;
آشپزیسبک زندگی

هر رنگ پیاز مناسب چه کاریه؟ می دونستی پیاز قرمز برا خام خوردنه؟

هر رنگ پیاز مناسب چه کاریه: پیازهایی که در دسترس مان است داری 3 رنگ متفاوت است، سفید و قرمز و زرد. شایدتا امروز بدون توجه به کاربرد هررنگ پیاز اون رو خریداری میکردید و مورد استفاده قرار می دادین، ولی از امروز با مطالعه این مطلب در خرید پیاز دقت بیشتری خواهید داشت، پس با ما همراه باشید. با یک سبک زندگی دیگر از مجله گفتنی همراه باشید.

این هم جالبه: تمیز کردن پشت قابلمه با راهکارهای خانگی بدون زحمت

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی‌های خوراکی در دنیا و ایران است . این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده‌است و بر اساس برخی اسناد کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می‌کرده‌اند، از پیاز به عنوان غذایِ اصلی استفاده می‌کردند. پیاز به خانواده نرگسیان متعلق است، و گیاهی است دو ساله با رشد بوته‌ای ضعیف، برگ‌های استوانه‌ای شکل توخالی که در سال اول با توجه به طول روزِ موردِ نیازِ خود تشکیل سوخ یا پیاز (Bulb) داده و در سال دوّم با کشت سوخ‌ها و پس از ظهور ساقه (های) گل دهنده و چترها تولیدِ بذر می‌نماید. مهم‌ترین فاکتورهای محیطی مؤثر در تشکیلِ سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر این اساس، رقم‌های پیاز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسیم‌بندی می‌شوند. اهمیت این موضوع در تعیینِ زمانِ مناسبِ کاشت است؛ مثلاً، برای کاشت ارقامِ روزِ بلند مانندِ پیاز قرمز، به‌طور معمول در فروردین اقدام به کاشت می‌شود.

پیاز

پیاز یکی از مواد اصلی در پخت و پز انواع غذاهاست که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. پیاز از مواد خوراکی بسیار مفیدی است که در درمان اکثر بیماری‌ها تأثیرگذار است. این ماده خوراکی سرشار از فواید سلامتی است و می‌تواند به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها استفاده شود. یافته‌های علمی نشان داده‌است که مقادیر بالای ویتامین C در پیاز سبب شده‌است که این سبزی در تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید کلاژن برای توقف خونریزی و التیام زخم‌ها و نیز جذب آهن در بدن نقش به سزایی داشته باشد. اگر نگران سلامتی خود هستید، بهتر است پیاز بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی موجود در پیاز به سلامت قلب کمک می‌کند.

شاید بپسندید: وسایلی که خانه را پر از انرژی منفی می کنند! اگه میخوای پولدار بشی سریع دور بنداز!

هر رنگ پیاز مناسب چه کاریه؟

پیاز سفید: با طعمی بسیار ملایم و شیرین‌تر نسبت به نوع زرد، در بین پیازها جایگاه ویژه‌ای دارد. این میزان شیرینی آن را یک گزینه برجسته برای مصرف به‌صورت خام یا در سالادها قرار می‌دهد. این نوع پیاز، همچنین دارای بافتی نرم و پوستی کاغذی و نازک است. میزان آب بالا در ترکیبات این پیاز، آن را برای مصرف‌های مختلف ایده‌آل می‌کند.

هر رنگ پیاز مناسب چه کاریه 1

پیاز قرمز: انتخابی برای مصرف خام
پیاز قرمز با طعمی شیرین و ملایم، عمدتاً در غذاهایی که به‌صورت خام مصرف می‌شوند، جای گرفته است. طعم و عطر این نوع پیاز شباهت‌هایی به پیاز زرد دارد، اما از نظر لایه‌ها و میزان آب، متفاوت است. پیاز قرمز بسیار مناسب برای ساندویچ‌های سرد و سالادها است، و به دلیل طعم شیرین و ملایم خود، در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.

پیاز زرد: گزینه همه‌کاره برای پخت‌وپز
پیاز زرد با طعمی تند و شیرینی، اغلب برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. این نوع پیاز به مرور زمان و با پختن، شیرین‌تر می‌شود و تندی اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. از نظر اندازه، معمولاً به اندازه یک مشت است و دارای پوستی سفت و لایه‌هایی گوشتی و آبدار است. این نوع پیاز به دلیل دارا بودن میزان گوگرد زیاد، طعم و عطر قوی‌تری دارد و برای خوردن به صورت خام برای همه افراد خیلی گزینه مناسبی نیست.

پیاز 2

این مطلب هم مفیده: بهترین روش دم کردن زعفران: آب جوش و یخ نیست!

پیاز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

پیاز یک منبع فوق‌العاده از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است، به طوری که یک پیاز متوسط فقط حاوی ۴۴ کالری است. این سبزی، ویتامین C را در مقادیر بسیار بالا ارائه می‌دهد. ویتامین C نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی، تولید کلاژن، ترمیم بافت‌ها و حتی جذب آهن در بدن دارد.

پیاز و سلامت بدن

پیاز شامل ترکیباتی است که قابلیت مقابله با التهابات را دارند، و به کاهش سطوح تری‌گلیسیرید و کلسترول موثر هستند. این خواص در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش مهمی دارند. یکی از موارد مثبت مصرف پیاز، ارتباط آن با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف است. ترکیباتی مثل گوگرد و آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید، به پیاز خواص ضد سرطانی می‌دهند.

کنترل قند خون و تقویت استخوان با پیاز

پیاز برای کنترل قند خون نیز بسیار مفید است. ترکیباتی مثل کوئرستین و گوگرد، خصوصیات ضد دیابتی دارند، که برای مبتلایان به دیابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این پیاز یک منبع غنی از فیبر و پری‌بیوتیک‌ها است که برای سلامت روده حائز اهمیت هستند. مصرف پری‌بیوتیک‌ها می‌تواند به جذب بهتر مواد معدنی مانند کلسیم کمک کند، که در نتیجه به بهبود سلامت استخوان‌ها منجر می‌شود.

 

این مطالب هم مفیدن:

طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت و مرغ برای افطاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا