.

اگر شما هم به ظروف مسی علاقه مند هستید بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید چراکه قصد داریم مفصلا به تمام نکات و اصول نگهداری ظروف مسی بپردازیم.

 نگهداری و شستن ظروف مسی

اگر می خواهید که ظروف مسی پذیرایی یا پخت و پز شما سفید بمانند، از درون و بیرون تغییر رنگ ندهند، دفرمه و بی کیفیت نشوند به اصول و نکات زیر توجه کنید.

نگهداری و شستن ظروف مسی1

شستن ظروف مسی برای اولین بار

اگر ظروف مسی پذیرایی خریداری کرده اید شستن آن برای اولین بار می تواند به شکل ساده و توسط ابر و مایع ظرف شویی باشد و کار سختی نیست اما در مورد ظروف مسی مخصوص پخت پز مسئله فرق دارد.

بطور معمول لایه داخلی ظروف مسی را قلع اندود یا به اصطلاح سفید می کنند تا مس در تماس با حرارت کمتر با مواد غذایی وارد واکنش شیمیایی شود و حفظ این لایه روکش قلع مهم است.

اگر می خواهید که لایه قلع ظروف پخت مسی شما دیرتر خراب شود و لکه نگیرد برای اولین شست و شو ابتدا شیر را درون ظرف بچوشانید و اجازه داهید سرد شود سپس شیر را دور ریخته و ظرف را به حالت عادی شست و شو دهید.

از اسکاج و سیم استفاده نکنید

هرگز نباید برای شستن ظروف مسی از شوینده های قوی، اسیدی و خورنده استفاده کنید. در ضمن نباید آن ها را با سیم ظرف شور و اسکاج های سیمی بشویید و سیم کشی لایه داخلی ظروف مسی باعث پاک شدن روکش قلع آن ها می شود.

شستن ظروف مسی با سرکه

بهترین راه برق انداختن و سفید کردن ظروف مسی شستن آن با مواد طبیعی و شوینده های سبک است. به این منظور می توانید محلولی از سرکه سفید و نمک تهیه کرده، دقایقی ظرف مسی را درون آن گذاشته و سپس با یک ابر مقداری بسابید و آبکشی کنید.

همچنین می توانید از مخلوط کردن جوش شیرین با آب و یا به کمک خاکستر، صابون رنده شده، خمیر دادن، تاید دستی، سس گوجه فرنگی و… ظروف مسی خود را شسته و جلا دهید.

شستن ظروف مسی در ظرف شویی

بطور کل شستن ظروف مسی در ماشین ظرف شویی به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است ظروف مسی را به روش دستی شست و شو دهید.

برق انداختن ظروف مسی

اگر حس می کنید که ظروف مسی شما جلا و درخشش قبل را ندارند و چرک شده اند یک لیمو ترش تازه را از واسط نصف کرده و آب نصف آن را با نمک مخلوط کنید تا خمیری شود و با نصف دیگر از خمیر برداشته و روی سطح ظرف بسابید تا کاملا برق بیفتد سپس آبکشی کرده و خشک کنید.

پاک کردن لکه ظروف مسی با پیاز

اگر ظروف مسی شما لکه گرفته اند در یک تکنیک دیگر می توانید یک پیاز درشت و آبدار را از وسط دو نیم کرده و روی قسمت لکه فشار دهید و بسابید مقداری نمک نیز می توانید رو پیاز بریزید سپس آبکشی کرده و خشک کنید.

پماد براق کننده مس

امروزه محلول و پمادهایی وجود دارند که به شکل تخصصی خاصیت لکه زدایی، جلا دهندگی و برق انداختن ظروف مسی را دارند. شما می توانید از این اقلام برای تمیز کردن و احیای رنگ ظروف مسی خود استفاده کنید و دستور مصرف نیز بر روی این مواد درج شده است.

درست کردن غذا در ظروف مسی

طبخ غذا در ظروف مسی تاثیر زیادی در سالم ماندن آن ها دارد و برای سفید ماندن و خراب نشدن ظروف مسی از پخت غذاهای ترش و اسیدی درون آن و قرار دادن ظروف مسی روی حرارت بالا خودداری کنید همچنین بعد از پخت اولیه غذا را برای ادامه پخت بهتر است به ظرفی دیگر منتقل کنید.

استفاده از کفگیر و ملاقه چوبی

هنگام طبخ غذا در ظروف مسی سعی کنید از کفگیر و ملاقه چوبی یا سیلیکونی در آن استفاده کنید چراکه وسایل استیل و فلزی می توانند درون ظرف و قسمت قلع شده را خش بیندازند.

قلع اندود کردن ظروف مسی

یکی از مراقبت هایی که شما هر چند وقت یکبار باید در مورد ظروف مسی خود انجام دهید سفید کردن یا قلع اندود کردن آن ها است چراکه در اثر استفاده لایه قلع آن ها خراش برداشته و به مرور پاک می شود و لازم است مجدد سفید شوند.

چه موقع باید ظروف مسی را سفید کرد

بسیاری از افراد نمی دانند که دقیقا چه زمانی باید ظروف مسی خود را سفید کنند و باید گفت که زمان مشخصی نداشته و بستگی به نحوه استفاده و مراقبت شما از ظرف دارد و هر زمان که لایه مسی از زیر لایه قلع پیدا شد موقع آن رسیده که ظرف را قلع اندود کنید.

مراقبت از ظرف مسی در مقابل ضربه و فشار

مس فلزی منعطف و شکل پذیر است از این رو ظروف مسی به راحتی در اثر ضربه و فشار آسیب دیده و دفرمه می شوند. بنابراین از تحت فشار قرار دادن ظروف مسی و وارد کردن ضربه به آن ها خودداری کنید در غیر این صورت ممکن است لازم باشد آن را به افراد مسگر بدهید تا آن را صافی کاری کنند.

سیاه شدن داخل قابلمه مسی

اگر پس از یک مدت استفاده شاهد سیاه شدن داخل ظرف مسی خود شدید می توانید با سابیدن رب گوجه، قره قروت، لیموترش و نمک به داخل ظرف و نگهداشتن ظرف به همان حالت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و سپس شست و شوی ظرف آن را دوباره روشن کنید.

سبز شدن ظرف مسی

بطور کل همان شرایطی که باعث زنگ زدن آهن می شود در مس باعث سبز شدن آن می شود و رطوبت، خیسی و آب باعث واکنش شیمیایی اکسیداسیون و تبدیل رنگ مس به رنگ سبز می شود. پس ظروف مسی را به مدت طولانی درون آب قرار ندهید، پس از شستن حتما خشک کنید و در جای بدون رطوبت نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا